• 060810

Epilepsitråden 10

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan: Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder, Falköping Skaraborg

Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal och Sabrilex. Bor i Göteborg.

Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Topimax. Bor i Dalarna.

Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986: Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH LÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 21:17
    LÄNK TILL VÅR FÖRRA TRÅD:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46283490.html

• Svar på tråden Epilepsitråden 10
  • fia jimmy

Vi har gjort ett sömn EEG på vår dotter. Har lite funderingar om epilepsi.
    Vår dotter har haft endel ryckningar/skakningar/darrningar ingen riktigt kan förklara. Det bör tilläggas att hon har födoämnesallergi o astma. Jag tror absolut INTE att det kan vara epilepsi eftersom jag tidigare har sett en ung kvinna drabbas av ett "anfall". Min dotter blir mer darrig. Det har hänt att hon har "skakat" endel fast endast vid ett tillfälle.
    Tror ni verkligen att det kan vara epilepsi?
    Finns det i så lindrig form?
    Vet ngn hur lång tid det tar innan man får svar?
    Om det är en lindrig form av epilepsi, kan hon få ett jätteanfall när som då?

Jag såg att ni skrivit om vaccinet. Min dotter har fått det pga astma. Hon är bara 2 år. Inga reaktioner på henne...

• 060810

Det kan mycket väl vara epilepsi. Man behöver inte ha stora anfall för att det ska vara ep.
    Min son rycker en hel del och han har ep. Sen har han även stora anfall.
    Men jag hoppas för er skull att det inte är ep, men ryckningar kan vara det.

• siren
    fia jimmy skrev 2009-10-31 13:45:39 följande:
    Vi har gjort ett sömn EEG på vår dotter. Har lite funderingar om epilepsi. Vår dotter har haft endel ryckningar/skakningar/darrningar ingen riktigt kan förklara. Det bör tilläggas att hon har födoämnesallergi o astma. Jag tror absolut INTE att det kan vara epilepsi eftersom jag tidigare har sett en ung kvinna drabbas av ett "anfall". Min dotter blir mer darrig. Det har hänt att hon har "skakat" endel fast endast vid ett tillfälle.Tror ni verkligen att det kan vara epilepsi?Finns det i så lindrig form?Vet ngn hur lång tid det tar innan man får svar?Om det är en lindrig form av epilepsi, kan hon få ett jätteanfall när som då?Jag såg att ni skrivit om vaccinet. Min dotter har fått det pga astma. Hon är bara 2 år. Inga reaktioner på henne...
    Min son har bara haft ett stort anfall och det när han var 2 timmar gammal. Han har bara små ryckningar/darrningar för sig. Börjar nästan alltid med att han börjar blinka med ögonen sen darrar vänster hand och sen höger hand och i bland även fötterna. Han är i dag 15 1/2 månad. Eller så kan det bara var lite darrningar i händerna. =)
    ♥ Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥
  • Triplet lady

Vi ar med ocksa!

Ang vaccinering sa ska Joar antagligen fa den nu i veckan och jag ar ganska orolig... Pa neurologen tycker de att det blir ett bra test pa honom hur stabil han ar. Jo, sa kan man ju ocksa uttrycka sig... Men jag vill inte att det ska bara ivag till ep-land igen! Daremot ska vi hem till Sverige om 10 dagar och det skulle ju kannas battre om han var vaccinerad nar man ska ut och flyga. Inte att jamfora med er resa da Schnappi

• happy2

Tjena brudar,, jag hitta er oxå,, Moppsan,, de anfall du beskriver är oehört lika dem jag själv upplever,, man skakar o är i en halv medveten, sen blir man varm som ett as o svettas, darrar som om man fryser,, O de har jag upplevt oftare efter de sänkte min medcinering, De kommer i skov nästan,, först vakanr jag o får kännslan av att jag bara vibrera, orkar inte öppna ögonen, o när jag ska försöka prata sluddrar, jag, efter en stun så avtar de o jag vaknar till mer ordentligt, sen kan de börja igen när jag börjat gå omkring o går jag in saker o o fumlar tillbaka i säng, eller sätter mig ner på golvet o lägger mig ner, sen hur länge de tar, men de tar sin lilla tid har jag märkt innan de försvinner bort,

Efter sådanna episoder som jag upplever de är jätte svårt att fokusera, hålla i saker man tappar o fumlar, o huvudet värker av trött het,,

I går kväll fick jag stoppa i mig 20 mg stes, ofrivilla rörelser som inte hejda sig för alls utan väcker mig hela tiden så fort jag hmanar i avslappnat läge, men de har inte hjälpt för senare under natten vakna jag att jag var dygnsur,, jag har antagligen haft ett större anfall, o de har jag inte haft på ett tag vad jag vet om,,,O jag har ytters sällan urinerat ner mig..

Men Jag har endå kännt mig rätt oki i dag,, har trotts allt FLYTTAT De mesta av mina grejor nu till mitt nya boende från MR X,,   O de känns bra,, skiiiiit Bra ska jag säga,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • 060810

Triplet:
    Jo då er resa blir nog stor den med, för ni har 3 småttingar!
    Men hur gör ni på flyget? För man får väl bara ha ett "spädbarn" med som vuxen, men ni har ju 3 på 2 vuxna?
    Hur löser det sig?

Hoppas er resa går bra!
    Här stressas det värre! Mycket att tänka på. Mediciner är nerpackade, allt utom ataraxen, men den åker ner på måndag morgon eller söndag kväll.
    Vad ska ner i handbagaget, hur mycket mat behöver Mino på en dag? Tetravälling? Åh en jäkla massa och inte blir det bättre av att jag är som gröt i skallen pga sömnbrist.. Sovit 2 timmar men pippar runt här som värsta duracell-kaninen.

Blev inget akut besök idag för oss. Jag var för trött för att ens orka tänka på det.
    Nu har Mino sovit sen middag idag och vaknade vid halv 5 när jag väckte honom så får se om det hjälper att ha honom uppe sent på kvällen för nu blir det nog närmare kl 21 innan han tänker somna..
    Får se hur det går.

Nu ska jag se om ungarna ätit upp sitt lördagsgodis så vi kan gå upp till mormor och leka monster! Mina ungar får godis utan att ens behöva spöka ut sig, säger bara bus eller godis så får de godis! Bus vill ingen ha av mina monster!! :p

• fia jimmy

Tack för svaren!
    Jag vill verkligen inte tro att det kan vara epilepsi. Jag förknippar epilepsi med sjukdom & gud vet allt (förlåt om ni tar illa upp). Jag tycker att det räcker med den kontakt vi har med vården ang lilla Ebba. Man vill ju verkligen inte se sitt barn må dåligt på något sett.

Fick ni svar efter sömn EEG?? Isf hur länge fick ni vänta på svar?

• anne h
    fia jimmy skrev 2009-10-31 20:43:17 följande:
    Tack för svaren!Jag vill verkligen inte tro att det kan vara epilepsi. Jag förknippar epilepsi med sjukdom & gud vet allt (förlåt om ni tar illa upp). Jag tycker att det räcker med den kontakt vi har med vården ang lilla Ebba. Man vill ju verkligen inte se sitt barn må dåligt på något sett.Fick ni svar efter sömn EEG?? Isf hur länge fick ni vänta på svar?
    jag är relativt ny här, sonen fick sina första kramper i juli, EEG för 2 månader sedan och efter 3 veckor prick fick vi svar (det skulle komma inom 2 veckor, sa de)
    I förrgår gjorde vi MR.

den senaste månaden har sonen haft kramper nästan varje dag, men de är betydligt lindrigare än övriga här beskriver.

Sonens kramper kommer mest när han somnar/vaknar.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • fia jimmy

anne h skrev 2009-10-31 20:51:35 följande:

jag är relativt ny här, sonen fick sina första kramper i juli, EEG för 2 månader sedan och efter 3 veckor prick fick vi svar (det skulle komma inom 2 veckor, sa de)I förrgår gjorde vi MR.den senaste månaden har sonen haft kramper nästan varje dag, men de är betydligt lindrigare än övriga här beskriver.Sonens kramper kommer mest när han somnar/vaknar.
    Min dotters darrningar har också kommit på morgon o kvällen eller efter hon sovit middag. Men hur fick du svar? Ringde du in?
    Jag fick bara veta att provsvaren skulle komma till läkaren som har hand om Ebbas astma o födoämnesallergier.
    Min dotters darrningar började också i somras.
Svar på tråden Epilepsitråden 10