• Dilong

extreemt billiga maträtter

pluppfamiljen skrev 2009-10-28 19:18:39 följande:
    kött soppa på fläskben
    Oh, det är ju dessutom sjukt gott.
  • Dilong

Anonym (mat) skrev 2009-10-28 19:33:57 följande:

Det som ni kommer förslag på verkar jätte nyttigt och gott :)
    Det som är dyrt är ofta halvfabrikat, påssåser etc, och sådant är inte alls lika gott som det man själv gör från grunden. Dessutom nu när många är rädda för tillsatser, det är i halvfarikat det finns, inte i köttsoppan eller såsen man själv tillagar.

Jag brukar smygtitta i andras varukorgar när jag står i kön till kassan, och förvånas över hur mycket skräp en del köper.

Vid ett tillfälle stod jag vid köttdisken, och ett par i trettioårsåldern beklagade sig inför varandra över att det inte fanns pepparstek, för det var de ju så sugna på.
    Jag sa att de kan köpa något nötkött och krydda själva.
    -Va, kan man göra det, sa det förvånat.
  • Dilong
    Mamsis skrev 2009-10-28 20:05:39 följande:
    Morotssoppa...
    Det där kan man göra med valfri eller valfria rotsaker, och förutom att det är sjukt billigt, så är det ofta riktigt smarrigt.

Brödet som man ska ha till är naturligtvis hembakat och med surdeg istället för köpejäst

Jag gillar verkligen den här tråden, den visar att många faktiskt kan laga mat och att inte alla bara har halvfabrikat i sina matkassar. Det finns hopp!
  • Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 20:37:12 följande:
    Tonfisklåda Lägg färdigkokt ris i botten av en ugnsform, strö över tonfisk, ärter och majs. pulver-hollandaisås eller någon hemmagjord. Riven ost om man har råd. In i ugnen tills det blivit varmt och fått lite färg ! Jättegott!
    Ta inte illa upp, men det du rekommenderar är inte billig mat.

Tonfisk, vad får du betala per kilo? Och sås i påse, helfel.

Enkelt kanske, men billigt, näe.
  • Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 21:05:17 följande:
    Ursäkta mig då. En burk tonfisk kostar 5 spänn. Pulversås finns av billiga märken som kostar 10 för 3 påsar. En påse sås 3.50 kr.
    Lägg ner, att någon tycker annorlunda än du innebär inte att du har fel eller att du behöver be om ursäkt.

Tonfisk brukar kosta en tia burken, var hittar du för en femma? I en burk finns det ca 100 g tonfisk, vilket om man köper för en tia, innebär 100:-/kg.

Påssåsen som du anser kostar 3:50 ska du tillsätta smör eller margarin till, vilket gör priset högre. Att göra egen sås är betydligt billigare, dessutom kan man skippa att tillsätta fett om an vill ha smalare mat.
  • Dilong
    Qaroliine skrev 2009-10-28 21:18:29 följande:
    Tonfisk kostar 4.90 där jag handlar i Malmö. Två burkar till denna rätt är lagom, alltså 10 kr.
    Kan du kolla hur mycket tonfisk det är i en sådan burk.
  • Dilong
    fabler skrev 2009-10-28 22:12:04 följande:
    men vad spelar de för roll? du har redan sagt att du inte tycker receptet passar här. ifråga sätt inte folk som försöker hjälpa till, inget sagt att TS kommer äta varenda rätt som tas upp här. och fortsätter du hacka finns ju risken att TS inte får fler tips.
    Det är viktigt för att avgöra om din tonfisk verkligen är billig.

Om du inte är van vid att bli ifrågasatt ber jag om ursäkt.
  • Dilong
    fabler skrev 2009-10-28 22:17:46 följande:
    ja nu vet jag inte vad du yrar om för jag har varken skrivit om tonfisk eller blivit ifråga satt inte av dig och inte i denna tråd åtminstone. Jag satte bara ner foten då jag ansåg från början att detta va en mycket bra tråd men som nu höll på att tas över av onödigt skrivande. = inga recept utan bara ifråga sättande.
    Sorry, visste inte att man inte fick ifrågasätta det som föreslås i just den här tråden.

Ber verkligen om ursäkt, samtidigt som jag kommer med ett bra lågpristips:

Köp oxfilé, flambera med ett par dl cointreau.
  • Dilong
    Anonym skrev 2009-10-28 22:33:51 följande:
    Coops egna tonfiskmärke kostar ca 6 kr på Coop forum.
    Vet du hur mycket i burken som är tonfisk?
  • Dilong
    Anonym skrev 2009-10-28 22:31:50 följande:
    Pasta=minst 5 kr Bacon=minst 20 kr 1 burk majs=minst 8 kr riven ost= minst 2 kr creme fraiche=minst 8 kronor 43 kronor för en måltid för 2 personer är INTE billigt.
    För tusan, kritisera _inte_.
Svar på tråden extreemt billiga maträtter