• Beautifully Human

PK!?!?!?

PK eller inte?

Kan det inte vara så, att det är en åsikt? Grundad på personliga erfarenheter?

Vad jag har förstått finns det två definitioner, varav en (som främst är tagen ur engelska ordböcker) är:

"Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper."

Den andra, som verkar vara den "gällande" i Sverige är:

"Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle."

Anledningen till att tråden ligger under "irriterande" är att PK är ett missbrukat ord här på FL.

Stör man sig inte på invandringen i sig, ja då är man PK.
    Gillar man inte när folk säger "neger" eller "blatte", ja då är man också PK.
    Hatar man inte Islam (eller någon annan världsreligion), japp, då är man PK.
    Vill man försöka förstå orsakerna bakom Sveriges misslyckande med just invandring, integration osv, istället för att fördöma, ja, då ÄR man PK.

Ibland, känns det som många som är flitiga användare av ordet ör ute och cyklar alt, vet inte vad det betyder.

Menar Du att personen i fråga skräddarsyr svaret för att det ska låta "fint och bra" eller att det bara "råkar" stämma överens med vad man "ska" tycka?

Tänk om min åsikt stämmer överens med vad jag "ska" tycka. Är jag PK då? Fast åsikten är min och inte designad för att låta bra?

Hur definerar DU Politisk Korrekthet?
    Vilka kriterier bör uppfyllas?
    Och ser Du det som negativt eller positivt?

Niklas Ekdal från DN säger följande och menar att ordet är ett invektiv:

"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. "Politiskt inkorrekt" har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PC-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare."

Vad säger Ni?

• Svar på tråden PK!?!?!?
  • Beautifully Human
    power skrev 2009-11-11 12:53:55 följande:
    jag anmäler din avatar till handikappombudsmannen. handikappsombudspersonen, menar jag.
    Jag ska anmäka handikappombudsmannen till DO. Eller JO. Varför slutar de alla med "man" egentligen, NU JÄVLAR!

Allvarligt talat, nu måste jag ta tag i några FN resolutioner, jag kommer tillbaks sedan, förhoppningsvis har jag fått NÅGRA svar, för jag är uppriktigt nyfiken exakt vad jag blir anklagad för när jag blir kallad PK varje vecka.
  • Jmia

Det är klart som fan du är PK Mija.. DU har en avatar just nu som är sjuuuuukt PK, den bara signalerar vilken "negerälskare" du är och snälla, hur kan det vara annat än PK?

{#lang_emotions_dreamer}

Jag ska skaffa en likadan bild fast inte med en svart hand utan en chokladbrun hand eftersom jag är din tvilling och tillika PK junior. Ibland har jag fått känslan att jag leder men jag tror du har gått om mig nu.
    Jag har doftat den levande, verkliga världen utanför FL där människor faktiskt behandlar varandra som just människor och inte som skit. En underbar plats där åsikter får vara skilja sig från varandra, där ingen lider av tourettes syndrom och bara kan yttra ord som "källa" eller "PK" utan att vara insatta i vad orden betyder.
    Den världen är fantastisk och jag önskar att fler besökte den

♪♫
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-11-11 13:40:19 följande:
    Det är klart som fan du är PK Mija.. DU har en avatar just nu som är sjuuuuukt PK, den bara signalerar vilken "negerälskare" du är och snälla, hur kan det vara annat än PK? Jag ska skaffa en likadan bild fast inte med en svart hand utan en chokladbrun hand eftersom jag är din tvilling och tillika PK junior. Ibland har jag fått känslan att jag leder men jag tror du har gått om mig nu. Jag har doftat den levande, verkliga världen utanför FL där människor faktiskt behandlar varandra som just människor och inte som skit. En underbar plats där åsikter får vara skilja sig från varandra, där ingen lider av tourettes syndrom och bara kan yttra ord som "källa" eller "PK" utan att vara insatta i vad orden betyder. Den världen är fantastisk och jag önskar att fler besökte den
    Hahahahahaha...ja skaffa PK händer NU!

Det är det jag inte fattar med detta PK begrepp, först visste jag inte om det var en komplimang, eller förolämpning, sedan insåg jag att det helt beror på om personen i fråga ens vet vad det betyder?

Men jag anar att denna tråd kommer förbli tom. Det brukar bli så...
  • Jmia

Ja det är klart tråden blir tom, så länge man inte får hävda sin rätt att kalla folk diverse skällsord som neger eller PK finns ju ingen vits att diskutera.
    Seriösa diskussioner är inte allas starka sida

♪♫
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-11-11 14:08:19 följande:
    Ja det är klart tråden blir tom, så länge man inte får hävda sin rätt att kalla folk diverse skällsord som neger eller PK finns ju ingen vits att diskutera. Seriösa diskussioner är inte allas starka sida
    Kanske skulle starta en tråd om det...
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-11-11 14:20:50 följande:
    Kanske skulle starta en tråd om det...

I´ll be back
    ♪♫
  • LillaTanten

Intressant men lite svårt ämne!

Jag kan hålla med om att uttrycket ofta används som ett invektiv, i likhet med det på FL så populära white trash och då oftast av dem som inte känner till den fulla innebörden utan som ett generellt skällsord.

Rent intellektuellt anser jag att den första av dina definitioner: "Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper" har den rätta innebörden men är självkritisk nog att inse att jag kanske inte alltid själv använder uttrycket på det sättet.

Jag har min åsikt, och står för den - har sällan blivit "anklagad" för att vara PK eller själv använt uttrycket som invektiv utan i såfall som tillägg till något jag sagt tex "vad gäller utvecklingsstörda, begåvningshandikappade, svagbegåvade eller vilken som nu är den politiskt korrekta termen för dagen". Om min väninnas dotter kan jag råka säga "rullstolsbunden" och snabbt korrigera mig med att "fast jag vet att det politiskt korrekt heter rullstolsburen!"

Ska man anväda sig av termen så ska man anstränga sig för att använda den korrekt, och då blir det i en positiv mening, för att inte marginalisera anser jag.

Det här blev svamligt - men det är min åsikt som jag då alltså står för

• Beautifully Human
    LillaTanten skrev 2009-11-11 15:03:25 följande:
    Intressant men lite svårt ämne!Jag kan hålla med om att uttrycket ofta används som ett invektiv, i likhet med det på FL så populära white trash och då oftast av dem som inte känner till den fulla innebörden utan som ett generellt skällsord.Rent intellektuellt anser jag att den första av dina definitioner: "Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper" har den rätta innebörden men är självkritisk nog att inse att jag kanske inte alltid själv använder uttrycket på det sättet.Jag har min åsikt, och står för den - har sällan blivit "anklagad" för att vara PK eller själv använt uttrycket som invektiv utan i såfall som tillägg till något jag sagt tex "vad gäller utvecklingsstörda, begåvningshandikappade, svagbegåvade eller vilken som nu är den politiskt korrekta termen för dagen". Om min väninnas dotter kan jag råka säga "rullstolsbunden" och snabbt korrigera mig med att "fast jag vet att det politiskt korrekt heter rullstolsburen!"Ska man anväda sig av termen så ska man anstränga sig för att använda den korrekt, och då blir det i en positiv mening, för att inte marginalisera anser jag.Det här blev svamligt - men det är min åsikt som jag då alltså står för
    Jag håller med. Speciellt om det sista du säger, att om man använder termen bör man använda den korrekt.

På FL har det kommit att bli ett skällsord.
  • LillaTanten
    MijaMia skrev 2009-11-11 15:09:02 följande:
    På FL har det kommit att bli ett skällsord.
    På FL skälls det över lag ganska så mycket.....
  • MrsAssault
    MijaMia skrev 2009-11-11 15:09:02 följande:
    Jag håller med. Speciellt om det sista du säger, att om man använder termen bör man använda den korrekt. På FL har det kommit att bli ett skällsord.
    "PK" är ett skällsord och "Neger" är vackert och kärleksfullt.
Svar på tråden PK!?!?!?