Barnets ögonfärg
Bara rent nyfiken....nån som vet ungefär när barnets ögon ändrar färg från den blåa färg de har när de föds till den färg de sen får?
Kring 6 månaders ålder kanske...?? Eller tidigare?
Bara rent nyfiken....nån som vet ungefär när barnets ögon ändrar färg från den blåa färg de har när de föds till den färg de sen får?
Kring 6 månaders ålder kanske...?? Eller tidigare?
Har också hört att det kan ta upp till ett år. Min dotter hade typ mörkgråa ögon när hon föddes. Nu är det som en brun ring runt pupillen, annars är dom blågrå, men mörka. Men vet fortfarande inte om dom kommer att bli helt bruna.
Jag har läst att det kan ta upp till 3 år innan ögonfärgen stabiliseras och ibland kan det upp till tonåren.
Har hört 1 år. Men så fick jag en bok om bebisar och där i står det att pigmenten kräver ljus för för att färdigbildas vilket oftast tar 6 mån.
Min son fick bruna ögon innan vi lämnade bb, d v s på tre dagar.
Min dotter är idag sju månader och hennes verkar inte ha bestämt sig. De ändrar färg beroende på vad hon har för kläder på sig och vad det är för väder. Tror att de kommer att bli bruna. Men just nu är de blå/gröna/bruna
jag har hört tills 2 år ålder? Men jag är inte säker. Min dotter föddes med bruna ögon, när hon var ca 5 till 8 månader var de blå, nu är hon 15 månader och hennes ögon, är grön/bruna... Hoppas de stannar så
Min äldsta dotter var över 1 år innan vi säkert kunde se att de skulle bli bruna, även om vi ibland tidigare kunde ana det. Nu närmar hon sig 3 år och ögonen är nu mörkare bruna än vid 1-årsåldern. Tror att de kan ändra sig länge. Ja, inte gå tillbaka till blåa då men skifta brun färg.
Lillfias ögon blev bruna efter någon månad, men hennes är inte lika mörkt bruna som stora tjejens än, men kanske blir, eller inte.
Reagerade också på inlägget. Kanske inte var menat så som det låter? Hoppas det....