• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • längtar och väntar

Fast du menar ju att vi blir skrattade åt bakom rygg..

Bite me skrev 2009-11-15 19:19:00 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-15 06:42:30 följande: Men snäll du, än en gång, jag har ALDRIG sagt något negativt om vänsterhänta.
  • Wintermute

Jag brukar oftast bara äta med gaffeln

• Milkina cerka
    lottii skrev 2009-11-15 19:21:28 följande:
    Lära honom eller henne att äta på det andra sättet. Skulle det visa sig vara omöjligt kommer jag älska honom/henne ändå. Men ingenting är omöjligt.... Ser inga problem i att lära barn äta på det sättet, det är svårare att lära vänsterhänta barn att skriva med höger hand men att öva upp att ha gaffeln i den handen ser jag inte som något konstigt.
    Huvudsaken att ni inte blir arga på, eller tvingar barnet till något som visar sig vara näst intill omöjligt.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:22:06 följande:

Fast du menar ju att vi blir skrattade åt bakom rygg..Bite me skrev 2009-11-15 19:19:00 följande:
    Visa mig det inlägg där jag skrivit att vänsterhänthet är något att skratta åt eller att man ska ser ner på vänsterhänta människor? Det finns inget sånt inlägg, så lycka till i letandet.
  • lokisse
    TwistedSister skrev 2009-11-15 19:03:46 följande:
    Jag har då aldrig krockat, du får väl se dig för lite. Man kanske råkar nudda varann lite men nu tar man väl inte i med all sin kraft för att föra maten till munnen så någon våldsam kollision är det ju inte tal om Om man nu som barn blev intalad att någonting är väldigt viktigt så kan det ju vara svårt att tänka om och inse att det kanske egentligen inte spelar någon roll. Jag ifrågasätter de praktiska skälen för att äta med besticken i "rätt" hand.
    det handlar ju oftast om kniven när man skär...
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • längtar och väntar

Så här skrev du:

Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.

Bite me skrev 2009-11-15 19:25:29 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:22:06 följande: Visa mig det inlägg där jag skrivit att vänsterhänthet är något att skratta åt eller att man ska ser ner på vänsterhänta människor? Det finns inget sånt inlägg, så lycka till i letandet.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:48:30 följande:

Så här skrev du:Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.Bite me skrev 2009-11-15 19:25:29 följande:
    Ja, så skrev jag, men var står det något om fniss kring vänsterhänta?
  • lottii

Så här skrev du: Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er. Bite me skrev 2009-11-15 19:25:29 följande:
    Jag tolkar det som att hon menar kretsar där man äter med vänster hand (gaffel) och kniv i höger hand, inte huruvida man är vänsterhänt eller inte....
  • lokisse
    Bite me skrev 2009-11-15 19:51:21 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-15 19:48:30 följande: Ja, så skrev jag, men var står det något om fniss kring vänsterhänta?
    oftast är det ju det automatiska valet för vänsterhänta att äta med "rätt" hand sa det tycker jag inte att du har sagt..
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Bite me
    lottii skrev 2009-11-15 19:52:34 följande:
    Jag tolkar det som att hon menar kretsar där man äter med vänster hand (gaffel) och kniv i höger hand, inte huruvida man är vänsterhänt eller inte....
    Tack, det var precis det jag menade, men tyvärr har "längtar o väntar" helt snöat in på vänsterhänthet, måste vara någon form av komplex, för jag har aldrig skrivit något negativt om att vara vänsterhänt.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!