• Hallonbubbel

Vinterkläder i babyskyddet???

Min 4 1/2 mån kille går inte att spänna fast i babyskyddet om han har för mkt kläder på sig (fleeceoverall) Vad gör jag?? Kan ju inte ta av honom för mkt då kommer han ju att frysa. Kan tillägga att han är en stor kille på över 9kg. Ska vi byta stol?

• Svar på tråden Vinterkläder i babyskyddet???
  • Sandra N

TS vi jhar exakt samma problem. Killen e snart 5 mån o det e alldeles för trångt i stolen (logico s) även om han bara har tunnare kläder på sig. Vi må byta stol, men vilken ska man ha..?? Lutar åt akta graco cosmic comfort s eller ev maxi cosi mobi

• Fåret Shaun

Kan även berätta om ni har stora bebisar kolla vikten på de stolar ni köper efter skyddet. Vi har två olika akta graco, och bägge dem har max vikt bakåtvänd i baksäte på 18kg. Min son som just fyllt 2 väger 16kg, dottern på 3 år väger 20kg. Vi kan inte ha någon fram, vilket gör att vi fått vända dottern redan och misstänker att sonen kommer få byta håll vid 3 år. För vi får olika svar om hur försäkringar och laglighet med för hög vikt i stolen

Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • LAV0LINA
    Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:27:45 följande:
    Kan även berätta om ni har stora bebisar kolla vikten på de stolar ni köper efter skyddet. Vi har två olika akta graco, och bägge dem har max vikt bakåtvänd i baksäte på 18kg. Min son som just fyllt 2 väger 16kg, dottern på 3 år väger 20kg. Vi kan inte ha någon fram, vilket gör att vi fått vända dottern redan och misstänker att sonen kommer få byta håll vid 3 år. För vi får olika svar om hur försäkringar och laglighet med för hög vikt i stolen
    Har sett på flertalet stolar att de klarar bara 18 kg bakåtvänt men upp till 25 kg framåtvänt.
    Finns det stolar som klarar 25 kg bakåtvända?
  • Fåret Shaun
    LAV0LINA skrev 2009-10-12 11:31:32 följande:
    Har sett på flertalet stolar att de klarar bara 18 kg bakåtvänt men upp till 25 kg framåtvänt. Finns det stolar som klarar 25 kg bakåtvända?
    25kg bakåtvända i framsätet
  • cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:27:45 följande:

Men VARFÖR köper ni inte en ny bakåtvänd stol?? Det skulle jag absolut ha gjort! Skulle verkligen inte vända en så liten! britax twoway är rymlig för stora barn och funkar till 25 kg på alla platser...
  • cicci85
    LAV0LINA skrev 2009-10-12 11:31:32 följande:
    Har sett på flertalet stolar att de klarar bara 18 kg bakåtvänt men upp till 25 kg framåtvänt. Finns det stolar som klarar 25 kg bakåtvända?
    Alla britax stolar förutom Fixway är godkända till 25 kg, även brio zento, maxicosi mobi och aktas nya cosmic s är godkända till 25 kg på alla platser.

En kombistol bör inte användas framåtvänt, bältet hamnar helt fel. När den är urvuxen bakåtvänd är den ju även urvuxen framåtvänd och då får man köpa en bältesstol. Finns INGEN anledning att vända barnet innan stolen är urvuxen!
  • Fåret Shaun
    cicci85 skrev 2009-10-12 11:32:28 följande:
    Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:27:45 följande: Men VARFÖR köper ni inte en ny bakåtvänd stol?? Det skulle jag absolut ha gjort! Skulle verkligen inte vända en så liten! britax twoway är rymlig för stora barn och funkar till 25 kg på alla platser...
    Vi har inte bestämt oss men vi har TVÅ stolar och skiter inte pengar, dottern är vänd för att vi ska slippa torka spyor i bilen.
    Sen väntar vi sonen kanske inte ökar väldigt mycket i vikt detta år. 
    Har även pratat med olika om försäkringar mm om stolarna, några har sagt att kommer de upp till maxvikten ska man vända dem även om de inte fyllt 4 år, men helst inte innan de är 3år. Andra säger som du köp nytt, eller fortsätt ha bakåt. Men då vet man inte hur stolen reagerar vid krock om barnen väger för mycket.
    VI funderar men hur vi än väljer att lösa det har inte du med det att göra. Vi gör det som passar VÅR familj bäst.
    Så läge jag inte gör något olagligt låt det vara
  • cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:39:51 följande:

Så läge jag inte gör något olagligt låt det vara
    Ja man gör ju som man vill såklart, när min son va 4 månader kunde jag lagligt ha honom framåtvänd men jag tänker på säkerheten i första hand.
  • Fåret Shaun
    cicci85 skrev 2009-10-12 11:44:05 följande:
    Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:39:51 följande: Ja man gör ju som man vill såklart, när min son va 4 månader kunde jag lagligt ha honom framåtvänd men jag tänker på säkerheten i första hand.
    Nu jämför du en 3årig åksjukt barn med en 4 mån?
    Sen hur säkert är det att köra om man hör någon kräkas (och själv börja hulka) och skrika som besatt?
    Vi GÖR det som är säkrast för vår familj
  • Fåret Shaun
    cicci85 skrev 2009-10-12 11:44:05 följande:
    Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:39:51 följande: Ja man gör ju som man vill såklart, när min son va 4 månader kunde jag lagligt ha honom framåtvänd men jag tänker på säkerheten i första hand.
    Sen väldigt konstigt ALLA stolar vi sett har 15kg för att sitta framåt. Vilket även de sagt jag pratat med om våra stolar. Har inte bvc reagerat på en 4 mån som väger 15kg?
Svar på tråden Vinterkläder i babyskyddet???