• Ain

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9

    Miriam har inatnavel. Men det finns ju manga som har utatnavel eller som har en navel som nästan är platt liksom (dvs inat, men inte speciellt djup).

    Idag vaknade Miriam med 40 graders feber. Det visade sig att hon har obstruktiv bronkit. Jag vet inte riktigt vad det är för att vara ärlig, men det är en bronkit där de har svart att fa ut luften när de andas ut typ. Hon har nu fatt tva olika mediciner att andas in (hur lätt är det, även om vi fatt en andningstub som ska göra det lättare) och ett par mediciner till... Det var faktiskt riktigt synd om henne idag.

    Och sa var jag hos ögonläkaren idag. Jag har haft problem att ha pa mig kontaktlinser pa senare tid, ögonen blir röda och gör ont. Och läkaren sa att det kanske kommer att fortsätta vara sa sa da kanske jag inte kan ha linser med. Det vore trakigt, för det är sa mycket lättare med linser.

  • Ain

    xgirl: det kommer säkert att ga jättebra! Jag hade en knöl vid ögonbrynet när jag var liten och den opererade de bort. Jag tror jag fick stanna ett par dagar pa sjukhuset efterat, bara för att det inte skulle bli infekterat sa nära ögat, men allt gick hur bra som helst. Jag har inga men nu efterat heller, det enda är att jag inte kan lyfta pa det ögonbrynet sa bra, men däremot kan lyfta pa ögonbrynen ett i sänder utan problem

    zandra: Jobbigt att din sköldkörtel löper lite amok nu igen, men vad skönt att de haller koll pa den. Tom sa mycket att de ringer sent pa kvällen! Hoppas det snart blir bra/bättre igen.

    Puh, Miriam är supersvar att fa och sova nu. Eftersom hon varit sjuk sa har hon fatt ligga mycket i var säng, dessutom har vi ju just bytt säng, sa hon kan ga upp ur sängen om hon vill - nagot hon ocksa gör, och Markus brukar lägga sig bredvid henne om hon inte vill sova för att fa henne lugnare (nagot jag inte tycker är sa smart för nu har hon ju lärt sig att pappa ligger och myser med henne om hon gnäller. Jag tycker det är bättre att spara sadant till när hon verkligen är ledsen pa riktigt, inte bara inte vill lägga sig...). Men nu verkar hon ha somnat. Ska snart tassa upp och se om hon ligger i sängen, eller har slocknat nagon annanstans...

    Ja, jag glömde ju berätta allt om igar. Pa vägen hem stannade jag pa ett litet köpcenter för att handla all medicin Miriam behövde. Naturligtvis kräks hon värsta sprutkräkningen i bilen just da vi kommit till centret sa det blev till att snabbt hitta en barnaffär (finns bara en, tyvärr med jättedyra barnkläder, typ bara Mexx och den prisklassen) och köpa nagra kläder till henne. Jag ville  inte att hon skulle sitta i kräkiga kläder hela vägen hem (tar 30 min) dessutom var vi ju tvungna att handla medicin med. Men da hade jag tur och hittade en klänning pa 50% rea och dessutom tva sma kläder till lillebror pa 75% rea (ja, jag kunde inte sta emot). Egentligen skulle det gatt pa typ 600kr nu fick jag tre kläder för 200kr. Det var ok tyckte jag eftersom det var Mexx och ett annat dyrare märke

    Hur som helst, sa i förrgar gick var tvättmaskin sönder, sa vi kan inte tvätta de kräkiga kläderna... I förrgar kväll kräktes Miriam ocksa (jag tror hon gör det da febern gar upp). Lite jobbigt. Men jag hoppas vi snart far den reparerad, eller sa far vi köpa en ny.

  • Ain

    Nej, ärret är inte alls speciellt synligt. Det ligger precis i ögonbrynet, sa visst, det växer inget har just där det är, men det syns knappt.

    Det enda man kan "se" är just att nagra nerver maste ha kapats, sa att den delen av ögonbrynet inte följer med om jag lyfter ögonbrynen som folk brukar (dvs man använder mer pannan/musklerna mellan ögonbrynen). Men det är INTE nagot som stör Men a andra sidan sa har jag lärt mig lyfta ögonbrynen var för sig istället (eller bada samtidigt om jag vill)

    Ni kan ju vara beredda pa att hon kan ma illa av att bli sövd. Jag kräktes inte, men mamma berättar att de andra barnen som lag pa uppvaket samtidigt kräktes som fontäner...

    Men det gar säkert bara bra och jag tror inte att det kommer att synas sedan

  • Ain

    vi har en Volvo V50. Den funkar bra, men far se hur bra den funkar med tva barn. Markus är ju sa lang att det inte passar in en "stor" barnstol bakom honom. Vi har ända en ganska liten barnstol.
    Men om det funkar pa annat sätt kan man ju koppla ur airbagen (men maste göras pa verkstad) och da finns det ju bra med plats igen.

    Dessutom har vi en liten Peugeot men där är det svart att fa in Miriam i hennes stol eftersom den bara har tre dörrar. Men utrymmesmässigt skulle det nog ga med tva barn, eftersom man kan koppla ur airbagen med nyckeln.

    Vi funderar pa att byta V50 mot en ännu större bil faktiskt. För när man ska resa sa är det ända lite lite svart att fa in allt i bagageutrymmet. Kanske en XCnagot fran Volvo.

  • Ain

    Suck, och idag är Miriam typ sjukare. Pa morgonen vaknade hon tidigt och bara gnällde och grät och inget var bra. Jag misstänkte att hon inte bara var gnällig utan madde daligt, men da hade hon ingen feber, sa det var lite konstigt. Men senare sa kräktes hon. Sedan dess har hon fatt feber igen (fast inte sa hög) och är supertrött och hängig och grater för inget.

    Och tror ni inte att var barnläkare är borta? Hon  är typ alltid borta just da Miriam är sjuk. Nu kanske hon är sjuk själv, det vet jag inte, men annars hade hon ju kunnat säga det i tisdags da hon sa att vi skulle ringa igen om inte febern gatt det till fredag...

    Jaja, men nu fick jag tid hos en av hennes ersättare, som tom har sin mottagning närmare oss. Sa det är ju bra. Da far vi se om hon typ har magsjuka förutom bronkiten, eller om det är bronkiten som blivit värre.

    Iaf har jag upptäckt att man kan titta pa barnprogram hela dagen om man vill...

  • Ain

    Xgirl: Ibland blir det ju sadär, man vet att man kanske borde göra saker pa ett annat sätt och sa blir det ända annars, för att man är trött, eller stressad eller helt enkelt inte tror att nagot ska hända   Men det gör dig ju knappast till sämsta mamman Men trakigt att lilltjejen föll nedför trappan saklart.

    Markus maste jag säga är ganska duktig pa att göra sadana saker - tyvärr. Tex fick hon idag steka köttbullar och sa gick han ifran kort för att kolla in jobbdatorn (suck). Nagot sadant skulle jag aldrig göra, det är ju sa jättelätt att hon bränner sig.

    Trakigt med febern. Hoppas det bara är en en-dagars-feber. Konstigt ocksa att ni inte fatt nagot nummer ni kan ringa om det är nagot!

    Malia: vilken fräck försäljare! Jag kan helt klart välja bort att köpa saker fran irriterande och ohövliga försäljare. Det är ju faktiskt inte sa att alla smabarn löper amok, eller sa att smabarnsföräldrar aldrig har koll pa sina barn...

    Det visade sig att Miriam har öroninflammation. Det är nog därför hon sovit daligt, och saklart därför hon har feber. Läkaren trodde ocksa att det är därför hon kräkts. sa nu hoppas vi att det snart gar över. Vi fick antibiotika, sa det borde vara bättre i morgon kväll.

    Suck, nu är jag trööött...

  • Ain

    äsch, vad trakigt. Det är ju sant, att de nog vill vara helt säkra pa att hon inte har en infektion i kroppen, sa troligast blir operationen nog uppskjuten Men atminstone är det ju inget jättefarligt hon har, sa da är det ju viktigare att inte riskera nagot. Har du hittat ett kontaktnummer som du kan ringa?

    Vad mycket sjuklingar här inne

  • Ain

    med inte jättefarligt menade jag knölen alltsa- de har väl sagt att den är ofarlig?

  • Ain

    Här är en som varit vaken sedan kl. 05:00 i morse. Miriam fick sin spruta (vanligt vaccin) igar och hade ont i benet i morse. Hon fick lite smärtstillande, men innan det verkade var hon ju pigg. Sa vi fick stiga upp.

    Sedan lyckades hon tappa en full glasflaska med olivolja pa golvet. Det är INTE lätt att fa bort olja fran klinkergolv Men det gick efter typ 2 timmars städande... Jobbigt sadana ganger när Markus är borta. Men han är tillbaka ikväll, sa i helgen tror jag han far städ-handla-Miriam- tjänst

    Jag sa inte det om mjukmedel, men man är kanske inte överraskad... Men vi använder nästan aldrig mjukmedel, och isafall bara ekologiskt, och även ekologiskt tvättmedel. Dessutom bara schampoo och balsam utan PEG, och andra gifter, samma för hudkrämer osv, helst ekologiska kläder, ekologisk mat...
    Och sedan förstör jag allt med att dricka cola light (fast inte speciellt mycket nu när jag är gravid).

  • Ain

    Ja, usch foglossningen blir faktiskt bara värre och värre. Fast jag har ju mer tur än Zandra, för jag behöver inte röra mig sa mycket. Visserligen bära Miriam hit och dit, men inte transportera mig saa langa sträckor ända...

    Har en fraga - jag tror att atminstone Xgirl borde veta - Fix jackorna pa Lindex - hur bra är de? är de vattentäta? Alltsa inte de fodrade softshell utan de andra.
    Som jag har förstatt det är bara de dyrare överdragsbyxorna vattentäta. Inte modellen som är billigare?
    Jag märkte nämligen att Miriam nog har växt ur sina regnkläder och funderar pa om man ska köpa skalkläder eller regnkläder... Har pops regnkläder och de har Miriam faktiskt inte använt sa mkt, men funderar pa att köpa skalkläder denna gang. men da är ju Pop sa väldigt dyra

  • Ain

    Tack för infon Xgirl. Jag kollade lite pa Lindextraden och där sag jag att du verkade ha koll
    Nagon annan som rakar ha fix-kläder?

    fin mage Zandra. Den är ju riktigt stor nu!

    I torsdags var Miriam pa dagis igen. Nu stannade jag bara 5 minuter och sedan fick hon vara själv. Efter en timme sa kom jag tillbaka och da hade hon sa roligt att jag fick ga igen (utan att hon sett mig) och komma tillbaka igen efter ett tag. Da skulle de just ga ut, sa da stannade vi lite och lekte ute. Hon ville inte ga! Sa det gick verkligen jättebra. Hon har ju en kompis redan där sa det kanske hjälper. De var tillsammans när hon var liten, för kompisens mamma var Miriams första dagmamma.
    De hade tydligen malat och sadant tycker Miriam är roligt. Far se hur det gar nästa gang, men denna gang verkar det verkligen ha gatt bra. Jag smygtittade lite genom fönstret och Miriam verkade stortrivas.
    Men jag misstänker att det kan bli lite ledsammare vid lämning när väl nyhetens behag lagt sig.. Men det är ju ocksa normalt och snarare en reaktion pa separationen än pa att de inte trivs.

    Annars gjorde vi trolldeg idag. Det var ocksa en hit. Jag fick göra en massa djur och Miriam gjorde ormar Sedan fick hon en kniv och gaffel och satt och skar i trolldegen och sa.

    Och sa ansökte jag via franska arbetsförmedlingen om ett jobb i Geneve. Skickade in min ansökan igar kväll. I morse fick jag medddelande fran a-förmedlingen att jag verkade ok och skulle skicka in CV och ansökan till arbetsgivaren. Det visade sig vara en headhuntingfirma, och de ringde 1 timme efter det att jag skickat in ansökan! Hehe, det hade jag ju inte riktigt räknat med. De bjöd in mig pa intervju. Snabb överläggning - ska jag säga att jag är gravid nu, eller ska de fa upptäcka det pa intervjun Men jag berättade det över telefon (lite fanig kände jag mig) och hon tog det ganska bra. Jag tror inte att jag verkligen far jobbet jag ansökte om, men jag far ända komma pa intervju och om det gar bra, sa är det möjligt att de iaf kontaktar mig senare om det kommer upp ett bra jobb! Sa det känns ju superbra. Det ända som känns lite oroligt är hur bra min franska är. Men det är ju inte sa mycket att göra at, sa jag far tuta och köra

    Miriam har börjat "skriva". Det är sa roligt att se hur hon sitter och säger vad hon skriver "bil" eller "Miijam Zeelaut" eller helt enkelt bara mmmm, sssssss  och sa skriver hon sicksackmönster pa pappret. Det gör hon bara när hon "skriver"

  • Ain

    CA: Haha, höjdare Tack det var snällt... fast jag tror det är mest för att jag kan manga sprak. Det är helt klart en fördel i Geneve.

    Ah, pepparkaksformar hade man ju kunnat använda till saltdegen saklart. Smart ide

    Ja, tack jag tar gärna ett recept!

    Zandra: jag ska ta och kolla in din matblogg. Visste inte att du hade en sadan! Kladdkakereceptet verkar gott iaf!

    Skönt att du inte blev sjuk!

    Jo, hon har fattat att man kan skriva ord och bil, tutte och ett par andra enkla ord kan hon faktiskt läsa!
    Jag blev sa förvanad, för jag har lekt lite med A4-ark som jag skrivit ord pa med stora röda bokstäver (läste om det i en bok hur man skulle göra) och sa har jag visat orden för Miriam. Hon har tyckte det är sa roligt och upprepat orden och ropat mer mer när jag slutat (man ska inte göra det länge, bara en gang per ord och typ 5 ord at gangen). Och sedan efter bara ett par ganger visade det sig att hon visste vilket ord det var!

    Nu är detta ju inte direkt att läsa som vi vuxna gör det, men a andra sidan sa lärde jag mig själv att läsa när jag var liten bara av att lyssna pa sagor som mamma läste, och da maste det ju ha varit samma princip, för da visste jag ju inte vad bokstäver var osv.

    Hur som helst sa tycker hon det är roligt sa det är en kul aktivitet. Och jag tror att alla barn kan lära sig det, inte direkt att hon är tidig i utvecklingen. Om barnen verkar tycka det är kul kan man leka med ord - även om de inte upprepar orden osv. Enligt metoden ska man inte alls fraga dem om de vet vad orden betyder osv, alltsa INGEN press alls. Utan det ska bara vara för att det är roligt

  • Ain

    CA: det finns faktiskt för räkna ocksa (fast jag tyckte det var roligare med läsa   ). Da ska man ta A4 ark och rita relativt stora röda prickar pa dem. Pa ett papper en prick och sedan 2 prickar och sedan pa det tredje 3 osv. (för sin egen skulle noterar man pa baksidan med blyerts hur manga det är). Sedan visar man barnet pappret och säger här finns det 1 prick. Här finns det tva prickar. Och sedan säger man bara 3 , 4 osv. Man börjar med 5 papper och visar snabbt. Och sa kan man göra det ett par ganger per dag, allt efter om barnet tycker det är kul. Och efter ett par ganger kan man alternera mellan 1-5 och 6-10. Och efter ett tag blandar man 1-10 och sedan kan man byta ut nr 1 och 2 mot 11 och 12 osv...

    Tydligen ska barn vara jätteduktiga pa att se hur manga prickar det finns och första vad ett antal nummer är (som ju Elias verkar ha gjort eftersom han räknade armbanden) och kunna se upp till 100 punkter - nagot som vi vuxna förlorat.

    Efter ett tag kan man börja införa + och - ocksa och visa upp tex pappret med 2 punkter och plus-tecknet och 1 och lika med 3.

    Om barnet fortfarande tycker det verkar kul man man sedan vidareutveckla sa att barnet själv far visa resultatet. Och kanske de spontant redan innan börjar säga hur  manga punkter det finns pa pappren (som Miriam ibland gör med orden), men egentligen behöver man inte alls fraga efter hur manga prickar de finns. Det ska inte vara nagon slags "prov"

    Sedan kan man börja introducera symbolerna för prickarna alltsa siffrorna 1, 2, 3...

    Detta enligt boken jag har alltsa. Men man kan ju göra som man vill och bara visa nummer som man skriver och inte punkter.

    Miriam tycker ocksa det är kul att räkna och brukar räkna olika saker. Men hon har en förkärlek för 3 tror jag, för ofta räknar hon 1, 2, 3! även om det bara finns tva saker Men egentligen märker man att hon fattat teorin och att det egentligen är tva saker    Men hon kan heller inte riktigt alla siffror ännu, med lite hjälp kan hon räkna till 10, men inte själv, da tappar hon traden och börjar blanda siffrorna lite hejvilt.

    Jag blir faktiskt imponerad ibland. Igar lekte vi lite med orden och da visade jag "Pappa" och da pekade Miriam pa bokstaven P och sa "puss". Sa hon verkar ha förstatt att p liksom hör till puss - att det är samma bokstav som orden börjar med...

    (hoppas ingen känner att detta börjar tendera till skryt nu. För jag tror att alla barn kan lära sig detta. Och som vi redan konstaterat är ju alla olika intresserade av olika saker)

  • Ain

    Haha, ja, jag känner mig faktiskt ocksa lite dum ibland. Speciellt när det gar upp ett ljus och det de säger faktiskt är väldigt logiskt. Men bara att man själv inte fattat vad de menade

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9