Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

    Mjölkistråden - barn & vuxna

    JPL: Har du testat böcklingpastej? Jag tycker inte den är lik kaviar, det är däremot laxpastejen är. Mackrill är också gott. Den i tomatsås går väl, men rökt makrill är riktigt gott! inte så jag äter det till vardags men... Kokt medwurst och när jag kan hitta kalvkorv utan mjölk. Tomat, gurka och avokado kan ju förhöja den tråkigaste skinkmackan. Kokt eller stekt ägg. Hummus tycker jag är godare än tahini. Guacamole är gott (göra själv). Kan man ha tapenade på vanlig macka? Bruchetta är grymt gott, men också grymt dyrt.

  • Blå Flygare
    Puffalina skrev 2009-11-17 19:38:39 följande:
    Hej tjejer! Har inte varit in här på länge men nu kommer en fråga.. Min son på 3 år har komjölkproteinallergi. Han har väldiga problem med att göra nummer 2 vilket resulterar i att han håller sig länge och blir superhård i magen. Fick rådet på BVC att köpa laktulos för att få fart på magen. Nämnde då detta med allergin men hon sa att det inte borde vara några problem då laktosen i laktulosen är syntetisk... Kände mig ändå inte riktigt säker utan frågade även på apoteket och där velade hon oxå fram å tillbaka men sa till sist att det borde inte vara någon fara..känner mig dock ändå inte så väl till mods med detta och flaskan står fortfarande orörd i skåpet. Vågar jag prova???
    Du vågar Vi fick det utskrivet av vår allergiläk.
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-11-22 14:18:47 följande:
    Känner ni till Resource Thicken Up? Jag har precis börjat använda det istället för gelatin. Man bara blandar i det utan omvägen via värmning och det tjocknar direkt. Tycker att det är supersmidigt att använda eftersom många halvfabrikat inte blir lika tjocka med rismjölk som med vanlig mjölk. Ofta glömmer jag ju av det också men med Thicken Up kan jag justera i efterhand utan problem. Finns på apoteket och man kan få det på anvisningen. www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products... /productDetails.aspx?p=Resource%C2%AE+ThickenUp Idag har jag gjort chokladpudding med ICAs pulver, rismjölk och Thicken up. Smidigt.
    Vi har testat den, men tjejen (eller jag för den delen) gillade inte smaken.
  • Blå Flygare

    Svar från livsmedelsverket ang märkning av varor och starterkultur:

    "I den lagstiftning som finns idag så ska det framgå i ingrediensförteckningen om någon ingrediens innehåller mjölk eller en produkt av mjölk. Om det är uppenbart och allmänt kännt att ingrediensen är en mjölkprodukt behöver det inte skrivas ut extra, t.ex. filmjölk, ost och smör. Men det är inte alla konsumenter som vet att vassle, kassein och laktos kommer från mjölk, och då ska det stå i märkningen. Vi som är kontrollmyndighet (Livsmedelsverket eller kommunen) kan påpeka detta och kräva att företaget ändrar i sin märkning. Livsmedelsverket har gjort det bl.a. då det gäller att Fjällbrynt messmör innehåller vassle. I ingrediensförteckningen står det nu "vassle (av mjlölk)". Men det finns nog många produkter som saknar denna märkning.

    Starterkultur är mikroorganismer, oftast bakterier, som växer i filmjölk, ost, salami och andra fermenterade livsmedel. Gör livsmedlet surt, sänker pH. Bakterierna är ofta olika typer av mjölksyrabakterier. Men detta har inget att göra med att de skulle innehålla mjölk. Namnet har de troligtvis fått för att de kan växa i mjölk och bilda en syra som någon gång fick namnet mjölksyra.

    Det är en ny EU-gemensam lagstiftning om märkning på gång, men det är inget som tyder på att det skulle bli krav på den märkning du föreslår, utan bara det som jag skriver överst i detta mail. Men jag skickar vidare dina synpunkter till mina kollegor som är med i arbetet med denna nya lagstiftning."

    Med tanke på "Men det är inte alla konsumenter som vet att vassle, kassein och laktos kommer från mjölk, och då ska det stå i märkningen. Vi som är kontrollmyndighet (Livsmedelsverket eller kommunen) kan påpeka detta och kräva att företaget ändrar i sin märkning. " kommer jag framöver vara på företag om märkning och om de inte tar åt sig kontakta livsmedelsverket. Fram för bättre märkning!!

  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-12-01 13:02:29 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-01 12:42:51 följande: aha! Intressant och skönt för då är salamin OK, då? eller?
    Det litar jag inte på förän jag varit i kontakt med det företaget.
  • Blå Flygare

    Nutra funkar inte att berika smoothies med, men jag kom på att jag hade en burk profylac stod i skåpet jag fått ifall lilleman inte skulle tålt mjölk. Testade att blanda med saftsoppa men det ville alls inte lösa sig! Varken när jag skakade i pipmugg eller när jag vispade med champagevispen. Tips någon?

    I vilket fall fick S syn på burken när jag stod o stekte pannkakor. "Vad är deeet?" Ja, som nutra ungefär, fast godare (vad f'n sa jag??). Då ville S genast ha det i pannkakorna, fast eftersom jag hade planer på att äta ett par jag med sa jag att hon kunde få det i sylten ist. Det gick hem! Så till mellis fick hon fettberikade pannkakor med profylac (protein)berikade pannkakor varvade med ett par med margarin o socker

    Och oljan på riset gick verkligen hem. S tyckte det var sås och tyckte riset skulle bada i det. Dipp till majsbåge funkade det också som

  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-12-07 22:17:19 följande:
    Det måste vara (minst) ljummet för att lösa sig. I risdryck löser det sig utan problem. Våra har flytande margarin som sås! Toppen att det funkar att få i henne. Men vilken jobb att hela tiden försöka få i så mycket mat.
    Ska värma lite då innan jag blandar det nästa gång. -lustigt att det inte klumpade sig i sylten. Fast löste sig riktigt kanske det inte gjorde.
    Jo tack, energiberikning o ffa att tänka på det tar en del tid o kraft. Så glad när hon äter ordentligt. Hoppas hon kan få växa lite snart, stått still länge nu o är på -2SD. Hon blir behandlad som ett småbarn av alla jämnåriga på dagis nu
  • Blå Flygare
    Puffalina skrev 2010-01-04 20:39:46 följande:
     Sen har jag en annan fråga, är det någon som rest på charter med ett barns som är mjölkproteinallergiker???? Vi åker till Gran Canaria nästa vecka. Har bokat All inkl.då vi tänkyte att det borde vara lättast ändå. Då borde det iaf ändå alltid finnas NÅT vcår son (3år) kan äta. Dock känner jag mig säklart ändå väldigt orolig för hur det ska gå. Det är ju inte alltid sä lätt att förklara att det inte dår vara nåt med mjölk alls i och speciellt inte på engelska....
    Vi var till Mallorca när dottern var 2 år och vi precis fått veta att hon skulle utesluta sädesslag utöver de vanliga mjölk, ägg, soja o nötter {#lang_emotions_tongue_out} Kände att det med sädesslag blev lite fööör mycket med glukossirap och allt vad det heter. Så vi tog med all mat för en vecka. Men innan vi visste det och trodde det bara var det övriga var vår plan att bara ha med lite i reserv utöver vällingen och så.
    Vi skrev ihop ett översättningskort mha celiakiförbundets och ett allergi-översättningskort för EU-länder. Till mig (jag tål inte mjölk enbart) skrev vi ut kortet från celikiförbundet som det är. Det senare kan jag inte rekommendera! Det kändes igen på många ställen så de läste inte på det utan utgick från att det gällde gluten. Sen ville de gärna på restauranger bjuda dottern på något - om det inte gick med godisklubban så kunde hon väl få en grissini ist {#lang_emotions_yell}
    Så förbered er: skriv ut översättningkort. Prata med resebyrån och fråga vad de kan fixa på plats. Om det sen strular, ta genast tag i reseledaren - de hjälpte oss när resebolaget lovat oss att vi skulle få frysa in egen glass och hotellet sen sa nej (det var spår av mjölk i ALL is-glass)

    Hoppas ni får en bra semester - det fick vi trot alla små-gnäbb om maten {#lang_emotions_sunny}
  • Blå Flygare
    crazyhannah skrev 2010-01-05 21:03:44 följande:
    Pratade med diesten idag och fick lite tråkiga besked. Alexander skall numer endast få välling och gröt baserad på neocate, alltså jag kommer att få stå vid spisen och koka gröt (pauma minutris+neocate) och välling (neocate+rismjöl). Så hon tyckte alltså han inte bör testa apotekets  allergifria välling för att det var mkt innehåll i det som inte han kanske tål. SUCK!!!! KOmmer få utbilda mig till dietist under alexanders småbarns år.. Förresten vet ni om soja har lika stor chans stt försvinna som mjölkprotein sägs ha (typ 80 % fram tills 3 års ålder) ?? Hur gäller detta med ev ägg och fisk allergi.. Sorry lite OT men ändå... Nån mer här som gör välling och gröt med neocate + rismjöl/paumaris kram på er
    Trist
    Jag görvälling på majsstärkelse, det bara man kokar upp och kokar en halv til en minut tills det är tjockt precis som rismjöl. Jag kokar på halva mängden vätska knappt och sen så spär jag med kylskåpskall vätska resten. Då blir det ättemperatur direkt. Krävs några försök innan man får det klumpfritt, men sen går det lätt.
    Ägg växer bort ungefär lika ofta som mjölk. Sonen tål inte fis, och där har jag fått lite lika besked men inte lika positiva.
  • Blå Flygare
    Verbalize skrev 2010-01-05 10:00:06 följande:
    ställer samma fråga här inne som i bebistråden är det nån här som vet vad enago vällingen kostar? o finns den att handla på tex willys? Vår underbara barnläkare ringde kl 21 i går kväll o berätta vad provsvaren visade.... just nu känner jag mig helt nollställd vad gäller allt i matväg haha
    48:- på vår willys
  • Blå Flygare
    Ahrodie skrev 2010-01-11 19:24:04 följande:
    Hoppar in här med då! Dottern har celiaki och också mjölkproteinallergi. På sjukhusets inrådan försöker vi då och då återinföra mjölken då det fanns en chans att mjölkproteinallergin var ett resultat av celiakin. Försöket i somras/höstas gick inget bra, försöket nu i jul har verkat vara bra men! dagis har noterat ökad irritation och ilske-perioder. Vid några tillfällen har hon påpekat att magen gör ont. Så vi får nog ta ett steg tillbaka igen och försöka till sommaren. Lite trist då ost var en stooor hit!
    Min dotter reagerar också med ilska (utbrott) o magont. Lite lurigt att veta när det är vad. När hon har celiaki så tänker jag direkt på laktos, så det är ju bra när ni testar om ni kör med laktosfria produkter först så ni vet om det är mjölken eller laktosen som spökar om/när hon reagerar.
    Och testar försiktigt med mjölken. Först ugnsbakat, sen kokt/stekt och sen "rå". Tyvärr innehåller ost mest mjölk av allt. Om det är kaseinet de reagerar på, och det skulle vara det vanligaste senast jag hörde med dietisten.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-02-04 18:30:45 följande:
    Här var det ingen aktivitet.. För att svara Jo anna: Ja, det kan ta så lång tid innan dom reagerar! En fråga: Tittade på delicatos chokladbollar idag ( 1 "inplastad" chokladboll, inte i kartong) och det stod "kan innehålla spår av mjölk" på.. Det har jag inte sett förut! Någon som vet ifall dom har ändrat i tillverkningen eller om dom bara blivit noggrannare på att märka förpackningen?
    Jag har inte läst på hundra år, så min spontana gissning är att det tillkommit efter att e nya bollarna med mjölk i (sockerfria och med pärlsocker) tillkommit i sortiment.
Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna