• Beautifully Human

PK!?!?!?

PK eller inte?

Kan det inte vara så, att det är en åsikt? Grundad på personliga erfarenheter?

Vad jag har förstått finns det två definitioner, varav en (som främst är tagen ur engelska ordböcker) är:

"Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper."

Den andra, som verkar vara den "gällande" i Sverige är:

"Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle."

Anledningen till att tråden ligger under "irriterande" är att PK är ett missbrukat ord här på FL.

Stör man sig inte på invandringen i sig, ja då är man PK.
    Gillar man inte när folk säger "neger" eller "blatte", ja då är man också PK.
    Hatar man inte Islam (eller någon annan världsreligion), japp, då är man PK.
    Vill man försöka förstå orsakerna bakom Sveriges misslyckande med just invandring, integration osv, istället för att fördöma, ja, då ÄR man PK.

Ibland, känns det som många som är flitiga användare av ordet ör ute och cyklar alt, vet inte vad det betyder.

Menar Du att personen i fråga skräddarsyr svaret för att det ska låta "fint och bra" eller att det bara "råkar" stämma överens med vad man "ska" tycka?

Tänk om min åsikt stämmer överens med vad jag "ska" tycka. Är jag PK då? Fast åsikten är min och inte designad för att låta bra?

Hur definerar DU Politisk Korrekthet?
    Vilka kriterier bör uppfyllas?
    Och ser Du det som negativt eller positivt?

Niklas Ekdal från DN säger följande och menar att ordet är ett invektiv:

"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. "Politiskt inkorrekt" har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PC-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare."

Vad säger Ni?

• Svar på tråden PK!?!?!?
  • Omorfia

PK är ett skällsord (här på FL vill säga) och används flitigt när man inte vill/kan bemöta argument som en vuxen.

• Beautifully Human
    Omorfia skrev 2009-11-11 15:36:35 följande:
    PK är ett skällsord (här på FL vill säga) och används flitigt när man inte vill/kan bemöta argument som en vuxen.
    Mmm, det är så jag spontant känner.

Jag är nyfiken på vad folk som använder ordet menar, liksom är det en allmän uppfattning att man säger saker som "låter bra och rätt och inte upprör" och att man inte har en egen åsikt?
    För det är så det börjar kännas.

Jag tycker det missbrukas!
  • Beautifully Human
    MrsAssault skrev 2009-11-11 15:29:38 följande:
    "PK" är ett skällsord och "Neger" är vackert och kärleksfullt.
    ...Och håller man inte med är man PK...
  • Jmia
    MrsAssault skrev 2009-11-11 15:29:38 följande:
    "PK" är ett skällsord och "Neger" är vackert och kärleksfullt.
    Ja det är det. Det har jag hört en neger säga.
    ♪♫
  • Jmia
    Omorfia skrev 2009-11-11 15:36:35 följande:
    Visst är det så. Det är lustig kan jag tycka, kan man inte diskutera utifrån ords egentliga betydelse är kanske inte ett diskussionsforum rätt.. ehrmm.. arena så att säga ;)
    Kanske har jag för höga krav på mina medmänniskor men det är tråkigt när somliga vill hävda sitt monopol på ord som de inte ens kan uttala i verkligheten.

Men det är inte alltför sällan på FL som det blir dispyter kring ord och deras betydelse, samt vem som är vad.
    ♪♫
  • Velour

Bra tråd! Här har jag nog kallats allt möjligt. När jag kritiserar vissa religiösa trosinriktningar har jag kallats "rasist". I andra trådar där jag argumenterar mot främlingsfientlighet har jag kallats "PK"/"vänsterkramare" eller något annat korkat. Det är egentligen skitroligt att se att jag faktiskt inte hamnar i någon fack, hur mycket de än försöker.

Det är även roligt att folk tror att jag baserar mina åsikter beroende på vilken politisk skala jag ligger på. Grejen är att jag inte ligger på någon politisk skala Jag har till allra största del skapat mina egna åsikter utifrån vad jag känner är rätt eller fel, sedan om mina åsikter ibland passar in på höger- eller vänsterskalan är inte något som går att fastställa exakt när det gäller mig.

• LillaTanten
    Jmia skrev 2009-11-11 16:19:43 följande:
    Det är för många viktigt att kunna placera andra i fack.
    Ingenting är osägbart när man vill få göra sin röst hörd och de mest underliga paralleller och slutsatser dras, tolkningar blir vidare och gemenare. Vill man sedan försvara, förklara eller förtydliga dyker inte sällan personliga påhopp upp om åsikterna går isär. Det är enligt mig den allra största nackdelen med anonymiteten bakom skärmen.

På FL har jag tex lärt mig att eftersom jag inte kalrakar mitt kön bör jag med bestämdhet rösta på antingen V eller FI.......
  • Beautifully Human
    LillaTanten skrev 2009-11-11 16:36:16 följande:
    Ingenting är osägbart när man vill få göra sin röst hörd och de mest underliga paralleller och slutsatser dras, tolkningar blir vidare och gemenare. Vill man sedan försvara, förklara eller förtydliga dyker inte sällan personliga påhopp upp om åsikterna går isär. Det är enligt mig den allra största nackdelen med anonymiteten bakom skärmen.På FL har jag tex lärt mig att eftersom jag inte kalrakar mitt kön bör jag med bestämdhet rösta på antingen V eller FI.......
    Jag vill diskutera invandringspolitiken istället för att rösta på SD, jag är en batikkärring.
  • Beautifully Human
    Velour skrev 2009-11-11 16:12:43 följande:
    Bra tråd! Här har jag nog kallats allt möjligt. När jag kritiserar vissa religiösa trosinriktningar har jag kallats "rasist". I andra trådar där jag argumenterar mot främlingsfientlighet har jag kallats "PK"/"vänsterkramare" eller något annat korkat. Det är egentligen skitroligt att se att jag faktiskt inte hamnar i någon fack, hur mycket de än försöker. Det är även roligt att folk tror att jag baserar mina åsikter beroende på vilken politisk skala jag ligger på. Grejen är att jag inte ligger på någon politisk skala Jag har till allra största del skapat mina egna åsikter utifrån vad jag känner är rätt eller fel, sedan om mina åsikter ibland passar in på höger- eller vänsterskalan är inte något som går att fastställa exakt när det gäller mig.
    Det där sista känner jag igen. Det första också.
    Jag ligger inte heller på någon politisk skala, jag trodde det, tills jag insåg att jag HAR vissa höger åsikter. Men samtidigt ligger många andra åsikter extremt till vänster. Och så är man PK?
  • LillaTanten

Här på FL

Jmia skrev 2009-11-11 16:52:23 följande:
    Jag har ju t ex en personlig stalker här på FL
    Jag har upplevt detsamma - inte på FL men på ett annat forum. Hon var lätt att sätta sig över för egen del, men svårt när det drabbade mina vänner....
    MijaMia skrev 2009-11-11 16:40:54 följande:
    Jag vill diskutera invandringspolitiken istället för att rösta på SD, jag är en batikkärring.
    Jmia skrev 2009-11-11 16:52:23 följande:
    Haha.. intressant det du skriver, FI = buskiga muttor? Det är ju för härligt.
    Rent fascinerande paralleller som dras - men det säger mer om de som gör det än om mig/oss! :)
Svar på tråden PK!?!?!?