• Svar på tråden Skäms på er Vellinge!
  • SuzR

håller med, jag är uppvuxen i vellinge och 1 km från hököpinge...*ryser* vid tanken av detta.
    Bor i malmö och har tänkt tanken att flytta till vellinge när vi köper hus men vetefan..jag är tveksam (har varit det länge). Vill jag verkligen låta mina barn växa upp i en kommun utan en enda invandrare??

• isisisis

Jag tycker inte Staten ska ta emot flyktingar/invandrare om de inte kan erbjuda dem någonting.

Kommunerna ska inte bli tvingade att ta emot flyktingar om de allraredan inte har bostäder till de som står i bostadskö redan.
    Unga mammor med barn tex.

Tycker man ska ta emot om man kan erbjuda dem logi,inte annars.
    Det blir enorma kostnader om de ska bo på hotell månad efter månad.

• Rosana

Men Vellinge har väl gjort så tidigare? Det är väl en kommun som har någon slags nollpolicy för flyktingar? Alltså inte invandrare utan människor som kommer till Sverige på flyktingkvot? Kanske har jag fel??

• Moonis
    isisisis skrev 2009-11-11 16:52:33 följande:
    Jag tycker inte Staten ska ta emot flyktingar/invandrare om de inte kan erbjuda dem någonting. Kommunerna ska inte bli tvingade att ta emot flyktingar om de allraredan inte har bostäder till de som står i bostadskö redan. Unga mammor med barn tex. Tycker man ska ta emot om man kan erbjuda dem logi,inte annars. Det blir enorma kostnader om de ska bo på hotell månad efter månad.
    Fats dom har boende åt dom men dom vill inte ha dit dom helt enkelt.
  • isisisis
    Moonis skrev 2009-11-11 17:03:57 följande:
    Jag vet inte om det var Vellinge,men för en vecka sedan tror jag det var....
    Så såg jag en intervju med en kommunpolitiker i Skåne.
    Det rörde just detta med flyktingbarn.
    Han sa just detta att de hade egna problem i kommunen att kkunna hjälpa svårt utsatta med bostäder,och att han tyckte det var deras största ansvar att i första hand se till att de kunde hjälpa dem först.
    Och att han tyckte inte staten skulle ta emot dessa människor om de inte kunde ge dem ett värdigt mottagande.

Det håller jag med om.

Men det kanske inte var Vellinge,det kanske var Lomma...jag minns inte.
    men det var en kommun i Skåne,för det var de lokala nyhetrna jag såg på.
  • jaghopparhögt
    Moonis skrev 2009-11-11 17:03:57 följande:
    Och de bör ju respekteras eftersom vi lever i en demokrati.
    Om man har ett sådant problem med att Sverige inte tar emot tillräckligt med flyktingar så bör man ju anmäla sig att man mer än gärna lånar ut en rum i sin lägenhet/hus till en eller flera flyktingar. Är säkert rätt bra för integrationen också :)
  • Moonis
    jaghopparhögt skrev 2009-11-12 06:34:17 följande:
    Och de bör ju respekteras eftersom vi lever i en demokrati. Om man har ett sådant problem med att Sverige inte tar emot tillräckligt med flyktingar så bör man ju anmäla sig att man mer än gärna lånar ut en rum i sin lägenhet/hus till en eller flera flyktingar. Är säkert rätt bra för integrationen också :)
    Fast det handlar väll inte om att privatpersoner ska anmäla sig utan att kommuner tar sin del när det blir problem. Svalöv va inte heller beredda på detta men gör det bästa av situationen.
    Det som gör mig speciellt upprörd är sättet dom uttalar sig om det.
  • jaghopparhögt
    Moonis skrev 2009-11-12 08:26:16 följande:
    Fast det handlar väll inte om att privatpersoner ska anmäla sig utan att kommuner tar sin del när det blir problem. Svalöv va inte heller beredda på detta men gör det bästa av situationen. Det som gör mig speciellt upprörd är sättet dom uttalar sig om det.
    Det är ju privatpersoner som finansierar kommunerna.
  • bakeacake
    Rosana skrev 2009-11-11 16:55:03 följande:
    Men Vellinge har väl gjort så tidigare? Det är väl en kommun som har någon slags nollpolicy för flyktingar? Alltså inte invandrare utan människor som kommer till Sverige på flyktingkvot? Kanske har jag fel??
    vellinge är en av de kommuner i landet som har flest sverigedemokrater.. de vill bara ha SVENSKAR som är svenska sen dackefejden...

det är pinsamt!!
Svar på tråden Skäms på er Vellinge!