• Dilong

extreemt billiga maträtter

Bra tråd!

Det mesta är redan nämnt, men jag tror inte jag sett groddar. Det mesta går att grodda, gott, nyttigt och billigt.

Baka själv kanske någon redan sagt. Givetvis med egen surdeg så det blir godare och billigare.

Wokade grönssaker och rotfrukter (och egna groddar).

Naturligtvis köper man mat efter säsong, gäller speciellt frukt, grönsaker och rotfrukter.

• Dilong
    Mjolle skrev 2009-10-27 01:37:17 följande:
    Torghandel, om det finns någon. Möjligheter finns att hitta mycket billiga grönsaker, till och med pruta lite. :)
    När jag kollat torgpriser så är det inte så billigt (men lokalt och bra på andra sätt). Men man kanske kan pruta som du säger.
  • Dilong

Och jo, en favorit, kanske inte så mycket näring, men ändå:

Koka spaghetti
    När pastan ligger i durkslaget, häll i olivolja i kastrullen och fräs hackad vitlök - massor!
    Rör sedan i pastan. Salta och ha i nymald svartpeppar
    Ha eventuellt i färsk (egenodlad såklart!) basilika

• Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 02:27:34 följande:
    Är det svårt att göra?
    Jättesvårt eftersom ingen lägger ut några recept på webben.
  • Dilong

Fan, jag borde tipsa om en överlevnadsutbildning med Survival Kilta. Jag gick ner massor, inga kostnader för mat, bra motion osv.

• Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 12:01:54 följande:
    Hemköp har just nu kycklingfilé (svensk) för 49.90/kilot. Ica där jag bor har samma kycklingfilé för 55 kr om man har Icakort. Willys har korvbröd,två pack för 20 kr. I varje packe är det 16 korvbröd. Varmkorv för 39.90 900 gram. Finns massor bara man tittar i reklambladen.
    Korv med bröd platsar inte här. Kolla vad du får betala för brödet per kilo.
    Och korven innehåller ca 50% kött, för 39:-/kg. Inte så billigt.
  • Dilong
    Anonym skrev 2009-10-27 16:32:57 följande:
    Ok tänkte bara att om man är riktigt fattig så behöver man inte äta 5 korvar var utan 2-3. Då blir det många korvar kvar och man kan äta fler dagar.
    Man ska ju bli mätt, vilket fungerar med många av de övriga förslagen här.

Det är mest korvbrödet jag hänger upp mig på, för det brukar _inte_ vara billigt.
  • Dilong
    guppyn skrev 2009-10-27 19:50:18 följande:
    Man kan baka eget korvbröd! Fanns recept på det i senaste mama tidningen, fast såna ska man nog inte gå och köpa när man sparar pengar
    Jag länkade faktiskt till ett korvbrödsrecept i inlägg #107. Tyvärr fungerar länkarna här sisådär ibland. Men, man kan ju googla.

Och använder man surdeg slipper man kostnaden för jäst, samtidigt som man får ett godare och hållbarare korvbröd
  • Dilong

En del rekommenderar fisk, någos som jag tycker är ganska dyrt, tyvärr.

Någon som har koll på om man kan köpa billig fisk på torget?
    En fördel med att köpa hel fisk är att man kan göra helt underbar soppa på benen.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter