• mona83

All we want for Christmas is Michael

Tänk om vi hade Rspca i Sverige, skulle vilja jobba på ett sånt ställe

• mona83
    Bevabus skrev 2009-12-20 00:44:46 följande:
    Vad är det för nåt? har aldrig hört förkortningen tror jag...
    Det är nått djurskydd i Amerika som åker runt och "samlar" in vanskötta djur. Ger dom vård och adopterar djuren till bra hem.
    Dom sammarbetar med domstolen så ägaren få ofta stå i rätten mot Rspca som har med sig bildbevis på hur djuren ser ut.
    Väldigt ofta blir ägarna av med djuren, enstaka fall kan dom få tillbaka nåra eller nått djur om det är x antal djur som dom varit där och och hämtat. Men dom får aldrig tillbaka dom dåligaste djuren.

Som igår var dom och hämtade 2 ston med föl som gick ute i en torr hage i 37 graders värme utan varken mat eller vatten. Bara skin och ben.
    Hästarna hade nog inte sett en hovslagare på väldigt länge, ena stot hade fått strålröta.

Dom fick inte sina hästar tillbaka

På ett annat ställe hämtade dom 5 boxerhundar, varav en med brytet ben som var obehandlat trots att det gått veckor sen han bröt benet.
    En dräktig hund bland dom.

Men den personen fick ingen hund tillbaka....

Jag föjde djurpoliserna i Huston slaviskt när jag bodde hemma och Animal planet var med i utbudet av kanaler, men så ändrades utbudet och dom tog bort animal planet

Det är ett sånt jobb jag skulle vilja ha, hämta vanskötta djur från deras ägare
  • mona83
    Bevabus skrev 2009-12-20 10:02:29 följande:
    Åh ett sånt jobb har jag också drömt om
    Finns ju visserligen djurskydd här med, men inte alls på samma sätt...
  • mona83

Leah satt på pottan för första gången utan blöja nyss... Var visserligen bara 3 sek, men bra för att vara henne eftersom hon total vägrat att sitta på pottan.
    Har testat med att försöka få henne att sitta med blöjan på innan, men nepp....

Men nu sa jag bara att nu går vi in och kissar på pottan...
    Nej sa Leah.
    Jo sa mamma och satte henne i 3 sek innan hon ställde sig upp igen.

Bara det att hon satt kändes som en liten seger.....

• mona83
    BooBoo skrev 2009-12-20 10:19:00 följande:
    HärligtPuma var likadan. Sitta några sek. Sen upp fort fort..Hon brukade gå omkring med pottan. HItta nåt ställe att sitta på i några sek. Sen gå vidare o göra samma sak..Nu har jag plockat bort pottorna. Sitter bara på toan.Känns skönt att hon är torr dagtid. Men när vi åker iväg långt så tar jag på en blöja. Litar inte riktigt på hennes blåsa än
    Jag får sätta henne på pottan ett par ggr om dagen nu i början. Räknar inte med att det ska bli nått i pottan, men bra om hon iaf sitter dessa korta stunder. Dom kan ju bli längre

Tobias använder pottan än, han tycker toaletten är en läskig uppfinning. Men finns det ingen potta så använder han toan men man blir nästan strypt på kuppen
  • mona83
    BooBoo skrev 2009-12-20 10:27:37 följande:
    Plötsligt händer det Känns som det ska ta en evighet innan första droppen kommer.. Puma var väldigt rädd i början att kissa o bajsa på pottan. Men hon brukade kissa o bajsa ändå. Jag höll henne i handen o berömde henne. Hon blev stolt men grät ändå. Berömde henne jättemkt. När hon lugnat ner sig så prata hon mkt om att hon kissat/bajsat på pottan Men jag tvingade henne aldrig. Hon ville fastän hon var lite rädd.. Ibalnd kunde de gå dagar innan hon satt..
    Ja det gör ju det, ett knep jag har lärt mig att låta kranen rinna. Då brukar dom bli kissnödiga och kissa.
    Men jag tänkte att det gör jag inte nu, nu är jag bara glad att hon sitter på pottan den korta stunden .
    Leah fick oxå mkt beröm av mig, när hon gjort nått bra vill hon man ska klappa händer. Så jag sa att hon var jätte duktig och klappade händerna.
    Hon klappade händer åt sig själv

Tobias han vägrar bajsa på pottan. Snart ett år sen han slutade med blöja dagtid. Men bajsa vägrar han än. Han går hellre och små bajsar i kalsongerna en hel dag....
  • mona83
    Ogabinne skrev 2009-12-20 10:31:16 följande:
    Mona: Kul med "lilla segern"! Här använder vi inte potta. Jag har inte riktigt förstått det där med att först lära sig potta, sen lära sig toalett. Vi kör på toalett från början i stället. Har funkar bra på storebror, han blev blöjfri sommaren han fyllde 3. Lillebror blir 3 i april så till sommaren ska han också bli blöjfri. Sommaren känns som allra bästa tiden att satsa på det där. Dels är vi lediga 10 veckor, och dels är det inte massa overaller som ska av när de är akut kissnödiga, bara in i närmsta buske. Däremot trodde jag aldrig storebror skulle bli torr på natten. Han blev natt-torr för kanske 4-5 månader sedan, strax efter han fyllt 4. När jag nästan gett upp hoppet bara kom det av sig självt, han var inte redo innan tydligen. Det är så skönt att bara ha blöjbarn varannan vecka.
    Jag köpte en sån där ring till toaletten som jag testade innan jag ens tog fram en potta. Men Tobias tyckte det var jätte läskigt att sitta på den på toan så det var en jäkla kamp varje gång han skulle sitta. Ringen sparck första gången vi testade den iom det.
    Så när jag tog fram pottan funkade det mkt bättre.
    Så det är anledningen till att jag börjar med pottan till Leah oxå, hon har inte ens velat sitta på pottan med blöja på. Den kan ju vara farlig .

Ja sommaren är den bästa tiden att bli blöjfri på, men vad gör man när ungen kommer själv på vintern och vill sluta med blöja?
    Höll på förra sommaren med Tobias, gick jätte bra men sen gick det bara utför. Så då började jag med blöjan igen. När det började närma sig jul förra året då sa Tobias nej till blöjan när den skulle bytas. Men då var det inte läge med att hålla på och potträna, han var magsjuk just då. Men så fort han vart frisk satte vi igång. Så när juluppehållet var över hade jag bara ett blöjbarn dagtid.

Så jag tänkte att vi har ungefär 2 veckor på oss, ingen lång tid. Men kanske. Annars får hon vara tills i sommar. Har inget bråttom med att hon ska bli blöjfri, men vore skönt att bara behöva hålla på med nattblöjan
  • mona83
    BooBoo skrev 2009-12-20 10:36:07 följande:
    Det är rätt vanligt att bajseriet kommer senare. Min väns dotter har vart blöjfri i kankse 1.5 år. Och hon vägrar fortfarande bajsa på toan. Hon ska ha blöja på sig.Likaså kidsens kusin som blev blöjfri i sommras, tror jag. Hon ska oxo bajsa i blöjan.Ville vägrade bajsa på toan första två tre månaderna när han blev blöjfri. Men sen sen.. Då spolade vi o vinkade hej då till bajset
    Jag trodde det hade släpt för nån vecka sen när han sa att han var tvungen att gå på pottan. När han var klar så ropade han och jag kom och skulle hjälpa honom med kalsongerna. Trodde han bara hade kissat då. Men den gången hade han sagt till för att han behövde bajsa....
    Så den gången hade han bajsat på pottan.
    Jag vart så glad och Tobias fick mkt berömm

Det behövs inte mkt för att man som mamma ska bli mega stolt
  • mona83
    BooBoo skrev 2009-12-20 10:49:42 följande:
    Haha! I know. Kiss o bajs på toan, eller i pottan gör en mamma alldeles varm i hjärtat Vi har oxo en sån där toaring. Köpt på bauhaus. Tycker den är jättebra.Ville har precis slutat använda den.Ja pott/toaträna sommartid är ju de allra bästa. Ville blev ju blöjfri somamrtid. Dag som natt. Gick väldigt fort där.Men.. Ja, vintertid tycks ju funka bra det med Fast jag har visserligen pottränat Puma sen hon kunde sitta någorlunda.. Runt en 4 månader gammal.
    När vi är borta kissar han på toan, men inte frivilligt. Man får tvinga upp han på toan. Men han kissar. Så det betyder ju att han inte behöver pottan längre egentligen.

När Leah var 4 mån kunde hon inte ens sitta upp...
    Var och tog kort hos en sån där fotograf, ville ha en syskonbild.
  • mona83
    Brooke skrev 2009-12-20 11:44:53 följande:
    min kompis kusin dog oxå där. Dem har inte hittat henne, så hon är nog uppäten av havets djur..

Vi har oxå fått mer snö.. Tror inte jag har sett så här mkt snö sen 8 år sen eller nått..
    Den här tjejen dog famför sina föräldrars ögon tydligen.
    Dom har sagt att hon dog utan att fatta vad som hände. Hon var tydligen så djupt inne i en bok att när flodvågen kom så kastades hon in i väggen och dog. Hon var i deras hotellrum.

Min kusin åker varje år och tänder ljus för Mio....

Jag för min del fattar inte att folk vågar åka dit igen, visst chansen är väll inte så stor att det händer igen på samma ställe men ändå .

Ne det var jätte länge sen man hade så mkt snö.
    satt och kollade på en an grannens trädgårdsbord som stod ute, ett runt bord. Såg man hur mkt snö det var på det bordet, såg ut att vara 3-5 dm snö :-O. Helt otroligt...
Svar på tråden All we want for Christmas is Michael