Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

BF Juni 2010!

Jag går in i vecka 9 imorn. Illamåendet kom förra helgen som ett brev på posten. Mår dock övervägande bra men illamåendet kan komma när som helst på dagen och håller i sig max en timma. Oftast hjälper det att äta nåt men ibland mår jag illa av att äta så det är ju lite knäppt.
    Jag är gasig och svulllen och magen lever sitt egna liv. Snarare motsatsen till förstoppad dock. Häromdan rann allt rakt igenom mig. (sorry för infon, haha). Brösten ömmar lite lite, olika från dag till dag. Samma med molvärken (mest att det drar i magen när jag sträcker på mig eller reser mig från sittande).
    Lite sjukdomskänsla och fortf jättetrött hela tiden. Lite svårt för matlagning och disk. Hehe. Behändigt och efter att maken fått se sudden på vul:et med ett pickande hjärta så är han mer benägen att ta hushållssysslorna!  Skönt.
    Ja, så HELT bra mår jag inte men men, känns bra ändå! Vill dock inte att magen ska må som den gör. Fy. Lider med er som mår RIKTIGT illa och spyr. Huga. 

Å, vad jag längtar till nästa vul den 18:e. Bara 17 dar kvar. 

• Bjornis

Va skönt att höra att många av er också känner att det är segt att jobba. Jag jobbar visserligen relativt vanliga tider men stående och gående 80% av dagen och även varannan helg. Jag är så himla slut varenda dag. Somnar och sover en eller två timmarn när jag kommer hem, är vaken ett par timmar och sen går jag och lägger mig för natten och sover 9-10 timmar och vaknar trött. Fy, jag är en "trötter" i vanliga fall också men detta är ju som ett skämt.

Var på middag i fredags hos vänner (som vet om att vi är gravida) och min kompis kille frågade om jag var trött för det syntes på mig nu, jag brukar tydligen alltid se så pigg ut. Men inte nu. Kul... haha.

Rätt många som vet om det nu. Många spridda personer som inte har med varann att göra. Jag måste se till att komma ihåg vilka jag sagt det till. haha. Vill helst berätta det till fler på jobbet så folk fattar varför jag ser hålögd och seg ut men väntar 3-4 veckor till. Iaf till efter nästa vul den 18:e.

Ang svininfluensan så känner jag mig jätteförvirrad, samtidigt som jag inte vill hamna i respirator om 20 veckor så vill jag inte spruta in nåt de inte testat tillräckligt både för min och lill*ns skull... Ett sjukt svårt beslut som jag tänker spara i iaf 10 veckor till!

• Bjornis
    hepalima skrev 2009-11-03 16:30:56 följande:
    Vad betyder RUL ?? Är det någon som har gjort nupp provet? Hur går det till?
    När jag var hos BM trodde hon inte att man gör bara nupp längre. Nupp är ett ultraljud där man mäter nackspalten på bebisen och utifrån dess bredd beräknar man risken för downs. Du får ett mått typ 1:2500. Allt över 1:250-1:300 (alltså typ 1:10) betraktas som högre sannolikhet. Numera verkar man bara göra KUB dock. Vilket är en kombination av Nupp och även blodprov. Kallas för nupp + biokemi. Min bm sa att man bara skulle göra kub om man har pratat igenom hur man skulle ställa sig inför en ev dåligt nyhet och varken nupp eller kub ger någon 100%ig visning om hur det är utan det är det bara fostervattensprov som gör!
    Hoppas du fattade nåt.

Jag har iaf tänkt göra kub, men måste nog ringa och beställa tid snart. Är i v 9 så blodprovet ska tas mellan v 9-14 och ultraljudet göras mellan 11 och 14 så det är dags snart...
  • Bjornis
    mejola skrev 2009-11-04 15:26:56 följande:
    känns som spökveckorna redan är här, absolut inga symptom längre, helt dött, lite scary men sålänge man inte har tokont så är ju allt väl
    Jag  har också tappat mina symptom. Mina bröst slutade var konstigt i förrgår. Ömmade slutade de göra för två veckor sen men igår kändes inte ens bröstvårtorna konstiga. Kanske att jag mår lite illa men jag har kvppt ätit nåt idag så kan ju bero på det men känns lite scary här med men jag ska tänka postivt! Alienen i magen ska allt växa till sig och bråka med mig om 7 månader!
  • Bjornis
    MumTwins skrev 2009-11-05 22:03:25 följande:
    Jag var på akuten innan ikväll på grund av mina blödningar och eftersom att jag blött mer idag än vad jag brukar. Jag fick ett nummer till gynakuten så ska ringa dem imorgon och få en tid så de kan kolla vad det beror på. Jag hoppas verkligen att allt är bra med det lilla livet där inne.Får hålla tummar och tår!!
    Håller tummarna för dig idag nu!

Jag är helt väck. Igår orkade jag inte ens logga in på datorn när jag kom hem. Nu sitter jag och pillar i mig fil och flingor men varje tugga är en kamp. Mår illa och känner inte alls för att jobba. Ska jobba helgen och mån-fre nästa vecka. Känner på mig att jag inte kommer bli piggare heller...

8+4 idag. Hoppas den växer som den ska därinne. 12 dar till nästa vul och bokade kub igår också. Till 10 december vilket är skit för då är maken bortrest. Det är ju ändå ett ul och jag vet att han gärna vill va med. Hon gick på mitt förra vul för att räkna ut när jag skulle komma men enligt mig var ju vul:et ca 5 dar fel... Hoppas det rättat till sig till om 12 dar för då kan vi boka om kub:et. Jaja, blabla.

AnAngel: Å, va kul att få en bra vinkel och att den har små armar och ben! Mysigt.
  • Bjornis
    Yossan skrev 2009-11-07 12:45:02 följande:
    Är det fler än jag som tappar hår, förresten. Kanske beror det mest på stress? Men kanske även på graviditeten? Det är tussar i borsten... Och fram i luggen är det luddigt av "babyhår", hårstrån som gått av. Suck!
    Jag tappar mer hår än vanligt. Tappar rätt mkt hår i vanliga fall också men nu är det mer än vanligt. Trist.

Jag är så trött idag. Har visserligen jobbat och haft massor med kunder och varit helt uppe i varv men nu däckade jag en och en halv timma efter middagen. Kul sällskap man är på en lördagkväll. Jag har tyckt att jag inte har några symptom längre, men visst är jag ju fortf trött och har sura uppstötningar och mår illa emellanåt. SÅ hel symptomfri är jag inte, de bara växlar i intensitet mellan varann från dag till dag. Knas.
  • Bjornis
    Majess: Va kul att få se en liten vilding!

Å va skönt att höra om att många av er har sviktande symptom. Jag går in i v 10 imorn och mår som jag skrivit tidigare riktigt OK nu. Kan äta mer nu och mår inte alls lika illa... En och halv vecka till nästa vul.

Tänkte på detta att man är så orolig. Har en kollega som nu är i v 14 och hon har inte gjort vul eller nåt men hon är ju liksom gravid! Haha. Alltså jag har inte blött eller haft nåt som säger att jag INTE är gravid men ändå tror jag att det ska bli ma eller mf eller nåt. SLAPPNA av kvinna! Haha. Jag vill bara ruska om mig själv.
  • Bjornis
    Yossan skrev 2009-11-08 20:14:36 följande:
    Jag blev tvingad att berätta för schemaläggaren på jobbet. Har bett om 3 v sammanhängande semester över jul och nyår, känner verkligen att jag behöver det. Det var fler som ville vara mycket lediga och det blev tal om att det skulle lottas eller att alla skulle tvingas till lite avsteg från det de önskat. Jag höll på att bryta ihop när jag hörde det. Är helt slut av heltidsarbete och uppepå det studier. Behöver vara ledig! Det är det jag ser fram emot just nu, därför jag orkar... Jag blev tvungen att gå till henne och säga att jag hade mina skäl... och tillslut frågade hon "Är det något på gång...?" och då slank det ur mig. OCH jag FÅR vara ledig mina 3 veckor!! Inget snack. Toppklass! Och mina föräldrar vet. De skulle bjuda på skumpa och skåla för mig (har fått förlängt på jobbet) och hur kunde jag smita undan det på ett vettigt sätt?? Det blev till att säga att vi hade ytterligare en sak att skåla för - en sak som gjorde att jag inte kunde dricka...
    Å, va härligt för dig! Klart du ska va ledig! Gött! Skål på dej!
  • Bjornis
    vitvåonågratill skrev 2009-11-09 17:25:40 följande:
    Jamen visst bodde väl även du nära Gbg? Klart vi måste göra en sån träff då! Vi kan väl träffas flera gånger med olika teman varje gång! Jag är en träff-narkoman så jag e gladeligen på!
    Jag bor med här! Och sushi är gott!
  • Bjornis
    vitvåonågratill skrev 2009-11-11 19:09:38 följande:
    Vilda Tiger skrev 2009-11-11 08:34:24 följande: Stämmer INTE på mig... Mitt illamående gick över nästan helt i v 9 och nu är jag i v 10 och känner bara yttepytte nån gång då och då....kan det vara nåt galet då?
    Jag har samma som du. Eller tja. Mår fortf lite illa men för mig började illamåendet det i slutet av v 7 och minskade i slutet av v 9. Är nu i början av v 10 och mår lite illa ibland men mycket mycket mindre nu... Men klart man funderar över det att hormonerna ska va som högst i v 9. Har också läst det . Men å andra sidan har jag haft kompisar som bara mått illa i v 7 och inte nåt mer under hela graviditeten så det är nog, som allt annat som verkar ha med graviditet att göra, VÄLDIGT individuellt. Hehe.
  • Bjornis
    Kikkilajnen skrev 2009-11-13 19:23:58 följande:
    Hej tjejer!Jag åkte in akut igår med kraftiga blödningar och var helt säker på att jag fått missfall.Bäbis levde iaf men blödningarna slutade inte så jag fick stanna kvar.Nu har blödningen avtagit men läkarna säger att det ska komma ett lass till då jag har ett område på 6x2 cm som är fullt med blod som ska ut.Har fått sett bäbisen 3 dagar i rad på VUL men känner inte riktigt att jag kan glädjas åt det ändå.Ingen vet vad det beror på och missfallsrisken är inte över ännu.Vi som åker till Thailand i 7 veckor på måndag...Fick ställa in helgens planer i Hudik för att träffa nära och kära en sista gång Jag hoppas sista lasset med blod kommer snart så jag kan fokusera på annat.Är i V.12 idag, jag som längtat så....
    Oj, lät inte roligt alls. Håller tummarna att allt går bra och att ni får en underbar Thailandsresa!!!
  • Bjornis

Jag har gått ner två kilo jag. Har visserligen lite att ta av så det är ju inte direkt nån svält men har ju mått lite skumt så det är inte alla dagar jag stoppat i mig som jag brukar. Med "som jag brukar" menar jag "för mycket". Haha.
    Klart jag önskar jag kunde äta bättre nu också, äter fortf lite godis var och varannan dag och det har blivit många Mc Donalds besök på sistone MEN det enda jag är SUGEN på är Big Mac utan sås och gurka. Jag skulle kunna leva på det. Endast. 
    Salt och fett är gott. Thaimat som jag älskar annars är jag så osugen på! Knas. Hehe.
    Vecka 9+5 idag! Vul på onsdag. Håll tummarna för en fäktande bebis!

• Bjornis

Oj, idag hörrni har jag fått cravings på mjölk! Jag dricker inte mjölk, lite halvt laktosintolerant men bäljade i mig ett stort glas ÄNDÅ. Haha. Sen har jag fått sushicravings nu. Inte kunnat tänka på sushi innan men i förrgår kom längtan tillbaka och idag fick jag äntligen äta det. Vill ha mer nu. Hehe. Sushi och mjölk. Ja, kunde ju va ostkrokar och kakor så jag är nöjd.

• Bjornis
    stina84 skrev 2009-11-17 21:08:24 följande:
    Är förmodligen något i mjölken (kalk kanske) som du saknar eller har brist på. Kroppen är verkligen fantastisk!
    Precis. Kalcium får jag bara i mig via ost och fil men tror att kroppen cravar efter lite mjölk nu när bebben ska bilda ben! Härligt med såna vettiga cravings liksom! Jag brukar inte ha det i vanliga fall. Hehe.
  • Bjornis

Jahapp på er. Jag lämnar tråden eftersom vul:et imorse inte visade på hjärtaktivitet. Vi fick ju se hjärtat i v 8 men nu i v 11 hade det stannat. Vi ska kolla på måndag igen men som han sa så ska man se hjärtat nu. Sen räknade han att den var i 8+2-3 när jag säger att vi är i v 10+2 så känns HOPPLÖST. Ska man börja tempa och äl-test och kämpa igen nu då. Lite bitter. Men så klart glada att vi ens kunde bli med barn...
    Lycka till med era små!!

• Bjornis
    smoolan skrev 2009-11-18 09:09:03 följande:
    Åh så fruktansvärt tråkigt att höra! Det är min mardröm att få ett sådant besked. Hur har du mått? Lycka till i framtiden!!
    Jag har ju mått skit (haha). Alltså illa, SÅÅÅ trött osv. Men kroppen har ju uppenbarligen inte fattat att den inte lever. Jag har inte blött en droppe och inte haft ont på nåt sätt. Inget har talat för detta. Såg ett hjärta i v 8 också ju så. Han sa nu "att 1 av 10 graviditeter i din ålder slutar ju i missfall". Jaha och det tröstar eller?

Jaja, vi ska komma åter!
  • Bjornis
    Pärla skrev 2009-11-18 12:23:33 följande:
    Bjornis: Jag beklagar så mycket. Jag är själv 32 år, och är också orolig för varje dag som går. Man ska inte vänta på det värsta säger man, utan leva upp sin graviditet, men när man hör såna historier,då blir man orolig.
    Jag är glad på ett sätt att jag oroat mig och väntat mig det värsta. Även om jag gråtit floder redan så har jag inte vågat tro på detta inte ens efter förra vul:et då hjärtat pickade på. Och på nåt vis har jag inte släppt in det i tanken vilket gör att vi förlorat nåt som vi inte hade. Konstigt. BEtedde mig nog väldigt udda på vul:er idag. Sa bara att "Den ser väldans stilla ut?" och "Jahapp, vad gör man nu då, hur blir man av med det?" osv. Helt iskall tills vi satt i bilen då tårarna började rinna när jag SMS:ade mamma bland annat. Är nog mest ledsen över att jag vet att ANDRA är ledsna å våra vägnar. Och att min make sett fram emot detta så mycket. Sen har vi ju inte berättat för så många men nu känns det ändå som att man kanske velat göra det för nu är man så nere och man vill att folk ska fatta... Sen är jag ju inte purung heller. Hoppas att kroppen återhämtar sig fort så ska jag hamna i "BF i september" tråden!

Men klart man ska vänta barn och inte missfall!
    Lycka till!! Kram
Svar på tråden BF Juni 2010!