• Spartacus

SNABB förlossning?

Min förlossning var väl inte i det extremaste... men jag kom in med nytilkomna värkar, 7 cm öppen och fick gå direkt in till förlossningen. där var jag dock så jävla trött att dom gav mig ryggbedövning för att kunna vila innan krystvärkarna.
    10 cm öppen fick jag bedövningen och vilade i ca 2 timmar innan jag krystade ut min dotter. jag misstänker starkt att hon redan varit född långt tidigare om inte bedövningen hade tagits, men vi gjorde den bedömningen då, dom såg väl hur trött jag var!

nu till saken...

bad om råd från min bm om hur vi skulle gå till väga om den här förlossningen går riktigt fort. Med bedövningen var den förra på 5 timmar, men skulle säkert gå på ca 4 utan, därför vill jag åtminstonde öppna upp för möjligheten att den här ungen riskerar födas hemma eller på väg.

jag har alltås ingen rädsla eller tror att det MÅSTE bli så, men vill vara förberedd.
    men min bm är irriterande i sitt sätt att sänka mig. -men det var ju inte så snabbt, nä jag tror inte du kommer få hemma, och ni har ju ändå nära till bb.

jo, jag är inte helt utanför vad gäller medicin, har läst mina förlossningspappaer och VET ju dessutom hur saker gick till. MEN jag vill ju fortfarande ha råd OM det skulle hända... men hon är omöjlig på den punkten. hon har nåt sätt att försöka lugna ner en fast än man bara vill ha ett enkelt svar på en enkel fråga i alla välmening, men störigt! (som att bli idiotförklarad)

snälla ge exempel på en snabb förlossning och hur man/ni gick till väga! vill ju gärna att sambon ska kunna vara förberedd om detta inträffar eller att ajg åtminstonde kan ge lite guidning?

tacksam för dom tips ni har...

• Svar på tråden SNABB förlossning?
  • Dr Mupp

Vi har sagt att startar det hemma så stannar vi hemma. Jag tänker inte riskera att föda i bilen i januari. Förra kom på en timme.

• Lajkie

Min första kom på 5 tim från första värken. Hade också ryggmärgsbedövning. Hade först värk strax efter kl 23.00 och flickan är född 04.11.

Andra barnet gick vattnet kl. 00.00, första värk 00.20 och hon är född kl 03.44. Alltså cirka 3½ tim från första värk.

Nu väntar jag nr 3 och är lite nojig på snabbheten denna gång :S

• Sannovitch

Mitt första barn kom på 6 1/2 timme från första värk, dock var jag redan då på förlossningen eftersom jag hade blött en hel del innan på dagen men ej nga värkar samt att hon låg så långt ner, så dom var lite rädda att jag ej skulle hinna in om de nu var en teckenblödning som hade kommit o de var på g.

Andra barnet är oxå fött 6 1/2 timme efter första värk, var på förlossningen 1 1/2 timme innan han kom, o tyckte de var helt ok.

Råd: klocka värkarna, ha rådgivning med pers. på förlossningen.

hur ställer sig din sambo till allt om de skulle gå jätte fort... diskutera..nack/fördelar.

Förbered er på de ni kan tänka er uppleva.

Lycka till!!

*Mina älskade hjärtebarn*
  • Ninja05

Med vår första dotter gick vattnet 04.30 på morgonen. Hon föddes 10.20 samma morgon och då hade vi hunnit vara på förlossningen i 1 timme. Hade krystvärkar redan påväg till förlossningsrummet vilket var rätt pinsamt

Nu med andra barnet sa vår Bm åt oss att åka in DIREKT när jag kände något, antingen vattenavgång eller minsta riktiga värk. Vi bor nära sjukhuset men var hårda bud där . Så vi åkte in ganska omgående och andra barnet var vi inne 2 h på förlossningen innan hon kom. Men då åkte vi in direkt som sagt.

• azizam

Jag hade bara värkar en timme innan sonen var ute, vattnet hade gått 5 timmar innan han föddes. Att det gick så snabbt tror jag beror på att jag varit öppen ett par centimeter från v.33 då han höll på att komma för tidigt. Nu föddes han i full tid.
    Väntar nr 2 nu, tacksam över att vi bara har 5 minuter till sjukhuset om det går snabbt även nästa gång.

• VeronikaK

Förbered hemme för en ev. förlossning och var beredd att åka in vid första värk.

Det rådet fick jag med andra barnet och det gick bra. Först abrnet föddes på 4 timmar. Inte en känning innan dess.

Andra barnet föddes 1,5 timme efter första lilla molvärken. Vi åkte in så fort barnvakten var på plats och hann vara inne en knapp halvtimme på Fl. Då låg ändå bebisen i en konstig sätesposition som vi inte visste om. Annars hade det säkert gått ännu fortare.

Så visst kan det gå superfort andra gången. Lita inte för mycket på BM. Jag ftågade min BM om hon trodde att det skulle ta halva tiden i jämförelse med första fl. Nej då, det behövde jag inte oroa mig för enligt henne. Nähä - det gick ännu fortare

• Cincy

Min kollega hade en snabb förlossning med första barnet och nr två fick hon i bilen nu för typ en vecka sedan.

• EGH

Jag hade en snabb forsta forlossning. Det tog c.4-5h, vet egentligen inte nar varkarna kom igang, kande inget forran sent. Som tur va var jag pa sjukhuset pga en miniblodning sa jag lag inne pa 24h obeservation. Dock i ett rum med 4 andra och ingen personal....det gjorde att alla missade vad som pagick. Nar jag val bad om hjalp och ville bli kollad blev jag vagrad - det blir inget barn har forran i morgon hette det. Jag gick omkring, skrek inte och kunde prata sjalv med personalen. en halvtimme senare blev jag kollad och da 10cm vilket ingen trodde pa.....en timme pa forlossningen sen va barnet ute. nog om detta. jag ar darfor nervos for nr2 trots att vi bor 10min fran sjukhuset. Jag har bestamt mig for att aka in med an gang och dessutom bestamt mig for att ha en doula. Tjejen kommer att bo nara oss (krav) och det innebar att jag kan aka till sjukhuset medans mannen vantar in barnvakt etc. Om man inte skulle hinna in sa har man en erfaren person i hemmet som kan hjalpa till vid en ev hemforlossning. Kanns jatteskont !

• Aqua ros

Mitt andra barn föddes i bilen!

Vattnet gick nästan direkt i bilen och jag kände direkt att vi inte skulle hinna in, vi ringde ambulans och bad dom möta oss på väg till förlossningen.

Ca 5-10 min senare va han på väg ut och föddes i framsätet på en bensinmack, ambulansen kom precis i tid och hjälpte till med att ta emot honom

Kan rekommendera att åka in tidigt om man vet att man föder snabbt

• Mawlin88

Jag födde min först födde 23e juni iår.
    Jag åkte in för vattenavgång den 10e juni, dom lyckades stoppa födseln till den 23e juni då han bara ville ut. Värkarna kom och jag öppnades. Allt som allt tog det 15-20 min från första värken till han var ute, 4 krystningar. Men sen låg jag ju innan nästan 13 dagar med :P Fast de var ju små värkar som mensvärkar.

Svar på tråden SNABB förlossning?