• Fjorren

Barnets ögonfärg

Bara rent nyfiken....nån som vet ungefär när barnets ögon ändrar färg från den blåa färg de har när de föds till den färg de sen får?
    Kring 6 månaders ålder kanske...?? Eller tidigare?

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804 ♥ ¸.?°´¯) www.oqvist-fabbri.se - Uppdaterad 20 september
  • Svar på tråden Barnets ögonfärg
  • The Frog

Har också hört att det kan ta upp till ett år. Min dotter hade typ mörkgråa ögon när hon föddes. Nu är det som en brun ring runt pupillen, annars är dom blågrå, men mörka. Men vet fortfarande inte om dom kommer att bli helt bruna.

• Thalis

Jag har läst att det kan ta upp till 3 år innan ögonfärgen stabiliseras och ibland kan det upp till tonåren.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MissMarilyn

Har hört 1 år. Men så fick jag en bok om bebisar och där i står det att pigmenten kräver ljus för för att färdigbildas vilket oftast tar 6 mån.

• Mimmi 2005

Min son fick bruna ögon innan vi lämnade bb, d v s på tre dagar.
    Min dotter är idag sju månader och hennes verkar inte ha bestämt sig. De ändrar färg beroende på vad hon har för kläder på sig och vad det är för väder. Tror att de kommer att bli bruna. Men just nu är de blå/gröna/bruna

• jannike85

jag har hört tills 2 år ålder? Men jag är inte säker. Min dotter föddes med bruna ögon, när hon var ca 5 till 8 månader var de blå, nu är hon 15 månader och hennes ögon, är grön/bruna... Hoppas de stannar så

• astalacasta
    heidi021 skrev 2009-10-25 23:50:28 följande:
    Min son hade hel blåa ögon när han föddes sen hände det någonting konstigt för några månader sen.. Bara ena ögat har ändrat färg.. Så han har ett öga blått och ett brunt.. hehe.. ganska coolt faktiskt.. Han är ju halv chilenare och halv finne så :) Han är 6 månader nu..
    Du skrev att du hoppas att det håller sig så, och det lär inte ändra sig. Om han har två olika färger på ögonen (heterokromi) så är det en mutation som har skett i en av de gener som styr ögonfärgen någon gång under graviditeten, så han lär ha olikfärgade ögon resten av livet.

Jag har också en liten kille med olika färg på ögonen. Det är rätt sällsynt, så det var roligt att stöta på en till
  • heidi021
    astalacasta skrev 2009-11-03 23:46:33 följande:
    Du skrev att du hoppas att det håller sig så, och det lär inte ändra sig. Om han har två olika färger på ögonen (heterokromi) så är det en mutation som har skett i en av de gener som styr ögonfärgen någon gång under graviditeten, så han lär ha olikfärgade ögon resten av livet. Jag har också en liten kille med olika färg på ögonen. Det är rätt sällsynt, så det var roligt att stöta på en till
    Aha.. Coolt då ;)
  • nänänä

Min äldsta dotter var över 1 år innan vi säkert kunde se att de skulle bli bruna, även om vi ibland tidigare kunde ana det. Nu närmar hon sig 3 år och ögonen är nu mörkare bruna än vid 1-årsåldern. Tror att de kan ändra sig länge. Ja, inte gå tillbaka till blåa då men skifta brun färg.
    Lillfias ögon blev bruna efter någon månad, men hennes är inte lika mörkt bruna som stora tjejens än, men kanske blir, eller inte.

• Mental
    husletare skrev 2009-10-25 19:55:12 följande:
    Var glad du om du eller vem du undrar över får ett blåögt barn, det är ju SÅÅÅÅ fint och lär bli ovanligt här i Sverige om sisådär 50 år.
    Varför skulle det blir ovanligt med blåögda människor i framtiden här i Sverige?
    Och skulle du själv sörja om ditt barn fick bruna ögon eller?
  • salamanca

Reagerade också på inlägget. Kanske inte var menat så som det låter? Hoppas det....

Mental skrev 2009-11-05 00:54:04 följande:
    Varför skulle det blir ovanligt med blåögda människor i framtiden här i Sverige? Och skulle du själv sörja om ditt barn fick bruna ögon eller?
Svar på tråden Barnets ögonfärg