mage06 skrev 2009-11-19 10:57:46 följande:
Jo men så är det ju, jag menade om man fotar utan blixt...ang det gula ljuset Det är säkert ett 50mm objektiv du har då om det är det som följde med...Nej jag har inga tips. Jag är trots att jag jobbat med foto tekniskt vilse...vet hur jag vill ha det men vill att någon annan skall tala om för mig vad jag behöver för utrustning för att få det så
Bra tips på objektiv! En annan sak att tänka på ang blixten är bara att inte rikta den i taket om man skall fotografera människor eftersom de då ofta får en ful skugga under ögonbyn och näsa Ja men det är faktiskt bäst som du säger med längre slutartid och stativ...
Mimmi 71 skrev 2009-11-19 10:44:21 följande:
Fördel med en extern blixt är ju som "mage" säger att den går att vinklas. På detta vis kan man unvika det extremt upplysta som blir med den inbyggda blixten. Om man vinklar upp i taket så reflekterar det ner på motivet som blir lagom upplyst. Använder man sig av reflexskärm så blir motivet lite mer upplyst då ljuset studsar tillbaka lite närmare (ljuset behöver inte färdas så långt som till taket). För att ta bra bilder inomhus så skulle jag förorda långa slutartiden (för stillastående motiv såsom inredning och produktbilder) tillsammans med ett stativ och fjärrutlösare så man inte får oskärpa pga sin egen skakning. Själv skall jag dessutom komplettera med ett objektiv Canon 50/1,8 som har bättre ljusgenomsläpplighet än de vanliga kit-objektiven. Detta objektiv är mycket prisvärt (har jag läst - älskar att ta reda fakta) och kostar runt 1000-lappen.
Tack för infon och tipsen tjejer ska försöka snacka med lite olika säljare i butikerna innan jag fattar ett beslut. Undra om det objektivet passar till min kamera det måste jag ta reda på

.