• Hallonbubbel

Vinterkläder i babyskyddet???

Min 4 1/2 mån kille går inte att spänna fast i babyskyddet om han har för mkt kläder på sig (fleeceoverall) Vad gör jag?? Kan ju inte ta av honom för mkt då kommer han ju att frysa. Kan tillägga att han är en stor kille på över 9kg. Ska vi byta stol?

• Svar på tråden Vinterkläder i babyskyddet???
  • cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:59:40 följande:

Sen väldigt konstigt ALLA stolar vi sett har 15kg för att sitta framåt. Vilket även de sagt jag pratat med om våra stolar. Har inte bvc reagerat på en 4 mån som väger 15kg?
    Det finns flera stolar som är godkända från 9 kg framåt, tex britax twoway och multi-tech samt massvis av utländska och billigare stolar från tex billigabarnvagnar.com

Och nej, självklart kan man inte jämföra att vända en bebis och en treåring, menade bara att det va lagligt det oxå...
  • Blå Flygare

Vi har en Acta Graco Cosmic. Hatar den! Måste ta ur hela stolen varje gång bältets höjd ska justeras, o varje gång nackstödet ska höjas. Svårmonterad som få. Men eftersom vi inte känner för att slänga ut några tusen på en ny behåller vi den Men sen ska den vara en av de större. Vår tjej är 3,5 men inte så stor. Hon kan sitta i den länge till om nackstödet kan upp lite till eller tas bort

I en Britax multi tech slår de visst i axlarna tidigare så den funkar bara längre om de bara har långa ben.

Till lilleman köpte vi ist en BeSafe IziKid x2. När han har vuxit ur den kan storasyster sitta framåtvänt.

Ånngrar att vi inte köpte BeSafen första, då hade vi köpt en stor stol nu o direkt suttit den med bälyen o kudden i högsta läge o sen sluppit fippla. BeSafen är lättmonterad o lätt-justerad. Älskar!

• Sandra N

BeSafe IziKid vilka kg e den tillåten för? Har funderat på den oxå men tycker den e lite dyr..läste att den bara funkar tom 18kg, min stora lilla 5 månaders väger redan snart 10..

• Fåret Shaun
    Blå Flygare skrev 2009-10-12 12:38:17 följande:
    Vi har en Acta Graco Cosmic. Hatar den! Måste ta ur hela stolen varje gång bältets höjd ska justeras, o varje gång nackstödet ska höjas. Svårmonterad som få. Men eftersom vi inte känner för att slänga ut några tusen på en ny behåller vi den Men sen ska den vara en av de större. 
    En av de modellerna vi har men vi har vikten som tar och gör den fel för dottern. Tror inte hon heller får plats i den längre. Men som sagt man vet inte innan hur stora ens barn kommer att bli
    Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • Blå Flygare

Sandra N skrev 2009-10-12 12:56:22 följande:

BeSafe IziKid vilka kg e den tillåten för? Har funderat på den oxå men tycker den e lite dyr..läste att den bara funkar tom 18kg, min stora lilla 5 månaders väger redan snart 10..
    18 kg. Min dotter vägde 9 kg vid 1 år. Nu vid 3,5 väger hon 13,5. Hade väl vägt ett kg till om hon inte haft en vikt-dipp runt 2 år. Kolla viktkurvan på bvc så kan du följa hennes kurva för en prognos runt 4 år.
  • Fåret Shaun
    Blå Flygare skrev 2009-10-12 13:12:12 följande:
    18 kg. Min dotter vägde 9 kg vid 1 år. Nu vid 3,5 väger hon 13,5. Hade väl vägt ett kg till om hon inte haft en vikt-dipp runt 2 år. Kolla viktkurvan på bvc så kan du följa hennes kurva för en prognos runt 4 år.
    Hm var inte helt säker på det mina har varit stora men inte mer än en kurva över "normal" vid 2 år har bägge dragit iväg både längd och vikt till 2 kurvor över. 
    Men de flesta stolar för bakåt i baksäte har 18kg (enligt försäljare på BABYLAND), samma försäljare sa att vi hade valet att köpa ny stol eller en ny bil med två passargerarsäten i fram för att vi ska vara säkra på att klara oss.
    Men om man googlar på trafik regler finns det info och råd. Min sambo hittade detta 
    "Vänd dig till en butik där du får information av utbildad personal och hjälp att prova stolen med barnet i bilen. Stolen ska vara godkänd för barnets vikt. Tänk på att det finns bakåtvända bilbarnstolar som inte är godkända för att användas i baksätet." 
    Undra vilken väg denna bebis kommer ut? Tror det blir via naveln
  • cicci85

Sandra N skrev 2009-10-12 12:56:22 följande:

Min son vägde 10 kg när han va 6 mån och 18 kg när han va 3 år, 20 kg vid 4 år.
  • Madge

Det är väl bara Aktas stolar som bara är godkänd bakåtvänd till 18 kg i baksätet. I framsätet är de ofta godkända upp till 25 kg bakåtvänd. Vi har en Duoflex från AktaGraco.
    Dottern har denna stol sedan hon var 5 månader och 3 veckor, nu är hon 2 år och 2 månader.

• LAV0LINA

Men finns det inte stolar som är godkända bakåtvända i baksätet upp till 25 kg ???

Bara den vikten i framsätet eller?

• Madge
    LAV0LINA skrev 2009-10-12 17:47:23 följande:
    Men finns det inte stolar som är godkända bakåtvända i baksätet upp till 25 kg ??? Bara den vikten i framsätet eller?
    Jo då, de flesta stolar utom AktaGracos är godkända till 25 kg i baksätet.
  • Dr Mupp
    LAV0LINA skrev 2009-10-12 17:47:23 följande:
    Men finns det inte stolar som är godkända bakåtvända i baksätet upp till 25 kg ??? Bara den vikten i framsätet eller?
    Jodå båda våra stolar är godkända till 25 kg båkåt på alla platser och det var tur eftersom vår äldsta vägde 18 närhon var 3 år. Idag är hon 6 och väger 20.

Dotterns framåtvända bältestol är förövrigt godkänd från 9 kg framåt. Hon vägde dock 19-20 när hon vändes.
  • Plutten2

Min mamma sydde ett jätte käckt fleece överdrag som jag drog över babyskyddet. Jätte bra. Då slapp vi använda så mycket ytterkläder på vår flicka= satt bättre fast i babyskyddet=säkrare. Överdraget är vanligare i USA tror jag, det var iaf där mamma hittade mönstret.

• pp08

Det finns ett överdrag/Åkpåse att köpa som tillhör MaxiCosi babyskyddet, kanske det passar även andra märken? Barnet "sitter" på överdraget / = i åkpasen, som har hål för selen/bältet; sedan kan man stänga med blixtlås, det går även att helt ta bort ovansidan om barnet blir för varmt/ stort / har tjocka kläder på sig.

• BymBym

Vi hade en åkpåse som vi kunde ta av "locket" när bilen blivit varm. Hur smidigt som helst. Var bara att sätta på en mössa så var vi klara

• evelie
    Madge skrev 2009-10-12 17:54:48 följande:
    Jo då, de flesta stolar utom AktaGracos är godkända till 25 kg i baksätet.
    Akta Gracos "Cosmic comfort" är godkänd upp till 25 kilo bakåtvänd i baksäte.
  • cicci85
    evelie skrev 2009-10-12 23:07:09 följande:
    Akta Gracos "Cosmic comfort" är godkänd upp till 25 kilo bakåtvänd i baksäte.
    Bara den nyaste cosmic comfort S, de äldre är till 18 kg i bak...
  • Madge

Jag såg nu på ntfs hemsida att det kommit ett nytt testsystem som heter Plustest, där stod det att alla isofixstolar bara är godkända till 18 kg eftersom isofixfästena inte är godkända för mer än 18 kg. Ytterligare en sak att tänka på alltså...

Svar på tråden Vinterkläder i babyskyddet???