• Pysselgalningen

Hjärnskakning?

Min "lilla" tös på 1år har ju lärt sig att klättra upp i sängen, vilket medför att den stora tjejen hetsar upp henne till att börja hoppa där. I kväll resulterade det i världens volt med skallen i golvet.
    Hon skrek direkt så hon vart inte medvetslös. Hon har även tultat runt här och lekt och jollrat precis som vanligt, MEN, hon har kräkts en gång. Jag vet dock inte om det är pga illamående eller om det är att hon stoppat nått för långt ihalsen (hon stoppar ALLT i munnen pga tandsprickning!).

Nu har det gått 4-5 timmar sen och hon verkar fortfarande relativt pigg och glad.

Ska jag oroa mig för att det är en allvarlig hjärnskakning eller vågar jag sova ett par timmar inatt?

• Svar på tråden Hjärnskakning?
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 20:59:18 följande:
    så du menar att alla ungar som fallit omkull ska in till akuten...?
    Om man har fallit och slagit i huvudet så ska man överväga det. ALLTID om barnet är frånvarande eller inte minns händelsen.

Jag är barnsjuksköterska, så jag har kunskap i ämnet.
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-06 21:16:13 följande:
    Om man har fallit och slagit i huvudet så ska man överväga det. ALLTID om barnet är frånvarande eller inte minns händelsen.Jag är barnsjuksköterska, så jag har kunskap i ämnet.
    jag jag är "bara" akut och anestesisjuksköterska...;)
    Vi tar _inte_ emot barn som bara fallit och som inte är påverkade om de inte varit avsvimmade.
    Ofast får man som råd att avvakta om barnet är piggt och leker som vanligt, att kolla om barnet är somnolent eller mår dåligt.
    Det har i TS fall gått 4-5 timmar från fallet och OM de åkt in direkt är det troliga att de varit på väg hem nu från akuten....
  • mandelblomma

Epiduralblödnng :

"Definition: Blödning mellan hårda hjärnhinnan och skallbenet.

Orsak: Huvudtrauma med bristning av i regel meningeala artärer, ff.a. hos barn och yngre.

Symtom: "Klassisk" bild: Huvudtrauma med medvetandegrumling/medvetslöshet, vaknar upp och sedan åter ner i medvetandesänkning, stor risk för inklämning av hjärnstammen. I regel handlar det om timmar, men kvarstående risk flera dagar efter traumat. Skallröntgen utan fraktur utesluter ej diagnosen.

Status: Medvetandesänkt patient, man följer vakenhet, andning, bltr, puls, pupillreaktioner (vid inklämning av hjärnstammen stiger blodtrycket, pulsen sjunker pupillerna blir vidgade och stela, ptos).

Utredning: Skallröntgen utan fraktur utesluter ej diagnosen. CT-skalle. Observera att lumbalpunktion är kontraindicerad.

subduralblödning:

Definition: Blödning under hårda hjärnhinnan.

Orsak: Blödning efter trauma ff.a. hos äldre, antikoagulantiabehandlade patienter och hos alkoholister. Akuta: Vanligen arteriella. Kroniska: Vanligen venösa.

Symtom: Huvudvärk kan förekomma, fluktuerande medvetandegrad, desorientering, konfusion. Akuta: Vanligen symtomdebut inom tre dygn efter traumat. Kroniska: Vanligen symtomdebut mer än tre dagar efter traumat.

Status: Nedsatt vakenhet och ev. neurologiska bortfall.

Differentialdiagnos: Hjärntumör.

Utredning: CT-hjärna, undvik LP. Remiss till neurokirurg.

Min ringa erfarenhet är att inget av dessa ovan är så särskilt vanligt hos ett barn som drattat omkull...betyder inte att jag inte har respekt ( och kunskap) om de båda ...men vanligt är det inte av vanliga fall.
    Subduralhemtom är förövrigt inte ens vanligt hos barn i huvudtaget och epiduralblödning brukar föregås av ett fritt intervall som du säkert vet och det har inte ts barn haft.

• Eisa

Åka in till akuten behöver man väl verkligen inte göra om barnet verkar må bra? Ringer man 1177 så säger de bara att man ska ha koll på barnet gemma om det är symtomfritt.

• Eisa
    Eisa skrev 2009-11-06 21:42:29 följande:
    Åka in till akuten behöver man väl verkligen inte göra om barnet verkar må bra? Ringer man 1177 så säger de bara att man ska ha koll på barnet gemma om det är symtomfritt.
    hemma
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-06 21:28:52 följande:
    jag jag är "bara" akut och anestesisjuksköterska...;) Vi tar _inte_ emot barn som bara fallit och som inte är påverkade om de inte varit avsvimmade. Ofast får man som råd att avvakta om barnet är piggt och leker som vanligt, att kolla om barnet är somnolent eller mår dåligt. Det har i TS fall gått 4-5 timmar från fallet och OM de åkt in direkt är det troliga att de varit på väg hem nu från akuten....
    Jag är anestesisjuksköt. också! :)
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-07 00:14:45 följande:
    Jag är anestesisjuksköt. också! :)
    Jaha :)
    Det handlar väl inte om det utan att alla fall som ungar gör inte behöver åka till akuten..
    Men det borde du ju känna till då det jag säger om fritt intervall och att subduralhematom inte är så där vanligt alls hos barn.
    Eller menar du att ni på det sjukhus du jobbar tar emot alla barn ur den här gruppen?
    Då följer ni inte priomallara som 1177 har heller?
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 08:31:26 följande:
    Jaha :) Det handlar väl inte om det utan att alla fall som ungar gör inte behöver åka till akuten.. Men det borde du ju känna till då det jag säger om fritt intervall och att subduralhematom inte är så där vanligt alls hos barn. Eller menar du att ni på det sjukhus du jobbar tar emot alla barn ur den här gruppen? Då följer ni inte priomallara som 1177 har heller?
    Jag jobbar inte på akuten så jag kan inte svara för hur många föräldrar som söker dit med sina barn som slagit i huvudet.

Dock görs alltid en CT-undersökning vid minsta tvivel på frånvaro. Epiduralblödningar förekommer visst hos barn, men det är inte vanligt.
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-07 10:09:26 följande:
    Jag jobbar inte på akuten så jag kan inte svara för hur många föräldrar som söker dit med sina barn som slagit i huvudet.Dock görs alltid en CT-undersökning vid minsta tvivel på frånvaro. Epiduralblödningar förekommer visst hos barn, men det är inte vanligt.
    har inte alls sagt att inte epiduralblödningar inte förekommer på barn, klart det gör---( även om det dock är ovanligt) ännu mer ovanligt är subduralblödningar som du pratar om längre upp hos barn.
    Har jobbat med trauma i över 10 år och aldrig sett det faktiskt.

Och visst gör man ct om man misstänker blödning, men efter ett vanligt fall som ts beskriver och den hon skriver om statusen på barnet så finns inte den misstanken.
    Man gör heller inte ct på alla barn som har hjärnskakning, utan man lägger in för observation då man vill undvika ct på små barn om det går.

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg ovan, men det lät som du ansåg att det var såpass allvaligt att man bör kolla upp alla fall eftersomdu rådde ts att söka akuten?
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 10:14:04 följande:
    har inte alls sagt att inte epiduralblödningar inte förekommer på barn, klart det gör---( även om det dock är ovanligt) ännu mer ovanligt är subduralblödningar som du pratar om längre upp hos barn. Har jobbat med trauma i över 10 år och aldrig sett det faktiskt. Och visst gör man ct om man misstänker blödning, men efter ett vanligt fall som ts beskriver och den hon skriver om statusen på barnet så finns inte den misstanken. Man gör heller inte ct på alla barn som har hjärnskakning, utan man lägger in för observation då man vill undvika ct på små barn om det går. Jag kanske missuppfattade ditt inlägg ovan, men det lät som du ansåg att det var såpass allvaligt att man bör kolla upp alla fall eftersomdu rådde ts att söka akuten?
    Eftersom jag inte sett barnet kan vågar jag inte göra en bedömning, så jag talade generellt.
  • mandelblomma
    JA77 skrev 2009-11-07 10:33:56 följande:
    Eftersom jag inte sett barnet kan vågar jag inte göra en bedömning, så jag talade generellt.
    jag med:)
    Och generellt behöver inte barn som druttat omkull så, inte varit avsvimmade och leker efteråt åka in till akuten.
  • JA77
    mandelblomma skrev 2009-11-07 10:39:02 följande:
    jag med:) Och generellt behöver inte barn som druttat omkull så, inte varit avsvimmade och leker efteråt åka in till akuten.
    Precis.
  • Pysselgalningen

Kan ju påpeka att vi behövde inte åka in och hon hoppar åter igen i sängar och soffor

Svar på tråden Hjärnskakning?