• PennyD

    Inte använda bröstet som napp?

    Känn på ironin!

    Somliga påstår att man inte ska låta barnet använda bröstet som en napp.

    Någon som tänkt tanken att barnet använder nappen som ett bröst?

    Vilket då skulle innebära att barnet som använder bröstet mycket och väl, använder bröstet som ett bröst.

  • Svar på tråden Inte använda bröstet som napp?
  • Radha

    Ja, TS jag har också funderat över ironin i "använda bröstet som napp". Har även stött på uttrycket "använda mamma som gosefilt". Ehh....det är nog tvärtom.

  • Kya

    javisst ska man såklart erbjuda bröstet, när barnet först och främst vill ha det! men själv ser jag inget fel i att erbjuda napp heller, om barnet tar napp och är nöjd med det. 


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • hannaliza
    TingelingAnna skrev 2009-11-05 12:37:15 följande:
    Fick han göra det?
    Näe, nappen låg närmare till hands tyckte jag

    Men fingrar sög han på en del... men det är ju lite opraktiskt att ha ett finger i barnets mun hela dagarna - och lite vanskligt i influensatider.
  • PennyD
    Dr Mupp skrev 2009-11-05 12:40:22 följande:
    Just det säger väl en del om vad som ses som det normala i samhället och det är tragiskt. Jag tycker et är konstogt att man kan se bröstet som ett nappsubstitut,
    Ja, ironiskt.
  • PennyD
    Radha skrev 2009-11-05 12:44:07 följande:
    Ja, TS jag har också funderat över ironin i "använda bröstet som napp". Har även stött på uttrycket "använda mamma som gosefilt". Ehh....det är nog tvärtom.
    Precis.
  • PennyD
    Kya skrev 2009-11-05 12:44:43 följande:
    javisst ska man såklart erbjuda bröstet, när barnet först och främst vill ha det! men själv ser jag inget fel i att erbjuda napp heller, om barnet tar napp och är nöjd med det. 
    Inte jag heller.
  • Yoyna

    Detta fenomen har jag också funderat över!

    Får ofta höra -Men ge honom inte bröstet bara för att han (han=min fem-månaders son) är ledsen!!! Men vadå, om min son accepterat napp hade ingen protesterat mot att jag tryckt in nappen i munnen på honom i tid och otid...

    Varken min nu fyraåriga dotter eller nya bebisen har tagit napp så jag har ammat mycket både dag och natt. Hellre det än att de är ledsna. Tycker helt ärligt att det är värre med barn som går runt med napp jämt.

  • PennyD
    Yoyna skrev 2009-11-05 19:51:55 följande:
    Detta fenomen har jag också funderat över! Får ofta höra -Men ge honom inte bröstet bara för att han (han=min fem-månaders son) är ledsen!!! Men vadå, om min son accepterat napp hade ingen protesterat mot att jag tryckt in nappen i munnen på honom i tid och otid... Varken min nu fyraåriga dotter eller nya bebisen har tagit napp så jag har ammat mycket både dag och natt. Hellre det än att de är ledsna. Tycker helt ärligt att det är värre med barn som går runt med napp jämt.
    Känner igen mig i vartenda ord du skriver.
  • Doodies
    Yoyna skrev 2009-11-05 19:51:55 följande:
    Detta fenomen har jag också funderat över! Får ofta höra -Men ge honom inte bröstet bara för att han (han=min fem-månaders son) är ledsen!!! Men vadå, om min son accepterat napp hade ingen protesterat mot att jag tryckt in nappen i munnen på honom i tid och otid... Varken min nu fyraåriga dotter eller nya bebisen har tagit napp så jag har ammat mycket både dag och natt. Hellre det än att de är ledsna. Tycker helt ärligt att det är värre med barn som går runt med napp jämt.
    Värre för dig? Eller värre för barnet.. för föräldern?
    Tycker det ser lite "fel" ut med barn i 4-5 års åldern som springer runt med napp. Men för mindre barn bryr jag mig inte. Dom flesta slutar ju faktiskt med napp innan 4 års ålder och definitivt innan tonåren. Vet inte vad det är att bekymra sig över.
  • Yoyna
    Doodies skrev 2009-11-05 20:46:10 följande:
    Värre för dig? Eller värre för barnet.. för föräldern?Tycker det ser lite "fel" ut med barn i 4-5 års åldern som springer runt med napp. Men för mindre barn bryr jag mig inte. Dom flesta slutar ju faktiskt med napp innan 4 års ålder och definitivt innan tonåren. Vet inte vad det är att bekymra sig över.
    Kan inte säga att jag bekymrar mig och jag bryr mig inte direkt. Och vem det är värre för? Menar bara att jag personligen hellre ser att ett barn tröstas en kortare stund än att gå/springa/sitta med napp långa stunder. Men visst vore det praktist med napp ibland!
  • hallencreutz89

    Kan ju bli ratt jobbigt att amma dygnet runt dock bara for att man har ett barn som gillar att suga. Tycker inte folk ska doma en for att man anvander napp da

  • SötFlöt

    Vill man använda sina bröst som tröst så varsegod men svårt att få andra saker gjorde kanske? vissa "tröstar" ganska ofta, men upp til var och en.


    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • PennyD
    hallencreutz89 skrev 2009-11-05 20:58:58 följande:
    Kan ju bli ratt jobbigt att amma dygnet runt dock bara for att man har ett barn som gillar att suga. Tycker inte folk ska doma en for att man anvander napp da
    Det tycker inte jag heller.
  • Radha

    Jag tycker inte heller det är fel att använda napp, men när man säger att barnet använder mammans bröst som napp så låter det konstigt. Nappen är ju ett substitut för bröstet, inte tvärtom. Precis som gosefilten är ett substitut för mamman, inte tvärtom.

Svar på tråden Inte använda bröstet som napp?