• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • sanabel

Jag är muslim och vägrar äta med vänster hand. Jag kommer också lära min dotter att äta med höger och skulle bli riktigt arg om läraren tvingade på något annat. Jag är själv lärare och vanligt hyfs runt matbordet är det viktiga inte vänster hand.

• Irma78

sv.wikipedia.org/wiki/Bordsskick

Vad du förväntas göra [redigera]
    Hålla kniven i höger hand och gaffel i vänster.
    Äta åtminstone lite av vad som bjuds.
    Invänta din tur när fat och karotter skickas runt.
    Vänta med att börja äta tills alla har tagit, om inte värdinnan sagt något annat, eller om det sitter fler än 8 personer till bords.
    Äta upp vad du har på tallriken (om du tagit själv). Då visar du att maten var god.
    Säga något positivt om maten.
    Sitta rakt vid bordet
    Föra gaffeln/skeden mot munnen.
    Sitta vid bordet tills måltiden är avslutad.
    Lägga ihop kniv och gaffel på tallriken när du är nöjd.
    Sätt aldrig ner glaset innan han som uppmanat till "skålen" ställt ner sitt glas.
    Tacka alltid för maten efter du ätit.

• BlommyNess12

Nu sprang det iväg detta, det jag tänkte skriva var "Vem bryr sig om vilken hand man äter med?"

• BlommyNess12
    Irma78 skrev 2009-11-15 11:01:55 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/BordsskickVad du förväntas göra [redigera]Hålla kniven i höger hand och gaffel i vänster. Äta åtminstone lite av vad som bjuds. Invänta din tur när fat och karotter skickas runt. Vänta med att börja äta tills alla har tagit, om inte värdinnan sagt något annat, eller om det sitter fler än 8 personer till bords. Äta upp vad du har på tallriken (om du tagit själv). Då visar du att maten var god. Säga något positivt om maten. Sitta rakt vid bordet Föra gaffeln/skeden mot munnen. Sitta vid bordet tills måltiden är avslutad. Lägga ihop kniv och gaffel på tallriken när du är nöjd. Sätt aldrig ner glaset innan han som uppmanat till "skålen" ställt ner sitt glas. Tacka alltid för maten efter du ätit.
    Ja men jag måste säga att i skolan när jag ska äta, så tar jag och äter med gaffeln, skär med sidan av gaffeln, och när jag är nöjd så går jag och lämnar min bricka i disköppningen.

Sådär beter man sig på en finare middag. Inte till vardags i skolcafeterian..
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 21:13:41 följande:
    Hur i hela friden får du det till att jag ska lära mina barn (fyra, tre o ett år) att inte skratta bakom andras ryggar, de är för små än. Jag kommer att lära dem att så gör man inte, o omgivningen kommer att lära dem att tyvärr är det sånt som händer. Kan man inte ens äta korrekt, så är man en "sitting duck", tyvärr. Slutsatsen att du var WT kom inte ifrån din TS, btw.
    Hur kom du fram till att jag är WT???
    *intressant*
  • Matruskan77

Låter som att gå tillbaka till den gamla tiden ju, förr när de tvingade vänsterhänta barn att bli högerhänta, låter helt absurt i mina öron.

• Matruskan77
    MoSv74 skrev 2009-11-15 11:04:36 följande:
    Hur kom du fram till att jag är WT??? *intressant*
    Får man fråga vad WT är??
  • Milkina cerka
    Matruskan77 skrev 2009-11-15 11:11:19 följande:
    Låter som att gå tillbaka till den gamla tiden ju, förr när de tvingade vänsterhänta barn att bli högerhänta, låter helt absurt i mina öron.
    Det gjorde de med min pappa, resultatet är att han skriver i stort sett oläsligt för den som inte är van att läsa hans handstil, m e n gör allt annat, från att använda verktyg till att sparka boll(m. vä foten då) el. kasta bollen.
  • ÅÅsaGGåsa

Låter som de lär sig bordsskick, inget att bli så upprörd för

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!