• Prince Bertil

Tomatsås utan socker?

Jag försöker laga en god tomatsås utan att behöva tillsätta socker, men tycker alltid resultatet blir för beskt. Jag försöker få till en variant av ett klassiskt, enkelt, italienskt recept:

Riv och mjukstek:
    Lök
    Morot
    Selleri
    Vitlök

tillsätt och låt koka en timme:
    Hela konserverade tomater (som krossas, hackas, whatever)
    Lagerblad (tas såklart ur grytan efteråt)
    Salt
    Peppar

Jag har testat och lyckas inte få till ett bra resultat utan att tillsätta socker. Tanken med detta recept är att sötman skall komma från morötterna, men den blir ändå alltid för besk för min smak. Jag vill gärna hitta ett så autentiskt recept som möjligt. Vad tror ni, för dåliga tomater, inte tillräckligt söta morötter, för sockerberoende smaklökar?

• Svar på tråden Tomatsås utan socker?
  • Jamieolivia

Jag vet inte om detta kan hjälpa, en gnutta kanel kan jag ha i ibland (men inte jättemkt eftersom det ger massor med smak)...kanske en gnutta ketchup? (Jag vet att ketchup innehåller lite socker iof :))

• Majsan70

Jag kör i paprikapulver i min sås. Vet dock inte om det är socker i det? Men gott blir det. Sen mjuksteker jag löken innan jag blandar i resten av ingredienserna eftersom det tar fram sötman i den.

Annars kan man ju ta en tesked råsocker om man är rädd för det raffinerade.

• gaffsan

Dra ner på rot sellerin

• Sorbus

Har du provat konserverade tomater av lika märken? Jag tycker de kan vara rätt olika.
    Tillsätt färsk paprika? Röd och gul paprika har ju också sötma.

• gaffsan

Jag tror att rotsellerin bör minskas {#lang_emotions_sunny}

• gaffsan

Och tillsätt tomatpuree {#lang_emotions_sunny}

• Prince Bertil

Tack för snabba svar.

Kanel har jag testat, helt sjukt vad lite det krävs för att tomatsåsen skall börja smaka julgröt :)

Jag har tidigare alltid haft i ketchup. Och ja, Heinz ketchup innehåller 23% socker. Resultat blir oftast bra men jag skulle vilja få till det utan artificiella medel. Jag vill helt enkelt göra det the italian way.

Sellerin är inte boven i det här dramat, jag stöter på samma problem även utan selleri.

• Ronjas mamma

tomatsås ska helst inte koka då den blir syrlig av detta,prova att fräsa upp de andra gr¨nsakerna och häll på tomaterna utan att koka dem utan bara små sjuda en liten stund och som skrivits tidifgare det kommer också ann på tomaterna..

• Sorbus
    Sorbus skrev 2009-10-10 22:51:07 följande:
    Har du provat konserverade tomater av lika märken?
    hoppsan... av olika märken menar jag förstås.
    Få ingredienser och sparsamt med kryddor medför att alla råvaror måste vara riktigt bra för att resultatet ska bli riktigt bra. Lök tex kan ju också skilja i smak, från sötare till beskare.
  • Prince Bertil

Ronjas mamma skrev 2009-10-10 23:00:07 följande:

tomatsås ska helst inte koka då den blir syrlig av detta,prova att fräsa upp de andra gr¨nsakerna och häll på tomaterna utan att koka dem utan bara små sjuda en liten stund och som skrivits tidifgare det kommer också ann på tomaterna..
    Tack, jag tror du är nåt på spåren. Kan vara så att jag har för hög värme. Kvaliteten på tomaterna är svår att avgöra, men jag har kört med märket Mutti ett tag, vilka skall vara bra.

Hur länge skall det sjuda? Det känns spontant som att det behövs en viss tid för såsen skall sätta sig.
Svar på tråden Tomatsås utan socker?