• Pysselgalningen

Hjärnskakning?

Min "lilla" tös på 1år har ju lärt sig att klättra upp i sängen, vilket medför att den stora tjejen hetsar upp henne till att börja hoppa där. I kväll resulterade det i världens volt med skallen i golvet.
    Hon skrek direkt så hon vart inte medvetslös. Hon har även tultat runt här och lekt och jollrat precis som vanligt, MEN, hon har kräkts en gång. Jag vet dock inte om det är pga illamående eller om det är att hon stoppat nått för långt ihalsen (hon stoppar ALLT i munnen pga tandsprickning!).

Nu har det gått 4-5 timmar sen och hon verkar fortfarande relativt pigg och glad.

Ska jag oroa mig för att det är en allvarlig hjärnskakning eller vågar jag sova ett par timmar inatt?

• Svar på tråden Hjärnskakning?
  • TheMother

I mina öron låter det inte som någon större fara, så länge hon är pigg och som vanligt. Men ring 1177 för säkerhets skull, där brukar man få bra råd.

När hon ska sova kan du väcka henne med jämna mellanrum och se att hon reagerar normalt, men om jag inte har helt fel så är det väl de första 6 timmarna som är kritiska?

• Cia o krabaten

Jag skulle sova ett tag.
    SOnen som är 15mån är en galning som slår sig jämt och ständigt och de tål mycket mer än man tror...

Men sover du en stund och kollar att hon mår bra sen är det nog ok.
    (Tror det är ok att sova hela natten också, men bara för att känna sig lugn)

• Birgitta L

Svar till Pysselgalningen:

Eftersom det var "världens volt med skallen i golvet" och framför allt att hon har kräkts så tycker jag du ska åka in till akuten. Det är sällan man blir medvetslös även om man får en hjärnskakning.

• Dreyfus

Birgitta L skrev 2009-11-01 23:57:57 följande:

Det är sällan man blir medvetslös även om man får en hjärnskakning.
    Fel. En hjärnskakning innebär per definition att man antingen blir medvetslös (kortvarigt) eller tappat minnet för händelsen.
  • Pysselgalningen

Hon sover iallafall sen dryga 4 timmar tillbaka nu och reagerar om jag retar henne under fötter och i händerna.
    Hon har även gnällt till i sömnen så jag kan nog gå och sova i några timmar iallafall med gott samvete

• JA77
    TheMother skrev 2009-11-01 23:36:04 följande:
    I mina öron låter det inte som någon större fara, så länge hon är pigg och som vanligt. Men ring 1177 för säkerhets skull, där brukar man få bra råd. När hon ska sova kan du väcka henne med jämna mellanrum och se att hon reagerar normalt, men om jag inte har helt fel så är det väl de första 6 timmarna som är kritiska?
    Nej, små blödningar i hjärnan kan sippra länge, det är först när blödningen ökar trycket i huvudet som man får symptom. Då är det mkt allvarligt.
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-06 20:30:06 följande:
    Nej, små blödningar i hjärnan kan sippra länge, det är först när blödningen ökar trycket i huvudet som man får symptom. Då är det mkt allvarligt.
    det är inte så vanligt att man får microblödningar i skalen av ett vanligt fall ändå...
  • mandelblomma

Birgitta L skrev 2009-11-01 23:57:57 följande:

Svar till Pysselgalningen:Eftersom det var "världens volt med skallen i golvet" och framför allt att hon har kräkts så tycker jag du ska åka in till akuten. Det är sällan man blir medvetslös även om man får en hjärnskakning.
    som Drefys skriver, så för att det ska bli en hjärnskakning krävs det i alla fall en kort medvetandeförlust.

"Commotio cerebri. Hjärnskakning.

ICD-10: S06 Uppdaterad: 2008-04-13

Definition: Kortvarig medvetslöshet i direkt anslutning till trauma mot huvudet. Vid längre medvetslöshet brukar tillståndet benämnas Contusio cerebri.

Orsak: Oklart varför medvetslösheten uppstår i anslutning till traumat. Ödem eller mikroblödningar i hjärnbarken?

Symtom:
    ? Kortvarig (max. några minuter) medvetslöshet.
    ? Efter uppvaknandet
    ? Huvudvärk.
    ? Yrsel.
    ? Uttalad trötthet.
    ? Förvirring.
    ? Ofta illamående och kräkning.
    ? Amnesi för det inträffade.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 20:53:07 följande:
    det är inte så vanligt att man får microblödningar i skalen av ett vanligt fall ändå...
    Att det inte är vanligt är inte detsamma som att det inte sker! Man ska ha en oerhörd respekt för dessa blödningar (epidurala/subdurala).
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-06 20:56:22 följande:
    Att det inte är vanligt är inte detsamma som att det inte sker! Man ska ha en oerhörd respekt för dessa blödningar (epidurala/subdurala).
    så du menar att alla ungar som fallit omkull ska in till akuten...?
Svar på tråden Hjärnskakning?