• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • lottii

Oj vad mycket åsikter.
    Här låter det mer som att det är vi som tillhör kategorin som anser att man äter med gaffel i vänster och kniven i höger som är skadade! Jag reagerar nästan alltid om jag är på middagar och någon äter på "andra sättet", men jag ser det inte ofta och jag är ofta på representativa middagar då det ingår i mitt yrke. Sitter någon och äter med gaffel i höger hand riskerar du ju dessutom att krocka med den som sitter på högersidan om dig "som äter rätt" om det är trångt runt bordet.

Nej, längtar o väntar, anser inte att vänsterhänta är ett funktionshinder. Min pappa föddes också vänsterhänt och fick gå den hårda skolan, liksom min bror, men det ända han behövde ändra var besticken, annars gör han allt med sin vänsterhand fast det ser knasigt ut när han skriver.... Han har däremot lärt sig att använda båda händerna till mycket vilket är ett extra plus istället. Jag är helt oduglig på att göra vissa saker med vänster hand. För er som vill att era barn ska bli riktigt duktiga i handboll tex så uppmuntra de att träna båda händerna när de kastar.
    Så hur många tomater får jag på mig nu?

• TwistedSister

Hej jag har inte orkat läsa hela den här tråden men när jag var barn hade jag lite svårt med motoriken och hade väldigt svårt att lära mig äta ordentligt med bestick. Jag fick höra väldigt mycket både i skolan och hemma om detta, bland annat min pappa som sa att jag aldrig skulle kunna hitta någon man eftersom de skulle bli ivägskrämda om vi gick på restaurang och han såg hur jag åt. Jag lärde mig inte äta "fint" för det men jag fick ett betydligt sämre självförtroende
    Märkligt nog kom jag att upptäcka som vuxen att ingen bryr sig!! Jag äter fortfarande inte som man ska, äter t e x bara med en hand, inte två. Jag har vart på retsaurang med pojkvänner, med jobbet och liknande och det är helt okej. Det betraktas som mycket mer ohyfsat att klaga på någons bordsskick än att ha dåligt bordsskick, och en man som skulle skämmas över hur jag äter på restaurang skulle aldrig få en andra dejt med mig kan jag ju tala om.

• Mcmajjsan
    Mjolle skrev 2009-11-15 01:06:40 följande:
    Du siktar högt? ;)
    Jag siktar alldeles lagomt! =)
  • Butikslager

Jag håller besticken "fel", har alltid gjort det.
    Om jag håller besticken rätt grisar jag som tusan..

Tur att aldrig någon klagat på mig.

• Butterscotch
    Majuni skrev 2009-11-15 09:19:18 följande:
    det var ju din ide att det var så?Men är det bordskick att ha bestick i rätt hand? Ni som är så insatt i vett och etikett,vet ni att det är ett större etikettsbrott att kommentera nåns fel än att göra"felet"..
    Jag skrev några frågor, har inte påstått att det är på endera viset. Personligen tycker jag att det är både rimligt och vettigt att både mättnad och kunskap om bordsskick kan vara mål för måltiden, och inte bara det ena eller det andra. Exempel på vad jag anser räknas som bordsskick finns tidigare i tråden, och innefattar inte nödvändigtvis "rätt" hand utan snarare "rätt sätt".

Etikettsbrott är det väl för övrigt inte när det är barn det handlar om - hade det varit det hade jag brutit mot etiketten för jämnan, när jag säger åt vår tvååring att det inte är ok att lägga upp fötterna på bordet, eller att det inte är ok att spotta ut mat man inte tycker om hur som helst och var som helst (på golvet t ex).
  • Boothwalker

Jag har faktiskt ingen lust att äta enligt en tradition som uppkommit för att fint folk inte vill äta på ett naturligt sätt för att typ bönder gör det. Tycker faktiskt det hela är idiotiskt. Ät som du tycker funkar bäst för dig helt enkelt. Däremot tycker jag att besticken ska ligga på rätt sida om tallriken. Och att knivbladet ska vara vänt inåt tallriken. Men det är ju för att det är enhetligast och snyggast...

Bàálù kékeré aláriwo tíí fi àjë-ôkö rìn
  • THEA och Grodan

Håller helt med TS, urlöjligt och förlegat. Att ha bordsskick är att äta ordentligt och på ett "snyggt" och trevligt vis. Vilken hand gaffeln finns i spelar ingen roll. Finns ju flera restauranger nu också som börjat servera med endast gaffel Vilken hand är rätt att bara hålla en gaffel i tro

♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Hemulia

Jag har alltid hållt "fel" och aldrig har någon anmärkt på det.

Har klarat av både balmiddag och studensittning där allt ska vara perfekt, men ingen har någonsin tittat snett på mina bestick. Så himla löjligt!

• Samsmamma

att påpeka att någon äter med gaffeln i fel hand är milsvid värre än att faktiskt vara den som äter med gaffeln i fel hand..... har ni tänkt på det?

(givetvis bör man få utbildning i bordsskick men jag syftar snarare på er som kallar folk wt etc för att man äter med fel hand...)

• Samsmamma

THEA och Grodan skrev 2009-11-15 13:39:21 följande:

Håller helt med TS, urlöjligt och förlegat. Att ha bordsskick är att äta ordentligt och på ett "snyggt" och trevligt vis. Vilken hand gaffeln finns i spelar ingen roll. Finns ju flera restauranger nu också som börjat servera med endast gaffel Vilken hand är rätt att bara hålla en gaffel i tro
    om man inte använder kniven så "ska" gaffeln hållas i höger hand. Om man däremot använder både kniv och gaffel "ska" gaffel vara i vänster och kniv i höger. Men att påpeka att någon gör fel är mångt värre än att göra fel. Som du säger, viktigast är att äta snyggt utan att smaska etc.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!