• mage06

Vita hem

Tjock kulan skrev 2009-11-19 10:24:00 följande:
    Oj det hade jag ingen aning om, jag hade fått för mig att det gula ljuset i bilderna minimerades med ett inköp av en bättre blixt. Vet inte vad jag har för objektiv, det var det som liksom satt på kameran när jag köpte det. Har du tips?
    Jo men så är det ju, jag menade om man fotar utan blixt...ang det gula ljuset Det är säkert ett 50mm objektiv du har då om det är det som följde med...Nej jag har inga tips. Jag är trots att jag jobbat med foto tekniskt vilse...vet hur jag vill ha det men vill att någon annan skall tala om för mig vad jag behöver för utrustning för att få det så
    Mimmi 71 skrev 2009-11-19 10:44:21 följande:
    Fördel med en extern blixt är ju som "mage" säger att den går att vinklas. På detta vis kan man unvika det extremt upplysta som blir med den inbyggda blixten. Om man vinklar upp i taket så reflekterar det ner på motivet som blir lagom upplyst. Använder man sig av reflexskärm så blir motivet lite mer upplyst då ljuset studsar tillbaka lite närmare (ljuset behöver inte färdas så långt som till taket). För att ta bra bilder inomhus så skulle jag förorda långa slutartiden (för stillastående motiv såsom inredning och produktbilder) tillsammans med ett stativ och fjärrutlösare så man inte får oskärpa pga sin egen skakning. Själv skall jag dessutom komplettera med ett objektiv Canon 50/1,8 som har bättre ljusgenomsläpplighet än de vanliga kit-objektiven. Detta objektiv är mycket prisvärt (har jag läst - älskar att ta reda fakta) och kostar runt 1000-lappen.
    Bra tips på objektiv! En annan sak att tänka på ang blixten är bara att inte rikta den i taket om man skall fotografera människor eftersom de då ofta får en ful skugga under ögonbyn och näsa Ja men det är faktiskt bäst som du säger med längre slutartid och stativ...
  • mage06
    Prinsessan Leia skrev 2009-11-19 11:41:00 följande:
    en råd fråga... vi har ett rum (tv rum) som går ihop via en stor öppning till ett "matsalsrum" tv rummet har enbart vita väggar, i det andra har vi satt en Marilyn taptet på det lilla som är vägg där den stora öppningen är. Matsalsmöblerna är svarta..nu funderar jag på ska hela det rummet bli vitt lr ska jag ha ngn tapter (Marilyn SKA bort oavsett vad maken säger) HELP!!
    Vad är det för Marilyn tapet...?
    Mimmi 71 skrev 2009-11-19 11:26:00 följande:
    Tack för tipset om blixt i taket. Med andra ord så går Canons billigaste blixt bort och det är då bättre att gå upp till 480 EX (tror jag den heter) som kostar mellan 2-3 tusen.
    Mmm, ju dyrare desto bättre gäller ofta

i den tekniska världen...tyvärr
    Mimmi 71 skrev 2009-11-19 11:27:36 följande:
    Spammar vidare Längtar till min nya kamera kommer. 7 dagars leveranstid skulle det vara så i nästa veckan kanske jag kan få knäppa och mixtra med en Canon EOS 500D. Spännande!
    Spännande för oss andra också, vill gärna höra recensioner Står inte ut med kompaktkameran snart...

Nytt i bloggen...men andras bilder

www.noamajahemma.blogspot.com
  • mage06
    Men Mage, du pyssliga kvinna, hur hinner du med allt detta med två små bustjejer i hemmet och en musiserande make ute på vägarna . Fin fint i vilket fall som, ska du sälja eller är det till egna hemmet, om jag inte minns fel så gjorde du väl vackra julstrumpor förra året som du sålde någonstans .... Videli: Avis till tusen på ditt vackra bord och hem .
    Åh, söta tjockis, tack! Men det är fusk...jag gjorde dem förra året Iof fortfarande med två...ännu mindre barn...mm, jag är nog lite fantastisk då... Hmm, kan du inte hitta något begagnat när det gäller blixt och objektiv? Jag, min dumma idiot, missade en (troligen) superaffär på ett jättebra paket med en Nikon-kamera som någon köpt till en resa i somras...(för att jag skulle vänta på att mannen skulle komma hem från tjänsteresa, precis som att jag inte kan ta ett beslut själv liksom...)Kvitto och garanti kvar. Folk köper och använder inte heeeela tiden! Ett hus med ett standardobjektiv kan du ju få nytt till ett bra paketpris...
    LCroft skrev 2009-11-19 19:45:09 följande:
    mage: Så fint! Åh, nu vill jag pyssla lite också
    Åh, vad roligt att kunna inspirera! Tack!
    Pums skrev 2009-11-19 20:17:17 följande:
    mage: Oj såå fina!!
    Tack, söta!
    Daggdroppen skrev 2009-11-19 20:41:39 följande:
    Tittar in en sväng. Sorry för att jag är så sporadisk och icke engagerande! Tack Pums för omtanken . Det är ok. Har försökt grubblat lite mindre idag på allt tråkigt. Det är alltså inget som hänt mig eller min familj utan det är flera personer i min närhet som har det väldigt jobbigt just nu. Därför blir jag lite deppig. Man börjar ju undra när det liksom är ens egen tur att få den beskärda delen av sjukdokar och elände .  Men så kan man ju heller inte tänka, jag vet... Idag har jag varit och fått twinrix vaccin (hepatit). Skulle ha tagit den sista (3:e) sprutan ifjol höstas men då var jag ju gravid och efter det ammade jag. Så nu först blev det av. Får den gratis via jobbet så det skulle vara dumt att inte ta den. Fick en stund för mig själv idag då barnen sov och då passade jag på att klicka hem några böcker till mig själv Och barnen förstås. Väntar på paketet!!! Trevlig kväll allesammans!
    Man kan väl inte vara engagerad här jämt!? Tråkigt att du har så mycket elände omkring dig... Böcker är bra! Hoppas det var något uppmuntrande du köpte Ang. din "glömska" så förstår säkert din mamma...det är inte lätt att hålla allt i huvudet när man har två små... Stor kram!
    Villa Nordåker skrev 2009-11-20 06:15:54 följande:
    God morgon! Hemma igen från att ha tillbringat veckan i huvudstaden. Borta bra men hemma bäst, eller hur? Fast jag kommer att sakna hotellfrukosten idag när jag sitter på jobbet. Ska skumma igenom lite vad som hänt de här dagarna, har bara kikat in snabbt.
    Hur var kursen? Åh, hotell överhuvudtaget...suck...jag älskar att bara kunna "tappa" handduken på golvet efter duschen och så hänger det en ny snyggt vikt när man kommer tillbaka *fniss*. Hittade du något roligt att köpa?

Gummsan: Krya på dig! Ang. ljusstaken så skulle jag bara slingra lite lummer runt ljusen...finns fusk också som är helt ok. Det är ju smart att ha ljusmanchetter då också så det inte tar elt men till den ljusstaken skulle jag ta glasmanchetter, inte guldfärgade

Pums: Jag har också haft de där problemen med förra datorn, nu har jag det inte alls så ofta längre...vet inte vad det kan bero på men tror att det är något med inställningarna på datorn...Har du mailat fl? Irriterande är de iaf. Jag kopierar alltid inläggen innan jag postar dem nu...

Prinsessan Leia: Verkligen vacker dotter du har! Helt ljuvlig! Vilken revanch, hoppas verkligen hon får vara ifred och glädjas åt att vara lucia! Barn kan vara sååå grymma Måste vara oerhört plågsamt som mamma också...
  • mage06
    Tjock kulan skrev 2009-11-20 21:43:18 följande:
    Du är för rolig . Kollade runt på tradera o hittade lite billigare objektiv men blir så mesig när det gäller tradera köp i den prisklassen. Det är en sak om man budar hem en tröja som där visar sig vara ett hål på för 50 kr men att buda hem ett objektiv för 2000 kr som visar sig vara repat vet jag inte om jag vågar mig på *fegis som jag är* Någon som har koll på var jag kan hitta "brevfacken" i trådslöjd som House Doctor gör. Har sett dom i en nätbutik men minns inte vilken.
    Nej jag skulle inte heller köpa på Tradera då utan Blocket...då godkänner du ju varan innan du betalar...men ja, det kan vara lite knepigt med objektiv om de har tappat dem så de blir skeva, det kan vara svårt att se. Men jag har ändå lite tro på människan och tror mig kunna bedömma den som säljer en aning, är det dessutom kvitto och garanti kvar så...kanske.

House Doctor-korgarna säljer de här runt hörnet Jag kan köpa och skicka om du inte hittar någon annanstans

Jag har föresten haft en toppendag med en väninna...lunch, fika, fönstershopping...och vet ni...när vi ses så säger hon meddetsamma; -"Den här är till dig" och ställer ner en liten papperspåse med silkespapper i bredvid mig...Vet ni vad det var i...En Odd Mollytunika! Sååå vacker! -Jag, köpte den, har använt den två gånger, men den är inte jag så nu får du den, säger hon... Underbara människa! Så nu sitter jag i min soffa och tittar på den underbara skapelsen som hänger på mitt vita skåp, dricker te och bara känner mig lyxig
  • mage06
    Tjock kulan skrev 2009-11-20 22:00:08 följande:
    Ja jag tänkte inte på Blocket ska kolla lite där oxå. Vad söt du är, ja om jag inte hittar någon så tar jag dig an på erbjudandet . Underbart, vilken vän, förstår att du är glad både över tunikan men kanske mest över att du har en sådan kanonfin väninna .
    Ja absolut! Det är lyx på så många nivåer liksom
  • mage06

God morgon! En tiiidig sådan i det här huset, suck, S vaknar nästan alltid kl.6... Men det är ljust och sol!

nica: Usch vad jobbigt med influensa! Hoppas det går snabbt över!

Sussi: ...du har ju Ding Ling Nej, jag tycker att du är superduktig och är så stolt över dig och sååå spänd på resultatet! Det kommer att bli toppen! Snart är du hemma och jag vill höra om ALLT

Nu skall jag nog krypa ner i sängen en stund för nu kom mannen upp

Nytt i bloggen, inte inredning

• mage06

God morgon! Inget blev målat i helgen men jag är så galet pysselsugen så till sist blev det en liten klänning/tunika till E som jag sydde on från en av mina gamla lammullströjor med ett fint tryck på som var för liten men som jag inte velat kasta för att jag gillar trycket så mycket. Kanske visar jag den i bloggen sen. Hon gillar den jättemycket och tycker att det är roligt att det är mammas gamla tröja *fniss*. Man får passa på så länge de tycker så

Brunnsbo skrev 2009-11-22 11:35:18 följande:
    Hejsan alla! Ni har så fantastiska bilder i era bloggar. Har en fråga om dessa. Hur tar ni dom? Använder ni blixt, lampor, kameratyp? Andra tips?
    Hej! Nu vet jag inte om jag har så fantastiska bilder precis men jag gillar bäst bilder som inte är tagna med blixt (rakt på), den tar bort naturliga skuggor och "liv" i objektet och ger ofta fula skuggor på väggen bakom. Då ser jag hellre att bilden är oskarp och "livfull". Kort skärpedjup är jag förtjust i pga djupet det ger bilden. Om du använder dig av elljus kommer bilden ju att bli gul, mycket av det går att redigera bort i ett bildredigeringsprogram. Jag har bara en liten kompaktkamera och letar systemkamera, så kameratips överlåter jag till någon annan Lycka till!

Bellevue: Fy så obehagligt med astma! Hoppas du har det bättre nu!

Äh, jag tycker inte att det är tjatigt när folk länkar Det är ju så lätt att hoppa över om man inte är intresserad, eller hur? Och med det sagt så...har jag nytt i bloggen Pysseldrömmar

• mage06
    Sussi N skrev 2009-11-23 12:13:03 följande:
    jag tycker det ar toppen da man lankar till bloggen, hade favoriter pa bloggkoll forut men blev tokig av alla mail som ramlade in. Nu kommer jag inte in pa nagra bloggar har i Kina men som jag langtar att kolla vad alla gjort da jag i helgen kommer hem igen. Idag har jag lyxat till det och bestallt ett par Ugg boots som levereras till hotellet ikvall och imorrn har jag bokat in besok hos Toni&Guy i Shanghai, ha,ha kanske inte det forsta man tanker pa att gora om man kommer dit, men jag ser inte klok ut med utvaxt och det ar betydligt billigare an i Sverige, efter det skall jag ta mig till nagra sevardheter Efter att ha jobbat stenhart har tycker jag att jag var vard det....
    Du äär värd det vännen! Shanghai skall vara en supercool stad! Nice med Uggsen, vad blev det för några? Puss & Kram!

Har fått sol på mig idag Tur att jag hann för nu är den borta
  • mage06
    Gummsan82 skrev 2009-11-23 11:14:30 följande:
    Blir dessa www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=10244... bra i denna www.tradera.com/-Shabby-chic-Adventsljusstake--auktion_101264452 ?
    Var det du som vann? De var jättesöta annars finns det släta glasmanchetter lite varstans, Indiska brukar ha, Claes Ohlson har säkert...
    Gummsan82 skrev 2009-11-23 12:01:14 följande:
    Zink, tapeter och kakel... Nytt hos mig! pyretochmyran.blogspot.com/
    Trevlig tapet och fint kakel, gillar det där fasettslipade kaklet mycket! Kul!
Svar på tråden Vita hem