Inlägg från: Mammanna |Visa alla inlägg
  • Mammanna

    Vi som fick barn i jan-feb 2007, vintern är här

    Hej!!

    Jag har hittat er.. trodde tråden dog ut

    Här är Jaocb fortfarande sjuk inne på 12 dagar med feber som ligger mellan 38,5 och 40,1 HC och 1177 är inte direkt hjälpsamma men på måndag ska dom få å göramed en elak mamma som kommer kräva utredning av hela familjen för att komma till botten med detta sjuk elende.

    Nu ska jag sätta mig med lite skolböcker... lördag kväll jaja måste man såm måste man och hällre der än se simpson med maken :-S


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    I natt har Jacob sovit med oss, och fy vilken natt dessutom 40 graders feber som vägrade ge med sig trotts alvedon och ipren så det har varit gnälligt stymligt och mycket vaken tid..

    Jag vet inte hur jag ska göra, på 1177 vill dom avvakta tills han får FLER symtom :-O och på HC skulle jag ringa om inte febern försvann.. men dom har ju bara öppet vardagar så... BVC tyckte att jag skulle kräva en akut tid av 1177 men ja deras svar har var ju avvakta fler symtom..
    Jacob är dålig och mamma känslan säger att det inte är en vanlig förkylning utan något mer, och jag är livrädd för lunginflamation eller att hans imunförsvar ska brytas ner så pass att han åker på något värre.. Det är jobbigt nu väldigt jobbigt psykiskt och jag slåss med tankarna, på att min lilla kanske inte kommer leva länge till, varje natt...
    Grunderna i det ligger i att min syster förlorade sin son när han var 16 månader efter månag månader med vanliga sjukdommar och sen hjärnhinneinf (pneunococcer)...

    Just nu sover joppas middag och jag hoppas febern gett med sig lite när han vaknar.

    Isak är tomte tokig och pratar hela tiden om att han ska komma med paket.. jag förstår inte vad han fått allt i från, måste vara dagis Tror det är sen slutet på oktober som han har tjatat om Tomten och paket haha..

    Nästa söndag åker jag ne till Ullared och hadnlar dom efterlängtade paketen haha, blir natt resa och sen schopping hela dagen och så natt resa hem igen phu men roligt ska det bli


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Hej!!
    NU vet vi vad det är för fel på Jacob, jag gjorde en fuling ringde 1177 och sa att han blivit sämre att hans andning var tung och ytlig jaja lite överdrivet bara för ytlig var den men det är "normalt" när febern är så hög. Vi fick komma på en gång iaf och redan i kassan där man anmäler sig så sa sköterskan att det nog var öroninflamation..

    läkaren konstaterade det och sen fick vi åka.. så nu blir det penicillin i 5 dagar och ett nytt läkarbesök om 4-6 veckor.


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Hej!!
    Jag har så lite tid just nu, har APU på 100% tar hand om allt med tvätt städ och mat när jag kommer hem samt försökar njuta lite av mina grymt trötta och griniga barn, men om 2 veckor är jag äntligen ledig. Isak ska få vara ledig från dagis och jag ska njuta av mina barn och julen utan att tänka på skola och allt som kommer i början av året det tar jag då

    Nä nu ska jag lägga mig i soffan och fundera på lite skolarbete jag ska ta itu med i morgon kväll..


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna
    mpta skrev 2009-12-02 19:35:48 följande:
    jag ser också framemot att dessa 2 veckor ska gå undan nu för sen blir ja äntligen både föräldraledig och färdigutbildad båda sakerna känns just nu grymt overkligt, jäklar va jag ska njuta av ledighet och jul, det är ja värd hoppas d går bra på apun för dig, httade du nå skoj i ullared?
    Jo då hittade en hel del faktiskt, satte sprätt på 5500:- dom hade massor med leksaker till bra priser
    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Oj vilken aktivitet
    Grattis till er som är klar, själv har jag MÅNGA år kvar inna jag är helt klar phu, men roligt är det också så jag klagar bara lite

    Vi kör just nu med allergi samling känns det som Jacob har reagerat på något man vi vet inte vad, inte har vi lyckats lista ut det med hjälp av sköterskan på barn heller Så gissningsleken fortsätter.

    Isak belv biten på dagis i början av veckan REJÄLT till och med, gick hål på alatänder utom 3 :-O undrar vart personalen var då?? Tydligen skulle bettet ha föranletts av att en bok knyktes ur händerna på vederbörande..

    Sen har hela familjen åkt på dunder förkylning, inget smakar något, smoren riner på oss alla och hostan hörs genom väggarna känns det som *suck* hoppas vi är fri från den till jul iaf

    Denna vecka är det fullt upp för mig :-S Jag har en massa uppg som ska in och jag har inte äns börjat :-O slarvigt JA men jag har inte orkat så nu får jag jobba arslet av mig ist. Får bli datorn i knä på kvällarna med godis skålen bredvid och tvn på. Vill ju "se" hjälpt galan bla i morgon

    Nä nu ska jag göra mig klar åka och hämta minstingen och åka på babysim sen ska storebror hämtas och ev blir det en sväng på Ikea.


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Hos oss finns det 2 lekrum och 2 toaletter, bettet inträffade under en samanslagning dvs 6 personal på mindre än 20 barn tror det vara bara 5-6 från min sons avd och en bunt från småbarn. Barnet som bet var från småbarns avd och tydligen så vet personalen om att detta barn är en bitare. Jag vet dom kan inte vara överallt men om ni såg bett märket så skulle ni nog reagera som jag. Ett sånt barn har man koll på. Jag förstår att man som förälder till en "bitare" skäms det skulle jag med göra. Isak var en bitare ett tag men vi bet tillbaka när han bet oss och då slutade han ganske snart se så bet han aldrig hårt inte äns ett rött märke blev det. Här gick det hål på alla tänder utom 3

    När jag hämtade Isak och personalen berättade för mig så sa dom att han blivit biten när det blev en konflikt om en bok och att det inte gått hål men att han var ordentligt blå och röd. Just då ville inte Isak visa sin arm så jag gick på det fräken sa och blev chockad när jag kom hem kläde av honom och såg bettet. Bettet ska tydligen ha skett genom tröjan med.

    Det läker fint med långsamt, och en lägare ha tittat på det och sagt att oftast så slipper barn ärr med tanke på att dom har så bra läke hud, jag hoppas då verkligen det.

    medans jag ändå är inne på dagis gnäll :-P ja jag vet att jag gnäller men det är grymt tråkigt när det ska hända såna saker tycker jag. När isak började på dagis i början av hösten så berättade jag att han har förkylnings astma och att han medicineras hemma så fort han får minsta tecken på en förkylning. Jag sa också att han då också kommer att ha medicinen med sin utifall han blir dålig i andningen när han är på dagis, då säger en av fröknarna att -han ska inte vara här om han är sjuk! Nu vet inte jag om det är jag som är löjlig eller dum, men om Isak är pigg och med så borde han väl kunna vara på dagis om han är förkyld? Är det bara jag som inte anser att han ska vara hemma bara han är lite förkyld?? Och hur ska jag kunna veta på morgonen om han kommer bli sämre i sin förkylning eller astma underdagen??

    Nästa sak hände nu i veckan som var. Isak har börjat vara utan blöja på dagis efter att ha varit torr hemma i snart 1 år (visst några misslyckanden har det varit) Första dagen kissade han på sig men det var väntat, han var ju inte van och inte fröknarna heller, dag 2 gick det bättre men när jag skulle lämna honom så behövde han på toa så ena fröken tog honom i handen pch frågade ja sa han och började gå, sen kom han på att mamma tänkte gå och började skrika. Jag sa lungt att fröken kunde ta honom med sig och att mamma kommer sen efter jobbet och så gick jag. Efter att ha varit mamma åt honom sen han feddes så vet jag när han utnyttjar en situation och när han verkligen är lessen, denna gång utnyttjade han att jag skulle gå för att slippa toa och få leka ist. När jag hämtade så frågade jag hur dagen gått, bara bra sa den fröken som var kvar han hade kissat på pottan och varit duktig. MEN hon tyckte att jag inte skulle ha han utan blöja än han var inte redo och anledningen till det var att han skirikit på morgonen när jag lämnade honom. Det här är samma fröken som var på mig om hans medicinering och hon jobbar inte äns på den avdelningen utan med dom äldre barnen.
    Jag vet att många stressar sina barn och att många VILL att deras barn ska vara si och så, jag är inte en sån. MEN jag vet när mitt barn är redo och när det är ett spel för galleri..Resten av dagen hade ju gått jätte bra han hade snäll följt med på toa och satt sig utan protester så jag förstår inte. Pratade med min mamma som är fsklärare och frågade om personalen hade rätt att sätta stopp för att Isak inte har blöja på sig. Enligt henne så var det jag som bestämde det och dom skulle göra som jag bad.
    Nu har jag inte stressat fram det här utan funderat på det länge och valde dagis som det stället förutom hemma som han kan vara blöjfri på, eftersom det är där och hemma han spenderar mest tid och så får man ta alla andra ställen sen.

    Och en trdje sista sak sen har jag gnäll kart
    I går var det lucia på dagis, Isak vill inte gå med dom andra utan skulle var med mamma. Helt ok vi stod och tittade på ist efter en stund vill han vara med och jag följer honom dit, då tar en fröken honom och säger till mig - inga föräldrar med i tåget. Visst det förstår jag och hade inge problem med det. Hon tog honom med sig till hans kompisar och han började gensat skrika efter mig. DÅ ställer hon sig upp och säger högt och tydligt - MAMMAN HAN VILL INTE OCH JAG KAN INTE TVINGA HONOM HELLER!! Jag skämdes nå så in i norden. fräste tillbaka när jag hämtade honom igen att jag hade inte begärt att hon skulle tvinga honom heller... MORR!! får personalen verkligen häva ur sig vad som helst???
    jag själv utbildar mig inom ett vård yrke och vi får inte säga något till kund som går emot dom vi får inte heller säga ifrån om dom är otrevliga mot oss. Jag själv anser att det finns gränser men det är en annan sak.

    Är jag bara känslig eller??
    det jobbigaste är att hon som var på mig om med och blöjfri ska ha Isak när han skolas över till nästa avd och hon som klart och tydligt skämde ut mig bland dom andra föräldrarna ska ha min yngsta när han skolas in. Känns inte som en br början det inte.
    Kan jag säga ifrån om jag inte gillar den fröken som ska skola in min son??
    Känns inte bra att lämna till henne när i fått en sån dålig början redan.

    På torsdag går Isak för sist gången i år sen får han jullov med mig, tänkte ta upp det då med den personalen som har Isak nu mest för att jag inte vill att andra ska behöva känna sig som världens sämsta förälder som jag gjort alla dom tre gångerna.

    Men vad underbart att det äntligen har kommit lite snö och här fortsätter det att snöa dessutom. Började i går em och har snöat hela natten. 1dm mins har det landat än så länge och det ser inte ut att ge upp riktigt än heller Kul!!

    Isak vill ut och leka, men efter en natt med 3 timmars sömn (upp hackat) så blir det en inne dag, film i dvdn och en mamma i soffan. och dit ska jag återvända nu

    Nu har jag skrivit en hel roman
    Ursäkta allt gnäll bara


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna
    spacebeare skrev 2009-12-15 15:46:53 följande:
    mammanna - kan bara säga att det är omöjligt för personal att se allt om det nu inte vore 1pers på 1barn. du vet ju själv hur snabbt det går hemma!skittråkigt att det händer. sen din metod att bita när han biter - menar du att de skulle göra så på dagis?medicin - vet bara att de inte vill hålla på vårat dagis men att de som har astma/allergi vet all personal var medicin ligger, vet inte om alla kan ge dock.sen verkar du hamnat på sniskan med lite personal, är det bara dessa två fröknar? ingen var dina ordinarie?ifall så skulle jag inte bry mig, alla får ha en dålig dag du hade nog bara otur å råka vara i skottlinjen!
    Nä absolut inte, jag ville bara på peka att jag vet hur barn som biter är men att det faktiskt går att få dom att inse att man inte gör så. Sen är ju alla barn olika vissa fungerar det på andra inte. MEN aldrig att personalen eller dom andra barnens kulle göra så ALDRIG. Så menade jag inte, sorry om det framstod så.

    Isak har astma och det är bara när han får andnöd som han behöver medicineras av personalen och jag har gått igenom det med HANNS personal. Men det stör mig att en personal från en annan avdelning lägger sig i och anser att han ska hållas hemma när han medicineras. Isf skulle vi redan fått vara hemma i 3 veckor. Nu har vi varit hemma den här veckan och kommer fortsätta vara det med eftersom vi inte fått bukt på astman och varit tvungen att ge betapred, å vi tog jullov 1 vecka tidigare

    MPTA- Jo jag har tänkt prata med den ordinarie personalen och faktiskt med hon som var lite fräk på lucia firandet. Jag ska ju skola in Joppas där i februari och vill inte behöva stå där då och säga att jag inte vill att hon har honom om det skulle bli så. Skulle inte kännas bra att få henne som kontakt person när det har börjat så fel, visst kanske känns bättre när vi pratat med varandra men det återstår att se.
    Jag är också lite feg igentligen men när det kommer till mina barn så vågar jag därför att jag känner att jag måste, men förstår helt dom som inte gör det. Tror att min erfarenhet av min särmor hjälpt mig att våga stå på mig lite mer

    Nä nu ska jag plugga lite innna jag lägger mig.
    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Isak får en polislastbil med lite olika ljud och ljus haha här köper föräldrarna låta illa saker till barnen men jag tycker det går bra stör mig inte alls Nalle Phu pussel aav klossar så det kan bli 6 oika motiv, playdodeg med verktyg, filmer, ljudböcker, briojärnväg 34 bitar som jag hittade i Ullared för en super billig slant Sen är det säkert nå mer i högen med :-P

    Min syster hade köpt en Rory raiostyrd bil från 3 år till honom och mina föräldrar säger varje år att det blir bara en klapp och så sätter vi in pengar MEN varje år har vi åkt hem med 2 smock fulla ikea påsar gissar att det blir 3 i år eftersom vi har en till som får saker i år :-S

    Undrar om vi ska bygga ut??
    Kanske kan behövas efter julen och födelsedagarna nu i januari och februari.

    Isak ÄLSKAR att titta på TV så filmer i massor är absolut bästa pressenten här iaf om mamman frågas haha!
    Har funderat på en bärbar dvd men anser inte att vi åker så många långa sträckor per år att det är lönt. Får se hur det bli när dom blir lite äldre om man börjar åka till fjälen kan det ju vara bra

    Nä nu ska jag göra klart sista skolarbetena så jag får jullov någon gång..


    ~En i himlen~två i famnen~
  • Mammanna

    Hade tänkt ut och åkt pulka med grabbarna idag, MEN -21 grader hualigen nej det blir inne dag idag med.. suckar tungt. Julbaket är klart, paketen inslagna bara golven och granklädningen kvar SÅ jag har tråkigt Barnen eller speciellt Isak är super uttråkad...

    I morgon är det bvc med lilleman och så ska jag handla lite mat inför helgen och så hem för att klä granen och pynta griljera skinkan och koka gröten..

    God Jul på er alla!!

    Kramar från Anna Isak och Jacob


    ~En i himlen~två i famnen~
Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, vintern är här