• Pärla

Första tecken på missfall?

Hej tjejer.

Nu äntligen är jag gravid efter tre försök IVF, och nu är jag i v 5+2..

Har min första VUL den 16 nov, och är jätte orolig att inte se ett hjärta picka

Kan man missa ett missfall?
    Och vad är den allra största tecknet när man får missfall?
    Jag känner bara stora ömma bröst, svullen mage ( typ som gravida )har inte haft en enda blödning eller flytning under ruvningen, använder sista kvar av Progesteron, kan den hålla borta blödningen ifall om man har missfall ändå?

Är jätterädd, och behöver lite råd av er.,
    Vad ska jag vara försiktig med? Vad kan jag äta för att minska risken för missfall?
    Det är långt kvar till v 12, då jag eventuellt kanske kan koppla av lite i alla fall..
    Veckorna går sakta..

Skulle vara tacksam om jag fick svar..
    Tack!

• Svar på tråden Första tecken på missfall?
  • Monsterpannkaka

Hej
    jag fick missfall i maj..

har du inga blödningar, inga någon-stöter-en-kniv-i-min-mage-kramper, inga klumpar som kommer ut från dig..
    så behöver du inte oroa dig. det är jätte tydligt när man får missfall.

det finns något som heter missed abortion där fostret kan dö i magen och missas att stötas ut, men det är ovanligt.

16 november är snart, du måste hålla ut. hela graviditeten handlar om tålamod..

håll ut. håll fast vid det som är bra. :)

• Monsterpannkaka

å grattis till graviditeten!

försök och tänka på att må bra, på din hälsa.. skriv embryo-dagbok(som jag har kallat det) om din oro och din längtan, så får du ur det ur kroppen å ner det på papepr..

• Pärla
    Monsterpannkaka skrev 2009-10-28 11:09:21 följande:
    Hej jag fick missfall i maj.. har du inga blödningar, inga någon-stöter-en-kniv-i-min-mage-kramper, inga klumpar som kommer ut från dig.. så behöver du inte oroa dig. det är jätte tydligt när man får missfall. det finns något som heter missed abortion där fostret kan dö i magen och missas att stötas ut, men det är ovanligt. 16 november är snart, du måste hålla ut. hela graviditeten handlar om tålamod.. håll ut. håll fast vid det som är bra. :)
    Tack så mycket!

Så snällt att du svarade..
    Jag känner inga såna dumma stötningar, eller hugg.
    Och inga blödningar heller..
    Igår kände jag lite lätt som kniv hugg, men det varade liten stund och bara igår..
    Kram.
  • Pärla
    Monsterpannkaka skrev 2009-10-28 11:10:37 följande:
    å grattis till graviditeten! försök och tänka på att må bra, på din hälsa.. skriv embryo-dagbok(som jag har kallat det) om din oro och din längtan, så får du ur det ur kroppen å ner det på papepr..
    Ok, jag ska tänka bara på bebisen i magen, och ska må bra.
    Äter mycket frukt, har hört att det är bra för mindre risk missfall..
  • 1982

Jag fick ett missfall i februari. Var då i v 6. Det började med bruna flytningar vid ett par tillfällen. Några dagar senare kom en blödning, ungefär som mens.

Har hört att vid missed abortion försvinner symtomen. Har du ömma bröst och stor svullen mage så behöver du inte oroa dig!

Jag är nu gravid i v 35 :)

Lycka till! Det kommer säkert gå bra!

• Monsterpannkaka

Ja de där småhuggen känner jag igen, livmodern expanderar o växer.. så man kan ha liet växtvärk (:
    kan kännas rätt obehagligt, men det är inga ihållande smärtor direkt.

lite sammandragningar kan du också känna, ungefär som att livmodern pulserar o kramas.. som att den kramar på lilla embryot du har där inne (:

ja, mår du bra så mår ägget bra med.. det är ju det enda du kan göra just nu.

o du.. tänk å få vara ditt lilla embryo, som är så älskat å önskat när det är så yttepyttelitet..

• 1982

Enl min barnmorska så kan man inte påverka själv om barnet stannar i magen eller inte. Men vissa rekommenderas att inte motionera eller ha samlag före v 12 om man har ökad risk för missfall.
    Att man har ont i magen i början av en graviditet är inget konstigt. Jag hade som mensverk i flera veckor.

• Sofia 81

Jag fick missfall för ett år sen och det började med kraftig (och då menar jag kraftig!) mensvärk, dagen efter kom det ut färskt blod. Det var i vecka 8. Nu är jag gravid igen (vecka 17) och allt har hittills gått bra (fick se tickande hjärta i vecka 6). Jag förstår din oro och jag vet att det känns som att veckorna går långsamt, men försök att leva på som vanligt, sysselsätt dig och vips så har dom där veckorna gått! Du väntar barn, inte missfall! Stort grattis till graviditeten.

• Pärla

Tack så mycket för era svar!

Känner mig lättare nu

1982: Ja, jag har stora ömma bröst, och svullen mage, som om jag har gått upp några kilo på en gång..

Använder Progesteron, mina 3 sista kvar.
    Jag är v 5+2, och fostret måste vara v 3+2..har jag 7 veckor kvar till 12 veckor då?
    Vet fortfarande inte hur man räknar veckorna??

Ska jag in på min 6 e vecka nu? Senaste mens 11 sep, och hade testdag förra torsdan genom IVF.

Svar på tråden Första tecken på missfall?