• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • vegankaka

tre dagar sen utplocket och jag mår fint.
    11 ägg och två lyckliga par som väntat :)

jag nöjde mig med halva dosen morfin, denna gången. det gick hur bra som helst. mådde inte illa alls efteråt.

• vegankaka
    HannaS86 skrev 2010-08-23 18:01:34 följande:
    Inte en chans att man klarar plocket utan morfin, jag klarade det knappt med ;) Hur har det gått idag, har du mått lika illa som förra gången?
    jag tror jag skulle klara det utan, men frågan är om det är värt det.
    halva dosen morfin och mindre illamående efteråt är nog den bästa kombinationen för mig.
  • Ammiz

Så första mötet är bara blodprov? När gör man samtalet med kurator? Eller har man redan gjort det när man kommit till blodprovet? Vilka besök kan man ta med sig en bebis på? Jag är föräldraledig med min dotter på nio månader. Bor i Uppsala.

• Snigelmamman
    Ammiz skrev 2010-08-31 09:35:45 följande:
    Så första mötet är bara blodprov? När gör man samtalet med kurator? Eller har man redan gjort det när man kommit till blodprovet? Vilka besök kan man ta med sig en bebis på? Jag är föräldraledig med min dotter på nio månader. Bor i Uppsala.
    Första mötet är infomation och blodprov, då kan du ha med dig din dotter.
    Andra mötet är läkarbesök + kuratorsamtal men det är inte alltid det är på samma dag om jag fattat rätt. Jag har fått de båda samma dag eftersom jag har långt att åka. I alla fall så är det nog mindre lämpligt att ha med sig barn på båda de där grejerna.
    Men vad vet jag egentligen.
  • sarap1978

Tänkte på det där med att ha med sig barn...jag kommer ju ha med mig min 6 månaders till läkar och kurator besöket imorgon. Är det konstigt? Borde jag haft barnvakt?
    Hon är ju så liten och inget störande på mer vis än att hon kanske sitter och jollrar i famnen eller vagnen.
    Oj va osäker jag blev nu.
    Är förövrigt positivt nervös just nu, ska bli spännande, hoppas jag blir godkänd att donera. Är lite osäker på mitt bmi. Kanske är för högt...
    Pirr pirr

• Åsa Ros

Åh, synd att åldersgränsen för äggdonation är 35 år, som man såg via länkarna. Synd att jag inte tog tag i detta för några år sedan, hade gärna skänkt några ägg. Jag har nog en del kvar. Eloge till er som verkligen tar tag i saken och ger av dessa gåvor.

• sarap1978
    Dagmamman Åsa skrev 2010-08-31 19:34:10 följande:
    Åh, synd att åldersgränsen för äggdonation är 35 år, som man såg via länkarna. Synd att jag inte tog tag i detta för några år sedan, hade gärna skänkt några ägg. Jag har nog en del kvar. Eloge till er som verkligen tar tag i saken och ger av dessa gåvor.
    Jag tycker eg att det är konstigt att det är en åldersgräns...det finns säkert en förklaring, men jag menar om man har friska fina ägg vid 36 eller 40 eller 28 ska väl inte spela roll, speciellt inte om dom som sagt är OK.

Jag gör detta nu på grund av en övertygelse om att det behvös och att det gör någon glad. Men det började med att jag gör det för förmån för en släkting som behvöer ägg. Så dom får fördel av att jag donerar, korsdonation såklart. Dom får kanske lite kötid sparad och så får dom ett extra försök tack vare att jag donerar.

Jag är som sagt nervös idag för jag hoppas att jag godkänns.
  • adsf

Hur lång tid mellan 1:a blodprovet och läkarbesöket brukar det vara?

Som jag förstod det på den barnmorska som jag pratade med inför blodprovet så skulle det ta minst 6 mån innan jag skulle få träffa läkare/kurator men nu ca 1 mån efter blodprovet har jag fått tid för ett 2.a besök och ska då träffa läkare och kurator för samtal.
    Spelar egentligen inte roll om jag träffar läkare nu eller om 6 mån men blev så förvånad över att jag måste ha missförstått den första bm så fatalt.

• sarap1978

Jag har också tagit det första blodprovet och nu ska jag på första besöket, trots att jag inte kan göra själva donationen förens i början på nästa år, men jag tror att dom lixom vill få igång rullarna...lixom få in en i systemet, så dom kan planera och matcha, det tar ju lite tid det med. Verkar ju klokt också. Så man kanske få reda på om man FÅR donera tidigt i hela processen.
    Kul att du också är nära första besöket, när?

• adsf

sarap1978;
    Jag ska till KS den 14/9. Glad
    När ska du på ditt läkarbesök?

Har fått en massa papper hem som jag ska fylla i bla den vanliga hälsodeklarationen men sen oxå ett litet "följebrev" som ska fyllas i till de kommande bebisarna, gissar jag.
    När ska det där följebrevet (levnadsbeskrivningen) lämnas in, i samband med läkarbesöket?

Känns som om det krävs ganska mycket för att inte få donera, eller har jag fel?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11