• oOLillaJagOo

HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)

Hej på er, hoppas någon av er kan hjälpa mig!

Idag låg jag i sängen o kikade på tv, vovven låg i vardagsrummet intil och sov på soffan. Efter en stund kommer hon in i sovrummet, ser inget konstigt på henne, hon springer inte, hon går lugnt in i sovrummet. Men sedan kryper hon under sängen, här börjar jag ana att något är fel, för detta gör hon bara då hon är rädd för något. Jag kikar under sängen och där ligger hon, hon tittar på mig, men hon skakar inte vilket hon brukar göra när hon är rädd.

Efter någon minut kryper hon fram, hon går in i ett annat rum och nu börjar hon bete sig konstigt. Hon är darrig på bakbenen, har svansen mellan benen och drar baken mot golvet. Min första tanke är att hon håller på o "bajsar på sig", så jag försöker få med henne ut, men det går inte. Hon blir allt konstigare och konstigare, Efter någon slänger hon sig på golvet, liggandes och börjar rycka och ha sig, hon far runt på hela golvet och krampar, ögonen är öppna och hon dreglar inte, det går över efter cirka... ja jag vet inte, det kändes som en evighet, men kanske max 20-30 sekunder.

Jag blir livrädd, vet inte vad jag ska göra. Men efter kramperna sätter hon sig upp, jag drar ut henne på balkongen. Där sitter hon en stund, är dock väldigt skakig i bakdelen. Hon dreglar lite. Jag försöker få in henne i huset igen för att sedan gå ut med henne.. men hon vägrar gå in i huset, hon drar sig bakåt. Jag får bära in henne. Vi går sedan ut och hon bajsar o kissar. När vi sedan ska gå in igen så vägrar hon återigen att gå in. Det är inte min hund, utan mina föräldrars, jag är hundvakt, eftersom hon vägrar gå in i mitt hus så åker vi hem till mina föräldrar. och där sitter vi nu .

I skrivande stund är hon lugn o som vanligt.
    Vad kan detta vara? Om det är epilepsi, borde hon inte bli väldigt trött efteråt?

En annan tanke som slår mig är om hon känt eller sett något hos mig som gjorde henne rent ut sagt livrädd? Men det konstiga är ju att hon var så pass lugn när hon kom in i sovrummet o la sig under sängen, och hon skakade ju inte där.

Snälla hjälp. någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 14:22
    Tilläggas bör kanske att jag inte såg att hon tuggade med käkarna eller något konstigt i ansiktet under kramperna. .

• Svar på tråden HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)
  • Linawb

Min förra hund, en eng springer spaniel, hade epiliepsi.
    Innan ett anfall kunde man märka på henne att hon var lite konstig, ett annat beteende helt enkelt. Detta kallas "aura", förtecknena. När hon krampade så var hon vaken, men inte kontaktbar, och hon fradgade och kissade på sig. Detta kan dock skilja sig jättemycket från hund till hund, beroende på hur kraftig EP det är.
    Ett anfall kan en hund dock få utan att ha EP. Det kan vara en infektion tex, eller något som hunden fått i sig, som kan ha utlöst det. Det finns även andra sjukdomar som ge EP liknande anfall. Störning i saltbalansen i kroppen tex.

Bara för att din/dina föräldrars hund krampat en gång så behöver det inte betyda att det är EP, men NÅGOT är dte ju som har utlöst det. Veterinärerna säger att när anfallet går över av sig själv så behöver man inte söka veterinär akut, men du bör nog ringa imorgon för som sagt, det kanvara något annat som kan behöva behandling. En hund kan även få ett anfall utan någon synlig anledning också, precis som människor. Får hon ett till dock, så beror det på något.
    Visst kan din hund vara trött efter anfallet, men efs det inte var så långt eller så kraftigt ändå så kanske det inte är så märkbart. Om hon krampar igen, sitt bredvid henne, lägg något under huvudet, slack lampor och stäng av TVn.
    Hoppas det bara var något tillfälligt!

• oOLillaJagOo

Tusen tack för ditt svar! Ska absolut kontakta vetrinären.

• Emmi89

Istället för att sitta och skriva ett långt inlägg på familjeliv borde du väl ha ringt en veterinärrådgivning på en gång, då man tycker att du borde förstått att nåt är fel?

• lelle1

När något sånt händer är nog det enda rätta att uppsöka veterinär, kramper kan ju även ha andra orsaker än ep...

Lycka till och hoppas inte det är något allvarligt!

• oOLillaJagOo
    Emmi89 skrev 2009-10-11 14:39:53 följande:
    Istället för att sitta och skriva ett långt inlägg på familjeliv borde du väl ha ringt en veterinärrådgivning på en gång, då man tycker att du borde förstått att nåt är fel?
    Ursäkta, men bad jag om påhoppningar? Vet du vart jag ringt och inte ringt?
  • Pynta

Jag kan mycket väl förstå att du är skärrad och rådvill. Min hund har haft ett EP- anfall (Jag vaknade på natten av att sängen skakade, vänder på mig och ser då att hela hunden krampar med blottade tänder och strax börjar hon att skrika, såg ut som vore hon bestatt ) och inga fler och behöver därför inte medicineras. 

Det är tydligen inte helt ovanligt att hundar bara får ett eller ett par anfall, men om hunden får tre anfall inom 6 månaderså brukar veterinärerna skriva ut medicin och hundarna klarar sig fint på det. Sök på nätet, där finns en del att läsa.

Avslutningsvis vill jag bara säga att du nog kan vara lugn. Hunden kommer med största säkerhet inte att dö framför fötterna på dig, även om det ser ut som det, men håll ett öga på henne och försök att hålla dig lugn om det sker igen.
    Hunden kan ofta uppträda förvirrat och tom. aggressivt efter ett anfall då den själv inte fattar vad som har hänt. Det brukar sägas att ett EP-anfall hos en människa tar lika mycket kraft som ett marathon-lopp, och man kan väl då förmoda att detsamma gäller för hundar.

Den vise är inte lärd; den lärde är inte vis.
  • COTTA
    oOangelicaOo skrev 2009-10-11 15:02:19 följande:
    Ursäkta, men bad jag om påhoppningar? Vet du vart jag ringt och inte ringt?
    Ähh bara att skita i såna påhopp!!!
    Min mammas gamla tax fick i slutet av sitt liv epelepsi och hon blev stel, skrek,bajsade/kissade på sig under attakerna men efter var hon presis som vanligt och förstog inte alls vad det var med oss! veterinären berättade att hon inte kommer i håg nått alls från attakerna men det var ju super jobbigt för oss, värst var ju det att hon skrek, ni som har hört en hund skrika så vet vad jag menar, lätt ungefär som en gamal människa med dödsångest.

Håller tummarna för att det inte e nån fara med din hund och berätta gärna hur det går!

Kram på dig.
Svar på tråden HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)