Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

    Någon som väntar barn i april? del 2

    Movieprincess skrev 2010-01-18 14:31:32 följande:
    lillamirakel.se har ända ner till stl 40 såg ja nu
    Vad pluttigt! =D Hur små måste inte de kläderna vara!
  • IdaVasterflo

    Min föräldra utbildning börjar den 2a Februari, så vi får väl se om jag hinner vara med på alla träffarna då jag redan är inne i vecka 35 vid sista träffen. Men jag får gå på utbildningen fast att jag fött barn förut, och när jag gick förra gången jag var gravid så var det en tjej med 2 barn sedan innan med. Men vi har lite dum tid också 14.30-16.00 så jag får nog gå själv. Utom när vi ska titta på förlossningen och BB, för då vill killen vara med för de har byggt nytt på sjukhuset sedan sist.

    Det jag är mest nervös för inför förlossningen är ju främst att de ska komma alldeles för tidigt så att jag måste ligga länge på något annat sjukhus. Vårat sjukhus har ingen neonatal-avdelning, utan närmsta ligger 10 mil härifrån. De förlöser inga barn före vecka 36 här. Då blir det antingen ambulans eller helikopterresa. Och så är jag lite rädd att min kille inte ska hinna hem i tid. Han pluggar 10 mil härifrån (i en annan stad än sjukhuset) och det tar minst 1½ timme för han att komma hem. Men han har tagit studieuppehåll från den 8e April ifall de inte har kommit då, men det känns ändå läskigt nära BF, för då är jag ju inne i vecka 39.. Så jag hoppas isåfall att det sätter igång på kvällen eller på helgen! Men själva förlossningen tar jag med ro. Det gick så fint förra gången så jag är inte ett dugg nervös för den! =)

  • IdaVasterflo
    Malabuz skrev 2010-01-19 15:06:01 följande:
    Nu börjar det gå mot slutet och vi har börjat prata med dante om att "snart är bebisen färdig och ska komma ut till dig" Men är osäker om han förstår. har ni några tips på hur man kan och ska förbereda honom lite. Finns det någon bra bok eller internet sida som man kan visa bebisar eller nått sånt. Kan inte sätta fingret på vad det är jag söker men ändå nått som man kan prata om och som är lätta att förstå för en 2 åring. Ni som oxå vänrat hur förbereder ni era barn??
    Jag har pratat med min dotter ända från början att hon ska få syskon. Och jag tror att hon är ganska införstådd nu att det faktiskt kommer att komma två små bebisar. Som hon måste hjälpa mamma att sköta om till exempel. Lite skärrad vart hon för någon vecka sedan när jag bara kom på en dag att jag inte berättat att jag kommer att åka bort och kanske sova över på sjukhuset. Jag sa det väl lite klumpigt och hastigt och hon sa bara "Nej mamma du får inte det!" Men sedan på kvällen så satte jag mig ner med henne och pratade. Jag berättade först om hur det kunde gå till. ungefär: att när bebisarna vill komma ut så kan mamma först få ont i magen, och då måste pappa skjutsa mamma till doktorn på sjukhuset. Där hjälper doktorn bebisarna att komma ut och det är väldigt jobbigt och bebisarna är så små och trötta så då måste man stanna och vila på sjukhuset och kanske sova över där." Sedan berättade jag om väskan(!) Att mamma måste ha med en väska på sjukhuset med bebisarnas kläder och sånt, och att Irma (min dotter) också måste ha en väska för hon ska ju faktiskt vara hos farmor när mamma och pappa är på sjukhuset. Sen så pratade vi om vad vi skulle packa i hennes väska: Kläder, kanske lite godis, en ny leksak, en tidning osv. Och att den väskan får man inte öppna förrän bebisarna kommer. Sedan berättade jag hur det var när Min mamma skulle få min lillebror (jag hade också en sån väska då). Och sist av allt så berättade jag att när bebisarna väl är ute så kommer pappa och hämtar henne, så får hon hälsa på oss på sjukhuset. Då kanske pappa köper fika och så ska hon få välja kläder till bebisarna och kanske ge dem en present.

    Irma är 2,5 år gammal, och nu är hon så spänd och tycker att det ska bli så roligt och hon frågar nästan varje dag om de inte ska komma ut snart. "Mamma ska du till doktorn och ta ut bebisarna idag då?" brukar hon fråga! =D Och så måste man svara "nej det dröjer ett tag till" hehe Och nästan varje kväll vill hon höra "om när bebisarna kommer" istället för saga. =D
     
  • IdaVasterflo

    miamie: Ja, väskan är ju kanon! Den som kommit på den idén borde få nobelpris haha!

  • IdaVasterflo
    Madde01 skrev 2010-01-19 21:16:11 följande:
    Jag har inte heller köpt nå kläder ännu ;) Och jag ska ha 2april ;p Men jag tänkte bara köpa nått man ska ha hem från bb o nått mera ombyte.. Sen när man ringt runt till alla o berättat att det kommit en bebis o vilket kön.. Så får man ju hur mycket kläder som helst av släkt o vänner .. Så vill inte handla för mycket så hälften bara får ligga oanvänt..
    Nej, om det kliar i fingrarna så är det nästan bättre att köpa lite större kläder i till exempel stl. 68, för som sagt så brukar man få ganska mycket i stl. 50/56 och man får så dåligt samvete när man inte hinner använda allt sött man får!
  • IdaVasterflo
    myran82 skrev 2010-01-19 22:46:53 följande:
    Vi har hur mkt kläder som helst till bebisen, 2 smockfulla byrålådor i 50/56. Vi ska till Gekås om några veckor och då tänkte jag köpa lite i 62 & uppåt om jag hittar något samt tvättlappar & annat användbart. Gäller bara att komma på vad man behöver, har gjort en lista men det är alltid lockande att köpa mer =) Vi funderade på att köpa en babyvakt, då vi bor i 2 plan är vi lite osäkra på om man hör bebisen på övervåningen men vi har beslutat att köpa det om det finns behov. Däremot vill jag gärna ha ett andningslarm, men sambon tycker det är onödigt eftersom ingen har känner har använt sig av det samt att det är dyrt. Ska ni ha andningslarm?
    Jag har inte använt något andningslarm till dottern. Hon har alltid sovit i närheten av där jag är och jag skulle ändå inte lita på att det funkade helt utan jag gick typ och kände på bröstet att hon andades typ var 5e minut första året. =P Men en vanlig babyvakt har jag och den har varit jättebra. Använde den knappt alls i början (av ovan nämda anledning) men sedan vi började ha fasta nattningsrutiner (runt 1 år) så har den varit ovärderlig. För sitter man och tittar på en film eller så på kvällen så hör inte vi om hon skriker på övervåningen utan babyvakt.
  • IdaVasterflo
    missRockangel skrev 2010-01-20 10:44:30 följande:
    Jag måste fråga er, hur är era karlar mot er nu när ni är gravida? Brukar de vilja känna på magen?
    Han tittar och känner på magen om jag säger typ att "nu är det full fart!" eller så. Och så ger han den pussar efter att han pussat på mig. Och så brukar han ha handen på magen när vi kollar på film eller så. Men han visar mest omsorg om mig. Magen kommer liksom med mig, inte jag med magen. =)
  • IdaVasterflo
    missRockangel skrev 2010-01-20 11:33:06 följande:
    Min sambo har inte ens känt bebis sparka än... Verkar inte så intresserad...
    Min kille var aldrig så speciellt intresserad när jag väntade första barnet heller. Då kände han några gånger när jag sa åt honom och tyckte det var mysigt men la aldrig dit handen själv för att känna eller så.
     Jag tror att det är för att pappan har lite svårare att knyta sig an barnet i magen. Det blir inte riktigt verkligt förrän man faktiskt har barnet framför sig. Själv växer man ju och har symptom och sedan känner man barnet sparka och i slutet kan man till och med känna om det är en hand eller en fot, en rumpa eller ett huvud. Medan killen bara ser en gravid tjej.. Men den här graviditeten så har min kille varit mycket mer intresserad av magen, precis som att nu vet han vad som kommer efter magen! haha Enda skillnaden för oss är att det kommer två små knyten i stället för ett denna gången. Och det har till och med jag lite svårt att föreställa mig. =)
  • IdaVasterflo

    Jag känner mig också lite övergiven och ensam. Jag har bara en riktig vän, men som jag bröt kontakten med i över ett halvår (lång komplicerad historia) men som jag umgåtts med sedan förra våren igen. Igår satt jag och min kille och pratade lite smått om dop och att vi ska ha det i September då hans syster från Australien är hemma. Och då kände jag bara att nej, vi ska inte bjuda några kompisar! Den här gången får bara familjen (de som faktiskt bryr sig) komma.
     Förra gången jag var gravid och när dottern var liten så vart jag så jävla ledsen flera gånger för hur hon betedde sig. Till exempel så fyllde vi båda två 18 medan jag var gravid. Jag hade kalas och bjudning hemma hos oss och kläckte "nyheten" då när hela vår familj och alla våra vänner var där! Det var i September. En Lördag i November fyllde hon 18 och då var jag till henne samtidigt som hennes mamma var där på dagen och fikade tårta och gratulerade med presenter och så. På Söndag morgon så ringer min kompis och ska "bakisprata". Då kommer det fram att hon har haft middag med ALLA(?) sina tjejkompisar (plus en massa tjejer som hon knappt känner eller brukar umgås med) hemma hos sig. Och att de sedan har varit ute och bowlat och haft en massa aktiviteter. Och sist gått på krogen. Och så kommer hon väl på sig själv med att hon inte ens frågat mig eller ens nämt den här festen som varit planerad i minst en månad innan, om jag vill vara med och säger något flyktigt om att "men jag trodde inte du ville komma eftersom du inte kan dricka så därför sa jag inget" Nä men ring inte till mig och prata om hur himla roligt och oförglömlig kväll du haft då..

    Och så när vi skulle döpa Irma i Augusti så var det tydligen viktigare att gå på någon jäkla punkfestival samma helg än att komma på dopet. Trots att de skulle vara hemma innan dopet började på Söndagen så ville hon inte komma för hon Orkade inte när hon varit på festival hela Torsdag, Fredag, Lördag.. Kunde inte ens lämna en doppresent för att visa en liiten omtanke.

    sen så varje gång det är något jävla skit i hennes liv så ringer hon till mig, eller kommer hit och säger att jag är hennes enda riktiga vän. Hennes bästa kompis (vi har umgåtts väldigt tajt sedan 5an). Och jag vet inte hur många gånger hon kommit mitt i natten och grinat för hon och hennes kille har bråkat eller något, och fått sova i vår gästsäng.

    Men det är ju sånt här som kommer upp nu när man är lite hormonkänslig, och man bara tänker Nej fy fasen jag tänker inte anstränga mig den här gången! Jag skiter fullständigt i om hon blir sårad av att inte få komma på dopet den här gången!

  • IdaVasterflo
    Pluttisen2009 skrev 2010-01-21 14:22:10 följande:
    Usch då är det nog inte bara jag som känner mig i obalans när det kommer till hormoner, tack GUD att jag har mina goda vänner som lyssnar på alla mina klagomål. Men stackars gubben hemma som fått stå ut med det ena och det andra, allt är superkänsligt just nu. Men hoppas på att detta hormon obalans snart är över igen! Undrar om ni andra oxå har mycket sammandragningar? Och så undrar jag om bebben tycker det är obekvämt eller mår dåligt av detta? Min mage blir ganska hård många ggr per dag. Tacksam om ni andra vet ngt om detta, delar med er..
    Jag har ganska mycket sammandragningar. Det är inget som barnet far illa av, utan livmodern ska träna upp sig inför förlossningen. Gör sammandragningarna däremot ont eller känns obehagliga bör du ta kontakt med förlossningen. Men det är ju för att tappen kan vara påverkad och att det kan vara hotande förtidsbörd. Men bebisen känner knappast av speciellt mycket av vanliga "träningsammandragningar" =)
  • IdaVasterflo
    Malabuz skrev 2010-01-21 14:38:43 följande:
    Hej vad hittar ni på med idag tjejer. Idag firar jag och Kim 4 år tillsammans och 3 år förlovning. Vi köpte choklad och frukt igår som vi gjorde fondue av. det va tänkt att vi skulle ha idag men vi blev så sugna på det igår. Så idag blir det nog kladdkaka istället Min rygg den värker och foglossningen är ju en riktigt pina. men jag känner att snart är bebisen här.. det känns inte som om det är sååå otroligt långt kvar.
    Grattis till er! =) Kul att se att det är fler som firar sin årsdag, annars är ofta jag och min pojkvän ganska ensam om det och folk tittar lite konstigt på en när man säger att man ska ut och äta middag och fira tex. haha =) Vi firade 6 år tillsammans på Lucia!
    jossan01 skrev 2010-01-21 15:53:28 följande:
    Ja då är vi fler.. Undrar varför det blir så, med vännerna alltså! Min mamma har alltid sagt till mig att ens sanna vänner kan man räkna på en hand, men helt ärligt, just nu har jag inte ens en!
    Ja man kan ju undra.. Man känner sig ganska värdelös när man tänker på det! Tur att jag i alla fall har min fina familj. Jag har i alla fall mina systrar och bröder, min mamma och min pappa och min svärmor som jag kan prata om det mesta med! Och så min älskade pojkvän förstås! =)
  • IdaVasterflo
    Amelica skrev 2010-01-21 22:20:26 följande:
    hej hej.... jag och min make väntar vårt första den 27 april...vet inte vad det blir än... Vad glad jag blir av att hitta denna tråden...
    Hej hej!! =)
  • IdaVasterflo
    jossan01 skrev 2010-01-24 11:22:50 följande:
    Hej hej tjejor! Hoppas ni har haft en toppen helg.. Jag har verkligen världens underbaraste man.. Jag sover ju fruktansvärt dåligt på nätterna vaknar utan att överdriva minst 45-50ggr per natt.. Varje gång jag själv ändrar läge och varje gång gubben gör det.. Samt att vår säng var så mjuk att jag inte låg bekvämt.. Så igår... Överraskade min älskling mig med en ny säng och i natt har jag verkligen sovit.. Vaknat av att jag är kissnödig men inge mer. Imorgon är det måndag och ny vecka.. Som jag har längtat. Har fullt upp hela veckan, måndag> akupunktur, tisdag> BM, onsdag> 3D/4D UL, torsdag> akupunktur.. Ni kan ju gissa vilken dag jag ser mest fram emot! Annars rullar allt på, måste dock ta i tur med alla papper, har inte ens skickat in moderskapsintyget ännu som jag fick i v 13..
    =D vad härligt med en ny säng! Du får se till att vara extra snäll och glad med gubben då! Och 3D UL är ju så häftigt. Vad får du betala för ett sånt? Finns inget sånt i närheten av där vi bor men det skulle vara så roligt att göra det någon gång. Men men, det får väl bli nästa graviditet! (så sa vi förra gången också) {#lang_emotions_dreamer}

    På tal om tillväxtultraljud och vikten. Före jul hade jag gått upp ca 12 kilo från inskrivningen, men nu har jag gått ner 4 kilo på mindre än 5 veckor. Så jag är lite nerrvös inför nästa UL som är den 2 Februari. Men jag känner ju av båda bebisarna mycket varje dag, och det känns inte direkt som att någon av dem är något speciellt klenare eller mindre aktiv.. 
  • IdaVasterflo
    jossan01 skrev 2010-01-25 10:09:16 följande:
    Hmm jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mg med.. Kan magen bli hård av någon annan anledning än sammandragningar? Igår kväll vart magen hård som en fotboll men det liksom släppte inte, SD går ju över efter stund.. Märkte oxå att det inte var hela livmodern som vart hårt utan bara en del.. Kan det ha varit bebban som ändrade läge å la sig med hela kroppen på ett ställe så det blev trångt? Förstår ni hur jag menar? Var tvungen att gå upp och röra på mig för att det hårda skulle försvinna och det är ju tvärt om när det gäller SD. Gjorde heller inte ont..
    Det var nog bebisen som lade sig med ryggen utåt! =) Ibland har jag två olika hårda ställen på magen, då båda ligger så. Det kommer du nog att märka av mer och mer ju större bebisen blir. Jag minns i slutet av graviditeten när jag väntade Irma så kunde jag känna vart huvudet respektive rumpan var när hon låg så. =) Väldigt mysigt!
  • IdaVasterflo
    Cillizan skrev 2010-01-26 11:24:49 följande:
    Är det någon som fortfarande tränar? Är så sgen på att testa gravidyoga eller vattengympa för gravida. Är det någon som provat det? Tränar lite lätt på gymmet nu men skulle ju vara roligare att träna ihop med andra gravida:)
    Åh jag längtar sjukt mycket efter att få börja träna igen! Innan jag blev gravid (och ett tag i början av graviditeten också) så cyklade jag 1,5 mil till jobbet 5 dagar i veckan och tränade på gym 3 kvällar i veckan. Plus vanliga promenader/jogging och yoga några gånger i veckan för själarons skull. Nu blir det mest bara en promenad då och då och jag känner mig som värsta soffpotatisen! Blä, jag hatar verkligen det!
    Nej, nu vill jag ha mina små bebisar och vår. Härligt väder och långa sköna promenader med vagnen! Och orken!
  • IdaVasterflo
    jossan01 skrev 2010-01-28 19:11:53 följande:
    Tjoho! Så har man vart på 3D UL, gryyyym upplevelse. Har lagt in 2 bilder på vår TÖS, nu råder det ingen tvekan att det är just det.. Barnmorskan som gjorde ULet talade om för oss (ang fram och tillbaka flyttning av BF datumet) att tjejer är sega i starten av celldelning och därför blir man oftast tillbakaflyttad medans killar skenar iväg i starten av celldelningen och ofta blir man då framflyttad..
    Men gud så sött! En riktig liten bebis! =D Helt otroligt vad vetenskapen ger oss för möjligheter; att se sin lilla bebis inne i magen så perfekt.
  • IdaVasterflo
    myran82 skrev 2010-01-30 16:50:37 följande:
    Nu ÄNTLIGEN kan man se tydligt utanpå magen och även känna med handen när bebisen rör på sig därinne =) Det är sååå häftigt =) I morgon går jag in i vecka 31, det går fort framåt nu och jag har äntligen fått min BM att förstå att jag vägrar föda vaginalt om de inte ser till att jag får en bäckenmätning gjord så om några veckor kommer jag få en tid till sjukhuset för koll av det. Det känns skönt. Var hos BM en sväng i går, fick en extratid mest för att prata lite då jag inte mår helt bra i min graviditet. Det är lite problem med den och det känns  som jag inte kan/vågar njuta av den. Har även haft mycket tankar om att det inte kommer bli någon bebis, utan att den kommer att dö antagligen innan eller under förlossningen eller under sin första levnadstid och det får mig att må jättedåligt. Sen att mamma hela tiden pratar ungefär så här "Vi får ju se om den klarar sig", "Dumt att planera för mycket eftersom man inte vet hur det kommer att gå" & "Vi får hoppas på att allt går bra, men det kan man ju aldrig veta." Samma sak med min farmor som inte tycker att vi ska köpa något inför bebisen ankomst för man vet ju inte om man får med sig en bebis hem. Kan ju hända så mycket. Jag tycker det är riktigt jobbigt när de säger på det viset, och inte får det mig att må bättre. Det är nästan så jag är inställd på att den inte kommer att klara sig. Vill så gärna börja göra iordning rummet, men som jag sa till sambon i går så kanske det är fullständigt onödigt arbete eftersom det känns som vi inte kommer få med bebisen hem. Jag känner inget sug efter att handla något till den längre heller, känns som det kvittar. Usch, vilka hemska tankar jag har...
    Min mamma var ungeför likadan när jag väntade min dotter. Hon sa också att man inte skulle köpa något speciellt i förväg och att man skulle vänta tills man var säker på att man hade en bebis. Hennes första barn dog efter födseln i vecka 33, så det är kanske inte så konstigt.
     Jag vägrar att ha en inställning om att allt kommer att gå åt helvete. Tragiska, hemska saker händer det är väl jag och alla andra väl medvetna om. Jag tänker inte låta det döda min lycka bara för att saker "kan hända".
     Min förra graviditet var ju toppenbra och nu har jag en underbar, frisk liten (snart) 3 åring. Denna gången har man varit lite mer orolig eftersom det fanns misstanke om tvillingtransfusion, och att en tvillinggraviditet alltid klassas som en riskgraviditet. Men med allt jag tänker och gör så räknar jag med att jag kommer att få två starka, friska, vackra barn. För att tänka annorlunda är själsdödande. Ingen mår bättre av att gå och oroa sig över att så hemska saker ska hända. Och jag lovar, om det skulle hända något skulle det inte vara värre om du har varit glad och lycklig under hela graviditeten och förberett dig för din bebis.

    Stå på dig och strunta i vad din mamma och farmor säger. Njut av din graviditet och gläds över barnet du bär på!

    Oron över sitt barn släpper nog inte i denna livstid, men man får inte låta den kontrollera hela sitt liv.
  • IdaVasterflo
    sarahl skrev 2010-01-31 15:41:09 följande:
    någon här som börjat boa och ställt fram säng osv? jag vill men vill hålla mig lite till. någon som börjat fundera på vad som skall med i bb väskan?
    Jag har inte direkt ställt i ordning något än. Men jag har i alla fall plockat fram sängen så den ska bara monteras ihop. Alla kläder har jag sorterat och plockat ut det som vi ska använda och tagit fram sängkläder till sängen. Allt ska ju tvättas och så innan det är dags men allt är ju framme och så får man ta å fixa lite åt gången. =)
Svar på tråden Någon som väntar barn i april? del 2