• jmmm

    Campingtråden övervintrar 2009

    Hej alla campare!

    Vår tråd har somnat in o jag hittar ingen ny

    Så jag testar att lägga upp en ny tråd, om det finns en annan ber jag om förlåtelse
    Men vi kan ju inte bara tappa all kontakt för att ingen startar en ny... Vi ahr ju så trevligt o vi som inte vintercampar måste ju ha chansen att bli avis på er osm gör det
    Ni som skaffar nya vagnar, sprillans nya eller nya för er, måste ju oxå kunan berätta för oss andra.

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html
    (vår gamla tråd)

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html
    (bildtråd)

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45543049.html
    (camparnas hemma campingar)

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45747788.html
    (vilka är vi tråden)

    ja jag testar så här så länge o hoppas att ni alla hittar hit o att länkarna funkar.

  • Svar på tråden Campingtråden övervintrar 2009
  • rosaid

    tack alla.jag övertog böckerna av gubben o har läst som 3 ggr per bok...efter jag klarade provet åkte jag till körskolan o skrev in mig bara för körningen....men kommer o låna släp o träna hemma oxå
    ja det är ju lite luriga frågor men om man läser noga o tänker så var det lättare

  • Man ska ha husvagn

    Vision400: Om de inte har ugn i vagnen är det en present som är guld värd. Jag skulle aldrig vilja vara utan min lilla ugn så att man kan variera och laga lite mer mat enkelt :).

    Rosaid: Stort grattis och en fanfar, för jag tror inte att det var så lätt.

    Trevligt att få dela med sig om sin nya husvagn. Är det någon som har erfarenhet av att ha satt in en säng till i vångingsängen efteråt? Vi väntar på att verkstaden ska få delarna och sätta in så det blir en trevångingssäng. Det kanske inte ser klokt ut att sätta in en efteråt? Det finns ju trots allt bara två fönster. Vi vill ha ett tredje barn och då är allt förberett till det då vi ska ha vagnen länge och blir det ingen tredje så antar jag att barnen när de blir större vill ha med sig kompisar för att åka med och då finns det plats till en kompis var(finns en dinett i barnkammaren). Så det blir nog bra får vi hoppas. Vi ska också sätta in en handukstork på toaletten. Det kommer nog att vara användbart.

    Alla ni som vintercampar har ni vinterförtält? Det kanske behövs för att kylan inte ska dra in och för ytterkläder? Vi ska ju inte stå i fjällen utan Hedekas men de t kanske kan vara bra ändå?
    Har ni några andra tips kanske till oss som inte har vintercampat tidigare utan bara sett på utifrån hur mysigt det verkar ;). Tex hur ni gör med geggiga skor och blöta ytterkläder om ni inte har förtält. Vart tar barnen av sig dem och har ni någon speciell matta inannför dörren?

    Är det någon som hört talas om att golvärmen brännt så det blivit bruna fläckar/ränder på golvet i vagnen?

    Många frågor på en gång, kommer säkert på mer senare =D.

  • Wilowa

    Man ska ha husvagn: Vi har ännu inte vintercampat, men en helg utan förtält för några veckor, fick oss att inse att vi inte ska göra det heller innan vi köpt ett vintertält. Det är ju just detta med vinterkläder och skor som är problemet. Jag såg framför mig en snödriva mitt i dörren av alla kläder och skor.

  • jmmm

    Man skall ha husvagn: intressant de där med en extra säng i efterhand. Har jag aldrig hört talas om faktiskt. Funkar det rent utrymmesmässigt? i de vagnar som har 3 sängar brukar ju den nedersta vara lägre ner än de som bara har 2 våningar. men jag har inte koll så på tabbert. har koll på kabe, adria o hobby.
    Jag skulel föredra ett vintertält för o slippa kallraset som blir var gång du öppnar dörren o för att kunna förvara lite saker. e de luftburen värme i tabberten? el golvärme måste de ju va iallafall om de bränner mattan. Låter ju som om nån transformator eller liknande ha slagit av för sent eller e inställd för högt i temp om de bränner i golvet. elgolvvärme skall ju bara vara komfortabel, den skall ju inte värma upp vagnen på samma sätt som man tänk att de med vattenburen golvvärme skall göra. kolla upp så de inte är något elfel som i värsta fall akn orsaka en brand, hemska tanke angående blöta kläder så har ju vintervagnarna ofta en garderob där man har någon form av dropp skål/värmeslingor fläkt etc som gör att kläderna torkar smidigt kanske finns de något sådant i tabbert oxå?

    rosaid; bra då vågar jag kanske oxå

  • Man ska ha husvagn

    jmmm: Nä det är inte luftburen värme och varför jag frågär var för att i en äldre tabbert vi kollade hade det hänt men de som ägde vagnen hade stått i Sälen, antagligen hade de haft på den alldelles för varmt och för länge men tycker kanske inte man ska behöva tänka på sådant. Det hade bara brännt där det låg mattor och det måste man ju kunna ha, men det blev för varmt där troligen. Förhoppningsvis var det bara i den vagnen.

    Värmeskåp finns nog inte men vi sätter ju upp en handukstork på toaletten och toaletten är verkligen stor. Det är bra för det gör ju heller inget att det droppar ner på golvet där.

    Tolta: Ja, vi får nog spara lite pengar och köpa ett vintertält om det blir så att vi tycker om att vara ute denna dela av året med husvagnen.

  • rosaid
    jmmm skrev 2009-10-30 20:06:55 följande:
    Man skall ha husvagn: intressant de där med en extra säng i efterhand. Har jag aldrig hört talas om faktiskt. Funkar det rent utrymmesmässigt? i de vagnar som har 3 sängar brukar ju den nedersta vara lägre ner än de som bara har 2 våningar. men jag har inte koll så på tabbert. har koll på kabe, adria o hobby.Jag skulel föredra ett vintertält för o slippa kallraset som blir var gång du öppnar dörren o för att kunna förvara lite saker. e de luftburen värme i tabberten? el golvärme måste de ju va iallafall om de bränner mattan. Låter ju som om nån transformator eller liknande ha slagit av för sent eller e inställd för högt i temp om de bränner i golvet. elgolvvärme skall ju bara vara komfortabel, den skall ju inte värma upp vagnen på samma sätt som man tänk att de med vattenburen golvvärme skall göra. kolla upp så de inte är något elfel som i värsta fall akn orsaka en brand, hemska tanke angående blöta kläder så har ju vintervagnarna ofta en garderob där man har någon form av dropp skål/värmeslingor fläkt etc som gör att kläderna torkar smidigt kanske finns de något sådant i tabbert oxå? rosaid; bra då vågar jag kanske oxå
    klart du vågar...
  • jmmm

    rosaid lycka till de e ju nu innan snön mans kall passa på o öva egentligen... bara de att själv jobbar jag de flesta söndagar fram till december= lördagarna kvar bara.. men de ska nog gå
    köpte mannen din böckerna genom körskolan nu när han tog sitt kort?

  • rosaid
    jmmm skrev 2009-10-31 09:49:06 följande:
    rosaid lycka till de e ju nu innan snön mans kall passa på o öva egentligen... bara de att själv jobbar jag de flesta söndagar fram till december= lördagarna kvar bara.. men de ska nog gå köpte mannen din böckerna genom körskolan nu när han tog sitt kort?
    japp han skrev in sig o fick böcerna genom skolan
    nu har jag vart ute o backat o donat med släp i 4 tim....det gick bättre äm jag trodde..parkera släpet klockrent när vi lämna tebax det
  • jmmm

    va duktig d är rosaid! hur går de till vid övningskörning? måste man ha en godkänd som sitter med elelr du övningskör med släp som inte räknas till tung släp?

Svar på tråden Campingtråden övervintrar 2009