Inlägg från: UmeGullan |Visa alla inlägg
  • UmeGullan

    Umeåmammor hösten 2005 (19)

    Lillan älskar att spela "vem vill bli prinsessa"... ett typiskt "tjejspel" som alla i familjen och även besökare får ställa upp och spela med henne

  • UmeGullan

    Snillis: Tack för trevligt luciafika! Det var juste att vi kunde träffas hemma hos dig, men vi kan ju försöka träffas på något annat ställe nästa gång... om du vill.

    Kaksmulan: Vad kul att höra ifrån dig och hur du har det med din nya stora familj. Det låter som allt går bara bra för dig.

    Mammizen: Ja... till alla dom som kämpar i sina förhållanden med gemensamma barn... fortsätt kämpa! Att vara separerad eller ha styvfamilj är ingen dans på rosor... och något man ska sträva efter i yttersta nödfall.
    Styvmammarollen har jag kommit fram till är den svåraste roll man kan ha... det är en utmärkt person att projicera ilska som man inte vågar ta gentemot sina föräldrar, på så vis kan man behålla bilden inom sig kring att ens föräldrar är förträffliga i alla lägen. Styvföräldern är en person som finns där nära, men som man inte är beroende av som man är av sina föräldrar.
    Läs boken "Energitjuvar". Har snart läst ut den och ska nu läsa den en gång till!

    Sist men inte minst... att BLI gravid har varit mitt minsta problem sista året... jag har varit gravid minst 3 gånger... men tyvärr inte fått behålla bebisarna i magen!
    När man är inne i den resan att man försöker få barn eller får upprepade missfall... ja då kan man ibland fundera över att det iöverhuvudtaget lyckas födas några barn här i världen.

  • UmeGullan

    Kaksmulan: Jättesöta! Men inte såg de så små ut på bilderna, fast det är nog skillnad att se dom på riktigt... då är dom nog pyttiga iallafall.

    Mammizen: Jag tycker inte att du är småfet.
    Författaren till Energitjuvar heter Ingalill Roos. Den finns som sagt på pocket, men är slut just nu både på Adlibris och Bokus. Finns dock på biblioteket och kanske på stan. Jag refererar till den boken flera gånger om dagen på jobbet nu... tillsist bröt nästan en jobbarkompis ihop av skratt när jag skulle ha min nyskilda chef att läsa boken
    Den boken har iallafall hjälpt mig få förståelse och underlättat att hantera den situation vi har nu och jag hoppas verkligen att jag kan fortsätta hantera situationen!

    Annars så är det så vackert här ute nu, det är som att bo mitt i ett sagolandskap med all snö på träden och belysningen i mörkret.

  • UmeGullan

    Kaksmulan: Men milde tid! Det var inte lite dramatiskt... 2 liter blod är inte lite, det är väl en ca 1/3 del av vad man har i kroppen som gravid...
    Vad otroligt skönt att det gick bra. Skönt att de är så pass stora som de är ändå... det är nog lättare att hantera och hålla idom då.

    Busfröet: Ja det ligger något i det du säger... kan nog vara lättare att få barn innan längtan blir alltför stor... problemet är väl att om man vill få barn alltför mycket kan det lätt låsa sig helt.
    Kan nog bli så att det känns svårt att skaffa fler barn om det finns bonusbarn med i bilden och det tjafs som ofta följer med ens sambos ex...

  • UmeGullan

    God Jul allihopa!

    Snilis: Tror att det oftast är så att tjejer fortare blir torra. Lillans killkompis som är född samma dag behövde blöja långt efter att hon var torr. Är osäker på om han är utan blöja på natten nu.

  • UmeGullan

    Gott nytt år allihopa!
    Hoppas att nästa år blir bättre

    Vi åker till Hemavan med de tre yngsta barnen i morgon för att fira nyår. Jag har varit vaken "hela natten" och hostat... men om jag så ska ligga inlindad i en filt i stugan ska jag följa med

  • UmeGullan

    9 oktober: Stort Grattis! Otroligt att du lyckats dölja det så länge.

    Mitt nyårslöfte är att pyssla om mig själv mer. Före jullovet hade jag så bråttom hem från jobbet till alla barnen (vi hade våra 4+sonens tjej hos oss) att jag glömde att jag hade bokat en tid hos frisören åt mig själv

    Ett tidigare nyårslöfte var att se mer på tv, för att jag skulle vila oftare och inte vara igång tills jag stupade i säng.

    Så kaksmulan... det är kanske sådana knasiga nyårslöften du också har framför dig dig de närmsta åren som storfamiljsmamma

    Annars är dagens bästa tips... Sätt inte på mascara när det är -23 grader ute... när man kommer in smälter rimfrosten på fransarna....

  • UmeGullan

    Vad är Kittlingsattack och vem attackerar vem?

    Nu är det bara några dagar kvar av ledigheten, det har varit jätteskönt att vara långledig, typ fredag hela veckan

    Kanske vi kan boka in någon fika eller mat kväll ute i slutet på januari eller början på februari?

  • UmeGullan

    Kollberg: Är det något som hänt eller är det allmänt jobbigt?

  • UmeGullan

    Jobbat över 2 dagar i rad+ möte igår kväll+swichat runt i huset och städat ur julen ikväll... låter kul med en kväll på stan... men jag är så trött att jag ska stupa sängen nu och kollar datum sen...
    Natti Natti...

  • UmeGullan

    Sandra: Vad SKÖNT att det gick bra! Kramar till er!

    Är hockeyänka idag... Sambon har åkt till Övik med ett gäng grabbar för att se hockey. Själv har jag åkt skridskor med Lillan och röjt i hennes rum. Ganska skönt att bara vara hon och jag en dag och få tid att bara vara med henne

    Middag på stan kl 18

    Ons 27/1
    *Jenny
    *Pernilla

    Tors 28/1
    *Jenny
    *Sandra

    Onsdag 3/2
    Kerstin

    Tors 4/2
    *Jenny
    *Terese
    *Denise
    *Pernilla
    *Sandra
    *Christel (det står ev. borta i Hs del av kalendern, men kanske jag kan. {#lang_emotions_smile})
    *AK

  • UmeGullan

    Oj, den enda kommentar jag har till pysselsidan är... Oj... den människan måste ha som jobb att pyssla och pynta sina barn...  Det måste vara omöjligt att kombinera med ett heltidsarbete!

    Från det ena till något helt ovidkommande egentligen... typ dagens I-lands problem...
    Skulle vilja göra om vårt sovrum, antingen tapetsera över fondväggen eller helt byta tapeter i rummet... vilken färg ska man då välja? Jättesvårt!


    Så den spännande frågan är: Vilken färg har ni på sovrumstapeterna?

  • UmeGullan

    9oktober: Vilket roligt projekt!
    Behöver ni någon som kan hugga i med det mesta så har jag en kompis som är jättetrevlig och social (trots att hon känner mig

    Ljusgrönt låter som en jättemysig färg till sovrummet. Jag hade precis funderat på att tapetsera över fondväggen med samma beiga färg som resten av rummet och sätta en bred bård vid taket. Men ljusgrönt låter faktiskt fint...

  • UmeGullan

    Förresten 9 oktober... jättmånga kommer nog att välja att komma till er istället för Leos när ni nu ligger i stan... är nog en bra idé i tiden helt klart!
    Och visst fast jag egentligen blir alldeles matt av miljöer i typ Leos sort så är det ju klart att vi måste besöka ert ställe

  • UmeGullan

    Tycker Garaget känns lite dyrt och ligger lite avsides...
    Annars spelar det inte så stor roll för mig var vi går...

  • UmeGullan
    Hänger gärna med på Norrlandsoperan...

    Garaget (3 rätters för 295)  
    Angelini - Denise, Tapas
    Norrlandsoperan (Spansk/norrlänsk buffe med kaffe o efterrätt för 160 kr) - Helena, Pernilla, Jenny,Christel, AK


  • UmeGullan

    Skickar en hälsning från Lilla huset på prärien....
    Om någon märkt det så är det typ lite snöstorm idag....

    Åkte extra tidigt från jobbet för att få hem Lillan i hyfsad tid... det var tur kan jag säga... det gick i 30 km på E4:an idag...
    Sedan när vi kom mot vår lilla väg så var den inte skottad, jag tog sats och körde allt jag kunde och kom nästan hem... 20 meter från carporten så satt jag väldigt mycket fast med bilen eftersom det drevat rätt mycket snö på vägen.
    Sambon var på typ ett jätteviktigt möte (vad kan vara viktigare än att få loss sin sambo som kört fast i snön, jag bara undrar) och ingen av de mer rörliga grannarna som bor i närheten var hemma förstås.
    Men ett par timmars arbete för att skotta framför bilen och ett par telefonsamtal löste allt innan det var läggdags för Lillan...
    Jag har typ aldrig skottat så mycket och varit så glad att se en traktor... Med hjälp av en kraftig kedja drog han loss bilen 

  • UmeGullan

    Kaksmulan: Trodde aldrig jag skulle kunna vara avundsjuk på någon som har en egen traktor! Pratade faktiskt med min sambo om en såndär gräsklippare som man kan sätta en liten plog fram till på... trots att jag är anti att samla på mig maskinprylar... Du behöver inte berätta för din sambo att det finns någon som är avundsjuk på hans traktor

    Mammizen: Jag är jättedålig på namn på kändisar och att känna igen någon, kan traska förbi den ena efter den andra i Stockholm utan att känna igen någon...  Men George Clooney känner till och med jag till!

    Idag när vi hämtade Lillan från dagis så var hon sist kvar och fröken som var kvar var ganska sur och sa att det var meddelat att hon skulle ha hämtats en timme före vi kom...  Jag bad om ursäkt och skämdes jättemycket speciellt eftersom det var fredag eftermiddag och allt... men tyckte samtidigt att det var konstigt att jag missat, speciellt eftersom jag hade lektioner till 17.00 idag och visste att jag skulle vara sen.
    När jag kom hem så kollade jag mailen och det visade sig att vi hämtade den tiden som vi hade meddelat. Så det var någon som skrivit av dagistiderna från mailen fel.

Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)