• Metallica0406

Extrem klåda i underlivet...

Det är hemskt vad det kliar i underlivet, och det konstiga är det att det inte är svamp. Redan undersökt.

Men det kliar hur mycke som helst och inget tycks hjälpa.

Jag har under denna graviditet råkat ut för denna hemska panikkänslan då det börjar klia. Har också rikligt med flytningar under graviditeten som är ett stort besvär för mig och jag tror att det kan ha och göra med klådan delvis.

Gyn kunde inte fastställa vad som skulle göras konstigt nog. Dem tyckte att eftersom jag har så rikliga flytningar så skulle jag vara noga med hygienen och tvätta med lactasyd intim tvålen dagligen och det gör jag men ändå kliar jag tills det blir sår där nere, det är så jobbigt att jag ibland gråter vid kli-attacker då jag redan kliat upp till sår på blygdläpparna. Att kissa är rena mardrömmen....så nu undrar jag om nån fler har nån typ av samma besvär som vet vad som kan hjälpa??

• Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...
  • Metallica0406
    Drom skrev 2009-11-12 11:05:24 följande:
    Här är en till som haft det som du har det. Lösningen för mig var att träffa en hudläkare, efter remiss från gyn (men vad jag fick kämpa för att inte gyn bara skulle säga "stackars dig och det går nog över" - sådana här problem är ju verkligen olidliga!). Fick två råd, som verkligen, verkligen hjälpt mig: 1) smörj in med vitt vaselin (finns i tub på apoteket), tex kan du trycka ut en sträng på lite toapapper och trycka mot de ställen det kliar på. Gör det varje kväll, eller på morgonen också tex i början (du kan ju torka av det överflödiga på morgonen, så det inte känns för kladdigt), 2) tvätta dig inte - alls! Det låter inte klokt, men en jättebra gynläkare sa till mig att man absolut inte ska tvätta med tvål, eller ens med vatten (utom det som ändå blir i duschen) för det är ett självrenande system.. Är man känslig i huden så innebär allt tvättande att man torkar ut huden coh gör den mer sårbar, och kliig. Faktiskt är jag helt "kli"fri och dessutom luktar det aldrig något överhuvudtaget där nere (menar inte att det luktade massor innnan :) sedan jag började följa dessa råd. Obs dock att det tar tid att få ordning på sådana här obalanser när de väl uppstått. Hoppas du får ordning på det! Man kan bli knäpp för mindre!
    Jo man kan bli knäpp för mindre helt klart!!

Ska uppsöka gyn igen i samband med BM besök nästa gång och få reda på vad som riktigt är fel, om det är ett hud problem eller om det är slemhinnorna som är angripna av nått.
  • Bobbenn
    Metallica0406 skrev 2009-11-12 11:35:29 följande:
    Skrev det i trådstarten att jag är undersökt och att det är inte svamp. Tack för tipset.
    Då ska du testa lactal

små tuber med aktiva bakterier du "klämmer in" innan säng gåendet

Helt ofarligt. Har hjälp mig många ggr underlivet kommit i abalans tex efter avslaget eller efter för mkt sex
    Du får mitt hjärta att sjunga ♪♫ 22/3-08
  • Drom

Lactal fick jag också testa och det hjälpte inte mig tyvärr - men det kan definitivt vara värt att pröva!!

• Bobbenn
    Drom skrev 2009-11-12 12:16:37 följande:
    Lactal fick jag också testa och det hjälpte inte mig tyvärr - men det kan definitivt vara värt att pröva!!
    Fast vad hade du då?
  • Metallica0406
    Drom skrev 2009-11-12 12:16:37 följande:
    Det är det ju helt klart.
  • Metallica0406
    Bobbenn skrev 2009-11-12 11:49:40 följande:
    Då ska du testa lactal små tuber med aktiva bakterier du "klämmer in" innan säng gåendet Helt ofarligt. Har hjälp mig många ggr underlivet kommit i abalans tex efter avslaget eller efter för mkt sex
    Okej då ska jag kika på det och prova mig fram genom alla tips som jag fått och se vad som passar mig bäst.

Som jag sagt förr, skönt att jag inte är ensam om dessa problem. Rätt ofta har jag trott det, men tji fick jag
  • Drom

Bobbenn: Inget särskilt, eller vad man ska säga. Bara lite torr hud som kliiade mycket. Är man en "torris" på resten av kroppen kan det förstås bli så i underlivet också. När man smörjer in sig med hudlotion på resten av kroppen behöver en del göra det i underlivet med.

• Bobbenn
    Metallica0406 skrev 2009-11-12 12:20:52 följande:
    Okej då ska jag kika på det och prova mig fram genom alla tips som jag fått och se vad som passar mig bäst. Som jag sagt förr, skönt att jag inte är ensam om dessa problem. Rätt ofta har jag trott det, men tji fick jag
    Oftast kommer iaf obalansen innifrån och då hjälper ju inte intim tvål

Hoppas du blir bra. Klåda är sååå jobbigt
  • joiy

så där hade jag med de har som tur är gått över med kliandet men flytningarna dom är kvar. suck måste oxå ha trosskydd hela tiden inte så fräscht att gå utan men jag försöker att gå utan om jag bara ska vara hemma för att lufta lite hehe. men de e jobbigt när det kliar.

jag provade allt. men sen köpte jag svamp medel och då gick kliandet över och har inte fått tillbaka det. så antagligen hade ja svamp eller så funkar de på allt kliande där nere..

den intimtvålen som finns på apoteket så tycker jag att tvålen är bättre än oljan för jag tyckte att oljan konstigt nog torkade ut och det var efter den som kliandet började på mig. så nu kör jag med tvålen eller inget utan kör som nån skrev innan att när man duschar så renar det ändå.

hoppas det går över för dig för de e verkligen jobbigt usch.

föresten de visade inte att de va svamp på mig heller men kände att ja va tvungen att prova nått så provade svamp salvan pevaryl kanske den hette de funkade.

Svar på tråden Extrem klåda i underlivet...