• Anonym

UVI och kost

Jag har ständigt återkommande problem med uvi och jag håller på att bli tokig. Jag försöker göra allt man ska, men det hjälper ju inte. Kan kosten påverka? Jag får tex alltid större problem på helgen och det måste ju bero på något. Har läst nånstans att man ska dricka sura drycker och andra säger att man inte ska. På helgerna brukar jag dricka lightsaft och på veckorna bara vatten. Kan det påverka? Vet om att kissa efter sex, torka framifrån och bak och sånt, men behöver fler tips nu. Är tacksam för alla tips.

• Svar på tråden UVI och kost
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-02 22:26:58 följande:
    Hört talas om candida?Kan ställa till med en hel del trassel. Undvik socker, alkohol och jäst framför allt.
    Tror du att det kan orsaka smärta i urinvägar och njurar?
  • Anonym

Anonym (...) skrev 2009-11-02 22:30:28 följande:

Jag kanske va lite otydlig oxå :)Alltså slidkatarr o UVI är ju olika saker men båda har med bakterier att göra...Men har du slidkatarr som är obehandlad kan ju den bakteriern krypa vidare till urinröret o då får man UVI..O du blir behandlad mot UVI men får återkommande sådana för att slidkatarren aldrig upptäcks o behandlas därför ej på rätt sätt..Blandade in slidkatarr för att en tjej här hade skrivit att hon hade problem med kisseriet men att de inte alltid visade på bakterier i urin o då kan de mkt väl bara slidkatarr. Men som sagt, lider man av de får man mkt lättare UVI:er...Slidkatarr o Bakteriell Vaginos är typ samma sak oxå...Får fråga mer om jag är otydlig =)
    Nu är jag med, tack snälla Jaa du, det kan ju verkligen stämma in. Ser att diabetiker ofta lider av detta och jag har typ 1. Tycker att de borde informera en om sånt här inom sjukvården, men de verkar ju ha noll koll tycker jag. Jättetack för tipset.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-02 22:33:43 följande:
    Tror du att det kan orsaka smärta i urinvägar och njurar?
    Ja, hela systemet kan påverkas.
  • Anonym (...)

TS. Är du alltid helt besvärsfri efter en kur med antibiotika mot UVI?
    Även de är hemskt så är de skönt o veta att man inte är ensam med dessa besvär... :)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-02 22:37:59 följande:
    Ja, hela systemet kan påverkas.
    Åh tusan! Ja jag får ju alltid ondare på helgen så det kan mycket väl vara så att det beror på det. Jag äter väldigt sällan bröd på vardagarna tex, men på helgen brukar det bli. Tack för tipset.
  • Anonym (...)

Ja sjukvården är tyvärr inte mkt att hurra för..
    Tänkte eftersom du är diabetiker..Visst kan man ha mkt problem med svamp då oxå?

• Anonym

Anonym (...) skrev 2009-11-02 22:39:13 följande:

TS. Är du alltid helt besvärsfri efter en kur med antibiotika mot UVI?Även de är hemskt så är de skönt o veta att man inte är ensam med dessa besvär... :)
    Nej det är jag inte. Brukar bli bättre, men sällan helt bra. Brukar du bli helt bra?

Javisst är det skönt att ha nån som vet hur det är och dela erfarenheter med.
  • Anonym (...)

Borde du inte kolla upp de här med Bakteriell Vaginos då? Kan va värt ett försök :)
    Jag brukar bli helt bra så länge jag inte slarvar med hormonerna...O sen kollar jag mej regelbundet hos min gynekolog för att slippa få Bakteriell Vaginos o då klarar jag mej oxå från UVI:erna..

• mssixty

TS - jag jobbar på gyn och en läkare där har tipsat om att återkommande och svårbehandlad uvi kan bero på vaginism. Har du problem med smärta vid samlag, undersökningar och liknande?

• Rae

Äter du UVA-E och dricker osötad tranbärsjuice? Gör det!
    Vet en som hade så kraftiga UVI att hon tillslut blödde från njurarna, det blev operation. Jag tipsade om detta, och hon har inte haft problem sedan dess och det är nog 5 år sedan. Hon dricker tranbärsjuicen varje dag och en tablett UVA-E- Allt finns på hälsokosten.

Svar på tråden UVI och kost