• Metallica0406

Extrem klåda i underlivet...

Det är hemskt vad det kliar i underlivet, och det konstiga är det att det inte är svamp. Redan undersökt.

Men det kliar hur mycke som helst och inget tycks hjälpa.

Jag har under denna graviditet råkat ut för denna hemska panikkänslan då det börjar klia. Har också rikligt med flytningar under graviditeten som är ett stort besvär för mig och jag tror att det kan ha och göra med klådan delvis.

Gyn kunde inte fastställa vad som skulle göras konstigt nog. Dem tyckte att eftersom jag har så rikliga flytningar så skulle jag vara noga med hygienen och tvätta med lactasyd intim tvålen dagligen och det gör jag men ändå kliar jag tills det blir sår där nere, det är så jobbigt att jag ibland gråter vid kli-attacker då jag redan kliat upp till sår på blygdläpparna. Att kissa är rena mardrömmen....så nu undrar jag om nån fler har nån typ av samma besvär som vet vad som kan hjälpa??

• Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...
  • joiy

så jag menar man kanske kan ha svamp även fast det inte visar nått.

• Metallica0406
    joiy skrev 2009-11-12 12:29:24 följande:
    så jag menar man kanske kan ha svamp även fast det inte visar nått.
    Jaa det kan ju helt klart vara så. Eftersom att det nu fungerade på dig så bör jag väl kanske prova och se om det ger med sig.

Prova kan man alltid göra och sen se vad som hjälper och inte, man vet ju inte förns man har provat!!
  • vattendjuret

har inga fler tips än de du redan fått. en till som kan skriva under på såna här problem under graviditeten!

jag får liknande problem med jämna mellanrum men har aldrig undersökt vad det beror på. däremot brukar en behandling av pevaryl, några dagar med Intim-krämen och stiltje på sexfronten funka för min del.
    skitsurt att inte kunna ha sex men alternativet att klia är värre... tur man har en förstående man!

• jensten

Jag fick sköra slemhinnor i underlivet förmodligen efter mina graviditeter. Var till en gynläkare som konstaterade detta och det var bara kört med att t ex cykla (längre sträckor), tvätta mig med typ ljummet vatten eller tvättkräm (tvål torkar ju ut!) och smörja med olja (vanlig oliv).

Men det funkade så där...så sprang jag över detta på nätet och fann lösningen till mina problem: Nova TTO, där tvålen inte innehåller sulfater vilket torkar ut, och TTO står för Tea tree oil. Fantastiskt! Det finns som tvål, gel och kräm. Jättedryg flaska för 55-60 kr http://www.eleven.se/search.php?q=nova+tto

Finns även balsam för motverka hårlöss (!)
    T o m maken använder sig av detta då vi tycks vara lite allergiska mot varandras slemhinnor, eller hur man säger det. Det känns som freshmint för underlivet :D

• Metallica0406

låter inte helt fel med dessa förslag jag nu fått. Jag provar mig fram och ser vad som funkar för mig.

* Cykla är uteslutet nu när jag är så tung och det är halkigt ute.

* Sex har jag inte kunnat ha pga klådan på nu 3-4 månader och sambon blir lite tokig men han förstår dilemmat för mig och frågar snällt ibland om det är bättre

* Har slutat tvätta mig i onödan i underlivet då jag nu insett att det har ju en del i att det nu kliar så mycke. Så klådan har lagt sig avsevärt men fortfarande ett problem

• vattendjuret

hoppas verkligen att det läser sig för dig så att du inte får permanenta problem med detta.

jag håller tummarna!!!

• Sejrla

Många bra råd i tråden som jag instämmer i, tex tvätta inte med vatten utan med olja och smörj med fet kräm (jag använder Locobase repair).

Tycker många gånger att man får dålig hjälp när det gäller underlivsproblem, även på kvinnokliniker och gyn har de alldeles för dåligt om kunskaper. Som fler sagt så kan det vara svamp även om det inte påvisas i ett vanligt prov. Oftast gör de bara ett utstryk (wet-smear) och det räcker inte om svampen sitter i slemhinnorna, då måste det tas prov på slemhinnorna och göras odling.

Vill avråda alla från att använda tea tre oil i någon form. Det kan säkert lindra för stunden men det finns studier som visar att just tea trea oil kan leda till sensibilisering vilket är mycket obehaglig och innebär att man får ont i underlivet (som vestibulit tex). Upprepade behandlingar med de receptfria svampmedlen, som pevaryl eller canesten kan också ge sådana probelm (vilket jag har upplevt!) .

Här kan man läsa mer om underlivsbesvär, dels läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer:

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Behandlings--rekommendationer/Behandlingsrekommendation---listan/Vulvovaginit/

samt västerbottens läns landstings information om underlivsbesvär:

vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/Underlivsbesv%c3%a4r.pdf

• jensten
    Sejrla skrev 2009-11-19 12:59:40 följande:
    Många bra råd i tråden som jag instämmer i, tex tvätta inte med vatten utan med olja och smörj med fet kräm (jag använder Locobase repair).Tycker många gånger att man får dålig hjälp när det gäller underlivsproblem, även på kvinnokliniker och gyn har de alldeles för dåligt om kunskaper. Som fler sagt så kan det vara svamp även om det inte påvisas i ett vanligt prov. Oftast gör de bara ett utstryk (wet-smear) och det räcker inte om svampen sitter i slemhinnorna, då måste det tas prov på slemhinnorna och göras odling. Vill avråda alla från att använda tea tre oil i någon form. Det kan säkert lindra för stunden men det finns studier som visar att just tea trea oil kan leda till sensibilisering vilket är mycket obehaglig och innebär att man får ont i underlivet (som vestibulit tex). Upprepade behandlingar med de receptfria svampmedlen, som pevaryl eller canesten kan också ge sådana probelm (vilket jag har upplevt!) .Här kan man läsa mer om underlivsbesvär, dels läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer:www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjuk.../samt västerbottens läns landstings information om underlivsbesvär:vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/Und...
    Aj då det var ju inte trevligt att TTO anses mindre bra :( Ska läsa länkarna imorgon!! Tack för den infon.
  • Tuschaa

Bra info i denna tråden. Lider av detta själv just nu i min graviditet och jag håller mer eller mindre på att døøøø. Kvällarna och nätterna är hemska!

• Metallica0406
    Tuschaa skrev 2009-11-19 21:47:57 följande:
    Bra info i denna tråden. Lider av detta själv just nu i min graviditet och jag håller mer eller mindre på att døøøø. Kvällarna och nätterna är hemska!
    Jag håller helt med dig, det är rena döden att ha denna klåda. Och det är som du säger, speciellt på kvällar och nätter det uppkommer!!

Har införskaffat i en stor tub med idomin salva och det smörjer jag på rejält 2-3 gånger om dagen. Speciellt vid sängdags så smörjer jag extra mycke och det verkar ge med sig så mest troligt är det inte svamp utan torr hud med typ exem eller nått och behöver bara en fet salva för tillfället för att lindra klådan.
Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...