• Anonym (förvirrad)

Hur räknar man ut underhåll?

Hej alla som är insatta i detta med underhåll!

Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket ang detta. Jag fick rådet att gå in på konsumentverkets hemsida och titta på "koll på pengarna" för att få reda på vad ett barn på 3 år kostar i månaden. Om jag kommer ihåg rätt så skulle barnet kosta
    1700sek/månaden.

Alla har ju olika "standard" och jag undrar vilken slags "standard" barnet får på 1700/månaden. Jag har inte bott i Sverige på länge och jag har inte någon koll på vad saker och ting kostar. Däremot vet jag att min fd sambo tjänar
    100 000sek/månaden och jag betydligt mycket mindre. Min fd sambo vill betala hälften av 1700kr/månaden, är det korrekt eller bör han betala mer då han tjänar mycket mer? Finns det några regler/lagar ang just detta, eller är det bara hur man kommer överens? Han vill dessutom se vartenda kvitto på för de saker jag köper till vårt barn. För honom vore 1700 sek i månaden vara som en droppe i havet.

Vet ni om det finns några klara regler/lagar eller hur går man tillväga när man inte är överens (om man inte vill ta det till rätten)?

• Svar på tråden Hur räknar man ut underhåll?
  • bonnieloveskim

om han tjänar så lite som 100.000 per/år så tjänar han på att vända sig till fk och betala underhåll via dem.
    då betalar han ca 50 kr i underhåll coh resten fyller fk ut med så du får alltid 1273 kr i underhåll oavsett.

sen när han börjar tjäna mer så kräver fk mer pengar av han, de går efter den deklarerade inkomsten 2 år bakåt i tiden.

att räkna ut underhållsbidrag för han är inte lönt då han inte har råd med den lilla inkost han har, bättre ta det via fk så har han råd att försörja barnet när han har det.

däremot kan ni ju prata om att dela på inköp av dyrare saker till barnet som vinterkläder, vinterskor, cykel, fritidsaktiviteter mm om barnet har allergier och behöver mediciner eller behöver glasögon å liknande.. beror lite på din inkomst med hur mycket han ska bidra med.

fb säger att man ska betala efter betalningsförmåga och tjänar du mycket så händer det mesta på dig men ni bör dela upp det mesta procentuellt efter inkoms som är er etalningförmåga. Sen får man ta hänsyn till andra omständigheter som fler barn, hög/låg hyra mm...

läs gärna i familjerättstrådarna här på fl står massa matnyttigt i dem ang underhålls mm

• Anonym (men...)

Det står faktiskt i t.s tråd att han tjänar 100.000SEk /månad och inte år,gå in till försäkringskassan så hjälper dom dig att räkna ut rätt ersättning från ditt barns pappas inkomst.

• bonnieloveskim
    Anonym (men...) skrev 2009-10-11 01:04:34 följande:
    Det står faktiskt i t.s tråd att han tjänar 100.000SEk /månad och inte år,gå in till försäkringskassan så hjälper dom dig att räkna ut rätt ersättning från ditt barns pappas inkomst.
    även den bäste kan läsa fel

Konstigt det där att de allra rikaste ska vara de allra snålaste mot sina barn!!

TS, räkna ut barnets kostander exakt...
    du får några länkar har att kolla på

http://www.swedbank.se/sst/www/inf/out/fil/0,,267452,00.pdf

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fmenusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter%26ArticleID%3D2006%255C10%255C29%255C2999

http://www.sidensjosparbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,104963,00.html

http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/#childrenfood

räkna ut ALLT dvs vad barnet förbrukar i el, vatten, tv, barnet kommer börja använda internet sen,  extra sovrum, vabdagar med mindre inkomst mm mm..  Allt ska räknas med som kostnad

Hur du räknar ut kan du se via fks hemsida eller så anltar du en advokat som hjälper till.
    frågan är om du inte ska dra till  med nåt ordentligt på en gång.
    barnet har rätt att ta del av föräldrarnas ekonimiska situation ävenom de inte bor med den föräldern så ska den om den tjäna mycket låta barnet ta del av detta.. enligt föräldrabalken.
  • Anonym (förvirrad)

Tack för alla svar!

Japp pappan tjänar ca100 000sek/månaden. Han vill inte att jag ska dra nytta av underhållspengarna och vill därför betala så lite som möjligt+ betala hälften av vad barnet kostar. Jag har varit inne på försäkringskassan men de går efter vad man tjänar i förhållande till varandra och det är det han inte vill.

Det svåraste är att räkna ut ALLT...Jag tror ett barn kostar mer än 1700sek i månaden, om man räknar med allt som bonnieloveskim räknar upp. Jag ska gå in och titta på länkarna och se vad jag kan få fram för summa.

• Anonym (99)

www.fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/underhållsbidrag.pdf har du en schblonuträkning som domstolarna i sverige använder sig av när de tittar på vad ett barn kostar i olika åldrar. En tre-åring kostar 2318 kr / månad enl dem.

Men det är bara vad som ingår i schablonen, då ingår inte saker som mediciner, glasögon, fritidsaktiviteter etc. Det ska man lägga till extra för. Där har du också allt underlag du behöver för att räkna ut vad var och en av er ska betala efter er förmåga, inte 50/50. Om han tjänar så bra så ska han alltså betala betydligt mer än vad du gör.

Om han ändå inte vill gå med på vad uträkningen visar så har du två val: stäm honom i TR för att få ett skäligt underhållsbidrag eller sök underhållsstöd via FK istället så blir han åtminstone tvingad att betala 1273 kr / månad. Mindre än så kommer han aldrig att slippa betala om inte du går med på det.

• Prana

Om pappan tjänar ca 100 000 kr per månad skulle barnet erhålla mellan 5-10 000 kr per månad - minst - om den domstol avgjorde saken. Skaffa ett ombud om pappan snålar.

Man räknar dels enligt de räknenycklar som finns här i tråden, men domstolen tar även hänsyn till att barnet ska leva på samma nivå som den förälder som tjänar bäst = en uträkning som inte tar fasta på barnets faktiska kostnader, utan snarare på förälderns försörjningsplikt, som innebär att utge underhåll i proportion till sina inkomster.

Lagen om underhållsstöd reglerar miniminormen om 1273 kr som FK administrerar, medna föräldrabalken reglerar underhåll som ska utgå utöver 1273 kr/månad.

Kör hårt!

• bonnieloveskim
    Prana skrev 2009-10-11 08:52:35 följande:
    Om pappan tjänar ca 100 000 kr per månad skulle barnet erhålla mellan 5-10 000 kr per månad - minst - om den domstol avgjorde saken. Skaffa ett ombud om pappan snålar.Man räknar dels enligt de räknenycklar som finns här i tråden, men domstolen tar även hänsyn till att barnet ska leva på samma nivå som den förälder som tjänar bäst = en uträkning som inte tar fasta på barnets faktiska kostnader, utan snarare på förälderns försörjningsplikt, som innebär att utge underhåll i proportion till sina inkomster.Lagen om underhållsstöd reglerar miniminormen om 1273 kr som FK administrerar, medna föräldrabalken reglerar underhåll som ska utgå utöver 1273 kr/månad.Kör hårt!
    men om det är så.. varför är det många som inte får högre underhåll utan förlorar tvister då de stämt uf på högre underhåll när han tjänar mycket??
    Nägot som visserligen jag anser vara snedvridet för jag ansera tt om manstämmer någon på att betala underhållsbidrag så kan man inte förlora utan tr borde helt enkelt räkna ut underhållsbidragsbelopp även om det inte blev mycket högre än det man får via fk..

TS kan omöjligt bevisa i rätten att barnet kostar 5000-10.000 i månaden!!
  • HonSomVet

TS, underhållet ligger på 1273 kr som minimum. Går du via FK, om pappan inte vill betala mer än så, så får du i alla fall ut de pengarna varje månad! Acceptera inte mindre än så i alla fall!

• Prana

bonnieloveskim,
    TS behöver inte bevisa att barnet kostar 5-10 000 kr, utan bara göra det sannolikt för rätten att pappan tjänar ca 100 000 kr (skattedeklaration brukar lösa saken). Att underhållet blir så högt beror inte på barnets kostnader utan på pappans lagstadgade plikt att betala i proportion till sina intäkter.

Min erfarenhet är således inte att barnen (som företräds av boendeföräldern) förlorar i rätten när umgängesföräldern tjänar så bra som i TS fall. Då får man ha en ruskigt usel jurist i så fall.

Svar på tråden Hur räknar man ut underhåll?