• kitty78

Hur mycket får era barn i månadspeng?

Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?

• Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?
  • anne h
    kitty78 skrev 2009-10-10 11:29:33 följande:
    Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?
    mina har fått 100-150 kr i den åldern.

Nu får de studiebidraget (fått det från förra årsskiftet; 18 år), 250 (16½ år) samt 200 kr (14 år)

Äldsta köper sina kläder själv.

Alla får en hundring till telefonen. (abonnemangen står på mig)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Yesbox skrev 2009-11-09 23:40:13 följande:
    Men frågan är. De som får 800 i månaden, vad betalar de själva?Jag tror det är normalt med 600:- i månaden (månadspeng) PLUS barnbidraget som är 1100:- PLUS mobilräkningen som brukar ligga runt 1000:- Vad tror ni ?De som får 800. betalar de kläder och sådant själva då ?
    skämtar du?? 600 månadspeng+1000 bb+1000 mobil? =2600kr? Hur många är det som får så???
    Skulle jag ge mina ungar det blev det alltså över tio papp per månad, känns som en ganska löjlig summa att ens fundera på.

Ok om ungarna betalade inte bara sina egna kläder utan även försäkring, fritidsaktiviteter, busskorten, cyklar, skidor, hygienartiklar, osv, men annars? Tror inte det, va...

Inga av mina barns kompisar får sådana fantasisummor.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Majsan70

Dottern 14, snart 15 år, får 800 kronor i månaden samt 100 för telefon. Hon står själv för alla kläder förutom dyrare vinterskor o vinterjackor o sånt. Jag står för ridlektioner och medlemsavgift där.

Sonen 17 år får 1000 kronor o jag står för kläder o skor medelmsavgift till fotbollen och 100 kronor till telefon.Han gillar dyra skor och betalar allt över 400 kronor på sina skoinköp.

Vid 12 år hade barnen ca 200-250 kronor i månadspeng.

• lillronya

Vår 12-åring får 200 kr i månaden. Om hon sköter läxor, sitt rum och har en vettig attityd mot andra människor.

15-åringen får 500 kr i månaden för samma uppgifter plus att hon passar sina småsyskon ca 10 timmar varannan helg, när vi jobbar.
    Hon får ibland lite extra pengar att tanka a-traktorn för om hon kört sina syskon eller sej själv till aktiviteter eller så.

För dessa pengar får de handla vad de vill. De sparar ofta så att de kan shoppa kläder eller annat som de vill ha.
    Lördagsgodis serveras här hemma till alla så det behöver de inte köpa om det inte är nåt speciellt de vill ha.

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • lillronya
    lillronya skrev 2009-11-22 11:38:12 följande:
    Vår 12-åring får 200 kr i månaden. Om hon sköter läxor, sitt rum och har en vettig attityd mot andra människor.15-åringen får 500 kr i månaden för samma uppgifter plus att hon passar sina småsyskon ca 10 timmar varannan helg, när vi jobbar.Hon får ibland lite extra pengar att tanka a-traktorn för om hon kört sina syskon eller sej själv till aktiviteter eller så.För dessa pengar får de handla vad de vill. De sparar ofta så att de kan shoppa kläder eller annat som de vill ha.Lördagsgodis serveras här hemma till alla så det behöver de inte köpa om det inte är nåt speciellt de vill ha.
    Glömde...
    Vi betalar deras mobilräkningar också såvida de inte är för höga. Brukar ligga på ca 200.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • mandelblomma

hela barnbidraget har han fått sen han fyllde 13 år och det fungerar superbra!
    Det ska räcka till baskläder, men jag lägger till vid dyrare inköp som är ettiga som vinterjacka och liknande.
    Telefonkort betalar han själv och de mesta nöjen även om jag visst kan chippa in och ge heonom något extra som en överaskning lite då och då :)

• gamlingen

Intressant att läsa det här.

En tanke: 2 500 - 3 000 är mycket mer än vad de flesta vuxna har kvar när när hyra, el, försäkringar, resor till jobbet och luncher är betalda.

Själv äter jag aldrig lunch ute, fikar ytterst sällan på stan. Skulle känna mig som en riktig lyxperson om jag hade 2 500 kr till tex kläder varje månad.
    Skulle nog ändå inte köpa för så mycket, utan spara till resor. Om jag sparar 1 500 per månad skulle jag kunna vara några veckor på Bali varje år.

Lär ni inte era barn att man kan spara till riktigt stora grjer, om man avstår från småplock?

• ichbintova
    Men frågan är. De som får 800 i månaden, vad betalar de själva?Jag tror det är normalt med 600:- i månaden (månadspeng) PLUS barnbidraget som är 1100:- PLUS mobilräkningen som brukar ligga runt 1000:- Vad tror ni ?De som får 800. betalar de kläder och sådant själva då ?
    Jag har 250 i månadspeng och får 800 av barnbidraget, och då måste jag betala mina kläder själv, vinterskor och vinterjacka också. Betalar även pengar till mobilen.
    Det funkakar genska bra, skulle nog vara bra med lite mer eftersom att jag snålar med mobilpengarna...
    Jag är 14..
  • mandelblomma
    OJ vad mycket, menar du att du tror att det är normalt att de får 2700kr I MÅNADEN???

Jisses det får ingen av mina bekantas barn heller och definitivt inte mina...dottern snart 17 år får bb och ska betalakläder ( jag kan lägga till i bland vid dyrare inköp som vinterjacka etc, men då bara några hundra extra), frissan och mobil.
    Dessutom drar jag 200kr av de här pengarna till häst och stallhyra och jo det räcker...men hon kan tjäna extra pengar genom att ex städa huset eller städa hos sin mormor ...uppenbarligen räcker det eftersom hon dessutom har råd att röka ;(
  • Grodan12
    Lindzie skrev 2009-10-13 13:18:27 följande:
    Min son på 12 år har 50 kr i veckan men om han tömmer diskmaskinen eller hjälper till med annat får han mellan 70-100 kr i veckan !
    Kör exakt samma.
    16-åringen har studiebidraget, men ska då också köpa kläder och betala nöjen själv.
    Mobil, busskort, träning står jag för.
Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?