• JoJ

Kraftig spark i mage i v7..Hur stor risk för missfall?!

Min son slåss och sparkar å har sig i sömnen och igår natt gjorde han som han som vanligt gör, skickade upp benet så högt han bara kan i luften och sen far det ner med all kraft igen i sängen, bara det att den här gången så landade foten/benet med all kraft rätt på min mage och jag skrek av smärta och tårarna forsade!

Nu är jag livrädd för att detta ska innebära att vi ska missta vårt barn.. Hade ett missfall i v6 i början av sommaren=(

Har du/ni erfarenhet av slag/spark mot magen?! Hur har det slutat för er?

Hemskt tacksam för svar och tankar kring detta.

• Svar på tråden Kraftig spark i mage i v7..Hur stor risk för missfall?!
  • festia
    Kya skrev 2009-10-20 18:15:20 följande:
    hur sjutton är man funtad om man börjar skrika och gråta inför barnet, som har råkat ge en spark i sömnen?!ja det är en jäkla bra idé om man skrämmer upp barnen på det viset.
    Om du blev sparkad i sömnen och vaknade av oerhörd smärta och total överrumpling så skulle du INTE skrika och gråta? Av någon anledning tror jag dig inte. Och när gäller detta förresten, att hålla tyst för att inte "skrämma upp barnet"? Om det är en vuxen människa som sparkar dig med flit så kanske man FÅR reagera?

Eller så är det helt enkelt så att barn kan åsamka smärta.
  • Jungblom

TS jag tror inte att det är någon fara för barnet men har du fortsatt ont i magen pga sparken så kan du ju ringa till sjukvårdrådgivningen och råd fråga dem hur vida du behöver söka vård. Men barnet i magen ligger väl skyddat ännu.

• GullpuckotMe

Ts, bry dej inte dom dom som skriver nedlåtande.. jag vet själv att mvc inte alla gånger är ngt att lite på men du kan ringa gynakuten o be om ett vul. kan kosta ett par hundra men det är det ju värt för att kolla!

Lycka till!

• hcj

Jag fick en spark i magen i vecka 14-15 när jag var gravid med mitt första. Jobbade på ett demensboende och tog hand om en boende som var vansinnig. Det var ingen fara för bebisen, mest otäckt för mig. Din bebis ligger ju ännu mer skyddad eftersom det är såpass tidigt i graviditeten så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Om du fortfarande känner dig orolig så tycker jag att du ska ringa bm eller gyn och be att få komma in och kontrollera så att allt ser bra ut.

• Kakgumman

I vecka 7 ligger bebis under blygdbenet. Du behöver inte oroa dig för bebis skull!

• Sofa
    Kya skrev 2009-10-20 20:52:55 följande:
    det är oerhört stor skillnad på ett barn som i lek sparkar till en mamma i vecka 25 och på ett barn som i sömn kickar till en nygravid mamma. hur skulle du känna det om du vaknar av att din mamma ylar och tårarna sprutar på henne? såklart ska man säga till när barnet sparkar i vaket tillstånd på magen, men tycker du helt ärligt att man ska väcka barnet om det sparkar i sömnen, när det vänder sig och rör sig? det handlar om att man inte ska skrämma sina barn.
    suck, vad säger man... jisses nina cc.
  • EmmaOh

Min bm lugnade mig med att hon har haft patienter som varit med i svåra bilolyckor och andra som varit kraftigt misshandlade hemma och barnet har klarat sig i magen.

• Valdis

Min son sparkas runt i sängen, jag försöker säga att han ska akta mammas mage men det är föga till hjälp =) Vi ska snart börja projektet "stor kille sover i egen säng", wish us luck.

• Sophie och Melker

har varit med om ungefär samma sak med min 2 åring som kommer in på tidiga morgonen och lägger sig emellan oss. Han sover väldigt oroligt och sparkar mycket med fötterna. Har ett flertal gånger fått ganska så rejäla sparkar och varit jätteorolig. Går nu in i vecka 17 och allting verkar vara bra! Tror inte att du behöver oroa dig men förstår hur du känner! Har varit livrädd jag också! Försöker nu att tänka på att vända mig med ryggen emot honom när han somnat om för att undvika detta, men visst händer det att jag vänder sig i sömnen och vaknar av en spark. Har pratat med min bm om detta och bara fått lugnande besked så tror verkligen inte du behöver oroa dig!

• MalloryKnox

Nina CC, det är nog du som inte är funtad. När jag läste vad du skrivit ville jag nästan ge dig på käften, om jag ska vara ärlig...

Hursomhelst TS, om du inte blöder eller har ont behöver du nog inte vara orolig. Men som många andra skrivit, ring gyn och be om VUL för säkerhetens skull. Det är jobbigt att gå och oroa sig.

Och självklart får man gråta och vara ledsen inför sitt barn. Så länge man förklarar varför, och att det är en helt naturlig reaktion och HELT 110% MÄNSKLIGT!!!!!
    Kanske dags för din son att sova i sin egna säng? Det kanske är bäst för alla, med tanke på både åldern och att du förmodligen inte vill att detta skall upprepas.

Lycka till!!

• mamma20sthlm

Fick en stor träningväska i magen i vecka 29 och då var magen stor. Gjorde ont men inget hände.

Men kan inte svara på din fråga eftersom jag anser en läkare vet bäst svaret men vad jag TROR är att du inte behöver oroa dig men tycker kanske du ska kolla upp det eller fråga en läkare.

• Keepin
    maria81 skrev 2009-10-20 21:55:42 följande:
    En annan idé kan ju vara att bara strunta i nån som vill stjäla tråden med sina dumma kommentarer...
    Mycket bra idé!
  • Keepin

Förresten: hoppas att du mår bättre, TS. Jag tror, liksom de andra här, att det inte är någon som helst fara med ditt lilla pyre. Men om du känner att oron tar övertaget tycer jag att du ska ringa till BM. De är världsbäst på att lugna! Kram!

• Dr Mupp

bebisen ligger i bäckenet så det är ingen fara. Själv föll jag platt framåt som höggravid och inte ens det vara nått farligt.

• Venla

Nina CC, ge dig. Barnet vaknade inte, och du behöver inte vara taskig. Om du vill vara taskig och elak så gå någon annan stans.

• JoJ

Tack alla för era svar=) Vår son somnar i egen säng men kommer in till oss på natten/tidig morgon och för att vi ska få sova så mycket som möjligt innan det är dags för jobb å dagis lämning etc så struntar vi helt enkelt i att börja bråka med honom om att somna om igen inne på sitt rum, det slutar bara med att han piggnar till å inte somnar om förrän strax innan det är dags att kliva upp.. Så istället får han lägga sig mellan mamma och pappa...
    Smärtan i magen har gått över och jag har börjat spy som en galning om dagarna och inga blödningar så här långt=) Så jag tar det precis som många av er sagt.

Barnet är nog helt ok=) SÅ tack så hemskt mycket för alla era svar!

Vad gäller Nina cc så börjar diskutionerna bli sorgliga. Förstår inte vad problemet är, jag vaknade av smärta skrek till tårarna kom och jag låg å kved med min smärta medan han sov vidare! och hade han vaknat hade det inte gjort mig till en sämre mamma för det jag hade lugnt förklarat för honom att mamma har ont....
    Det är väl en sak om man som förälder skulle brusa upp och börja skrika och skälla på det intet ont anande barnet?!!

• Vixen

Ett tips:
    Du kan ju alltid gå in och lägga dig i sonens säng när han kommer in till er om du är rädd att det ska hända igen. (om han har en stor "vanlig" säng vill säga.)

Hoppas allt går bra!

• isisisis
    Vixen skrev 2009-10-28 15:00:58 följande:
    Ett tips: Du kan ju alltid gå in och lägga dig i sonens säng när han kommer in till er om du är rädd att det ska hända igen. (om han har en stor "vanlig" säng vill säga.) Hoppas allt går bra!
    Ja,eller också gå med sonen tillbaka till hans säng!
  • Bast
    JoJ skrev 2009-10-22 09:55:18 följande:
    Vår son somnar i egen säng men kommer in till oss på natten/tidig morgon och för att vi ska få sova så mycket som möjligt innan det är dags för jobb å dagis lämning etc så struntar vi helt enkelt i att börja bråka med honom om att somna om igen inne på sitt rum, det slutar bara med att han piggnar till å inte somnar om förrän strax innan det är dags att kliva upp.. Så istället får han lägga sig mellan mamma och pappa...
    Kan ni inte lägga en madrass på golvet? Vår son kommer också på natten, och han ligger inte alls still, även om han inte far runt lika mycket som din. Men han får ligga på en madrass, så störs vi inte lika mycket av varandra, och han har ändå tryggheten av närheten till oss.
  • modesty74

Jag fick min 19 kilos 5-åring rätt på livmodern i vecka: 12 då hon hoppade i sängen när jag sov och landade på min mage. Det gjorde jätteont, men ingenting hände.

Svar på tråden Kraftig spark i mage i v7..Hur stor risk för missfall?!