Hur mycket får era barn i månadspeng?
Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?
Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?
Dottern 14, snart 15 år, får 800 kronor i månaden samt 100 för telefon. Hon står själv för alla kläder förutom dyrare vinterskor o vinterjackor o sånt. Jag står för ridlektioner och medlemsavgift där.
Sonen 17 år får 1000 kronor o jag står för kläder o skor medelmsavgift till fotbollen och 100 kronor till telefon.Han gillar dyra skor och betalar allt över 400 kronor på sina skoinköp.
Vid 12 år hade barnen ca 200-250 kronor i månadspeng.
Vår 12-åring får 200 kr i månaden. Om hon sköter läxor, sitt rum och har en vettig attityd mot andra människor.
15-åringen får 500 kr i månaden för samma uppgifter plus att hon passar sina småsyskon ca 10 timmar varannan helg, när vi jobbar.
Hon får ibland lite extra pengar att tanka a-traktorn för om hon kört sina syskon eller sej själv till aktiviteter eller så.
För dessa pengar får de handla vad de vill. De sparar ofta så att de kan shoppa kläder eller annat som de vill ha.
Lördagsgodis serveras här hemma till alla så det behöver de inte köpa om det inte är nåt speciellt de vill ha.
hela barnbidraget har han fått sen han fyllde 13 år och det fungerar superbra!
Det ska räcka till baskläder, men jag lägger till vid dyrare inköp som är ettiga som vinterjacka och liknande.
Telefonkort betalar han själv och de mesta nöjen även om jag visst kan chippa in och ge heonom något extra som en överaskning lite då och då :)
Intressant att läsa det här.
En tanke: 2 500 - 3 000 är mycket mer än vad de flesta vuxna har kvar när när hyra, el, försäkringar, resor till jobbet och luncher är betalda.
Själv äter jag aldrig lunch ute, fikar ytterst sällan på stan. Skulle känna mig som en riktig lyxperson om jag hade 2 500 kr till tex kläder varje månad.
Skulle nog ändå inte köpa för så mycket, utan spara till resor. Om jag sparar 1 500 per månad skulle jag kunna vara några veckor på Bali varje år.
Lär ni inte era barn att man kan spara till riktigt stora grjer, om man avstår från småplock?