Inlägg från: mammizen |Visa alla inlägg
  • mammizen

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Tack Sandra! Tyckte det var lugnt men förstod inte att tråden var stängd!

Kakis: Mycket imponerad. Handlat klart julklappar Wow. Jag har inte ens börjat men jag hatar att springa i värsta ruschen så jag lär mig aldrig.... Får försöka ta tag i det där nästa gång jag är barnledig.

• mammizen

Snillis: Jag tycker att styrgruppen här har tänkt lite konstigt att de inte startat med att vaccinera barnen som de i Skåne gjort. De är ju barnen som är smittspridarna och som drabbats värst men nu är det ju oxå så att vaccinet har blivit otroligt försenat mot för vad som var utlovat och det är ju inget som vi har kunnat styra Toppen är inte här i alla fall och det är ju oftast den (ev) andra vågen som är farligast så jag tycker ALLA ska vaccinera sig ändå.

Kollberg: Usch vad hemskt för er Hoppas hon kryar på sig snabbt! Men tänk på att hon är i goda händer. Förstår att du vill bara vända hem när du hör att lillan är sjuk

Zandraw: Grattis till husköp

M-mamma: Jag vill oxå ha recepten även fast jag inte var där. Lät ju så gott allt ni gjorde!

Kul om vi blir några lediga mammor stängningsfredagen.

• mammizen

My: Mycket beror nog på avståndet, därför att vaccinet skeppas ju hit från Tyskland och sedan distribueras över landet. Västerbotten ligger ju inte direkt först då. Skåne fick ju vaccinet först eftersom de är ju granne med där lasten kommer så att säga. Vi i Norrland har ju långa avstånd som det ska transporteras. Men sedan har vartenda landsting själva fått besluta om hur de ska vaccinera vilket gett väldigt olika resultat. Fast jag håller faktiskt med dig eftersom alla experter säger att man smittas lättare när det är kallt ute och vi har ju lite skillnad i temp i Jukkasjärvi och Malmö

Angående influensan så snackar ju alla om riskgrupperna hit och dit men den 8 åriga flickan från Finland som gick i skola i Haparanda var ju helt kärnfrisk och dog av svininfluensa Sedan kommer nog vaccinet ganska snart även vara godkänt för våra små även de som inte är riskgrupper vilket jag tycker känns jätteskönt för att ge alla i en familj utom en känns ju märkligt, speciellt när hon är minst och förmodligen drabbas värst!

Idag har jag disco i vardagsrummet. Jesper har bjudit hem sin kärlek från dagis och de håller på att dansa sig svettiga nu. Julia står nöjd brevid och diggar Så söta!

• mammizen

Julia har fått svininfluensa Jag som varit så hispig att just hon skulle få det. Hon är verkligen dålig. Som tur var jag påstridig och tog prov via jobbet för nu kan hon ju få behandling. WHO rekommenderar alla barn under 5 år behandling men Sverige har ju inte alls den rekommendationen. Tror nog att det är fler än Julia som haft det på dagis då många var sjuka förra veckan.

• mammizen

Hello: Jag min klant har tappat passerkortet till jobbet. Vi har ju en del doser inlåsta i kassaskåpet just in case. Trodde väl inte att jag själv skulle behöva dem bara. Men som tur är var min chef kvar så Jocke ska fara och hämta behandlingen till Julia nu. Vet du om man kan smitta innan det symtomen bryter ut?? Har hört olika om detta. I måndags när jag hämtade henne var hon jättegrinig och personalen blev så förvånade för de hade inte märkt något alls innan!

• mammizen

Snillis: Hög feber, hosta, snuva, ont i kroppen, kräks, diarre och supergnällig. Igår fick jag bära henne på armen hela dagen i stort sett och ändå var hon gnällig. Man blir rätt knäckt själv kan jag säga.

Keed: Tamiflu är gratis och om det insätts snabbt, inom 1-2 dagar från sjukdomsdebut så har de oftast god effekt. Hindrar viruset att spridas i kroppen. Tyvärr smakar det apa så det är inte så lätt att få i henne det.

Jelon: Jag är ju rätt hundra på att Agnes och Alva hade det oxå. Har då ringt till dagis och sagt att Julias prov är verifierat ifall någon blir akut sjuk så vet de ju att de har varit i kontakt med någon med säkerställd diagnos och kan få behandling. Speciellt barn under 2 år ska man väl vara extra generös mot.

Kakis: Hade gärna gett dig lakan men jag gav ju bort alla sängkläder efter Jesper så jag fick låna till Julia när hon kom. Köp på IKEA annars där de är bra mycket billigare. Har Tobias fått vaccin då?? Tänkte om alla blir sjuka i din familj utom du så lär du få ett helvete som du nog inte pallar med nu som höggravid

Jag har det svettigt värre, min vikarie åker till Amsterdam imorgon och vi har ju topp på anmälningar i hela landet. Känns smått ironiskt att man är hemma för det vi jobbar som mest med just nu Sedan har jag det delikata uppdraget att vara arrangör av landstingets personalfest imorgon. Har massor med grejor med bordsplacering etc som jag ska fixa. Suck! M har lovat ta barnen imorgon men nu jobbar han tydligen till kl 17. Får väl se om han inte insjuknar oxå eftersom han hade Julia i tisdags över dagen för första gången när hon var sjuk! Han som jobbar med en CP-skadad som är riskgrupp tyckte inte att han behövde vaccinera sig "eftersom alla ska vi ju dö av nånting"

• mammizen

Kakis: Tyvärr så varken provtar man eller behandlar vuxna människor som inte tillhör en riskgrupp Små barn, speciellt de under 2 år är ju mer utsatta och därför kan de få behandling. Det enda sättet som du skulle kunna få behandling till familjen är väl om du ringer sjukvårdsupplysningen och berättar att du är höggravid och kan få barn när som helst och hela familjen håller på att insjukna. Du tillhör ju riskgruppen. Men jag tror inte riktigt att de får det för det, försökte hitta något sätt i handlingsplanen från Socialstyrelsen men hittade tyvärr inget Men säger bara vilken enorm tur att du är vaccinerad!

Julia har varit och är fortfarande riktigt risig men idag har hon lett och busat lite med mig vilket hon verkligen inte gjorde igår. Ser det som att det går framåt i alla fall.

Busfröet: Vad himla sent han fått vaccinet. Riskgrupperna, speciellt barn tycker jag skulle ha fått vaccin först. Tänk på att han kan få influensa ändå eftersom det tar 2 veckor innan ni har byggt upp immunförsvaret och om han får symtom så ska du definitivt begära behandling. Angående febern så säger min chef alltid att det är bra att man får feber vid vaccinering för att det är ett tecken på att immunförsvaret har reagerat på vaccinet. Fast jag tror oxå att de som aldrig tagit influensavaccin reagerar lite starkare än de som tar det varje år. Själv hade jag inte ont alls men är så GLAD att jag hann få vaccin via jobbet innan lillan insjuknade för jag har ju ingen avlastning att tala om.

• mammizen

Kakis: Glömde skriva rejält sjuka och sjukhusvårdade provtas.

• mammizen

Jelon: Nu började jag känna mig lite sjuk av att läsa det där

Någon som har svarta festskor storlek 41 att låna mig ikväll?? M har hållit sig frisk så han ska ha barnen och jag ska på personalfest på Rex. Har inte kunnat gå ut ur huset för att shoppa som jag tänkt så nu står jag här med bara ett par svarta skinnstövlar till min svarta glitterklänning. Känns inte så snyggt Värsta lyxbekymret eller hur Känns hemskt att säga det men känns urskönt att slippa vårda sjuka barn ikväll. Började gå mig på nerverna att bära omkring grinig Julia... Fast samtidigt känns det ängsligt för jag har ju inte så stor tilltro till exet. Men hon har ingen feber längre och verkar må mycket mycket bättre idag. Springer omkring och busar t o m. Förut var jag glad bara om hon kunde le tillbaks mot mig så det här är stora framsteg

• mammizen

My: Vilket pucko, ursäkta mig. Stackars stackars M att behöva ens höra sånt. Klart man inte lämnar sina stora barn bara så där Angående PMS så finns det faktiskt behandling, tabletter av något slag. Kolla med din BM eller doktor. Jag funderar starkt på att själv börja för veckan innan mens är jag inte kul att ha att göra med. Livet blir så svart och ALLA karlar är dum i huvudet, speciellt min fast han inte gjort nånting stackarn

Superskönt att få gå ut igår på Rex. Riktigt bra stämning och många som verkligen hade klätt upp sig till tänderna efter kvällens glitter/glamour tema Hittade ett par gamla skor på vinden med höga klackar så jag var tametusan längst av alla därinne. Faktiskt första gången i mitt liv som jag insåg riktigt hur jäkla lång jag är för med klack så var det typ 2 karlar som var lika långa som mig av 150 pers!!! Men nog var det lite svårt att slappna av när man tänker på sjuk liten Julia. Det första jag gjorde när jag vaknade var att slänga mig på telefonen och se på sjutton nog hade hon överlevt hos pappa alltid. Ibland är jag bara så fjantig. Han sa att idag var det full fart på henne Känns sååååå skönt att höra.

Vad ska vi hitta på stängningsfredagen då? Hoppas bara att alla är friska till dess!

Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)