• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Esska

Tog mig friheten att starta tråd #11 nu när den gamla har blivit stängd. Hoppas att nya som gamla äggdonatorer hittar hit

• Esska

BTW: Igår var det 3 veckor sedan mitt äggplock. Vet ni när man brukar bli uppringd för att höra om det resulterade i en graviditet eller inte?

• Linda Al
    Esska skrev 2009-11-17 17:40:55 följande:
    BTW: Igår var det 3 veckor sedan mitt äggplock. Vet ni när man brukar bli uppringd för att höra om det resulterade i en graviditet eller inte?
    Toppen att du gjorde en ny tråd!

Jag ringde själv efter ca 3,5 v och hörde efter. Då sa de att de hade tänkt ringa mig veckan efter för att höra efter hur det gick för mig, och även ge mig chansen att höra hur det gått för mottagarparen.

Jag vet inte om det är standard, eftersom jag hade lite krångel med smärta efter plocket och de redan då sa att de skulle återkomma några veckor senare för uppföljning.

Men om det gått 3 v ska du ju kunna ringa! Spännande!
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Esska

Tack för svar! och ja, jag har nu ringt till Fertilitetsenheten. Och resultatet blev:

12 ägg till ett mottagarpar, varav 6 st befruktades och ett sattes in och 5 lades i frysen.

Mamman har nu testat positivt och har ägg över till syskonförsök! Iom att jag själv har två barn och ser vilket glädje de har av varandra glädjer det mig mycket att det finns möjlighet till syskonförsök.

• Linda Al
    Esska skrev 2009-11-18 08:55:42 följande:
    Tack för svar! och ja, jag har nu ringt till Fertilitetsenheten. Och resultatet blev:12 ägg till ett mottagarpar, varav 6 st befruktades och ett sattes in och 5 lades i frysen. Mamman har nu testat positivt och har ägg över till syskonförsök! Iom att jag själv har två barn och ser vilket glädje de har av varandra glädjer det mig mycket att det finns möjlighet till syskonförsök.
    Åh, vad kul! Och vad super att det även räckte till syskonförsök!
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • RedTopaz

Hallå, någon här??
    Ännu en donator här.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Esska

Hallå hallå! Ja, lite väl öde har det varit här i tråden....

Själv har jag gått tillbaka till vardagslivet, utan sprutor och ultraljud. Har inte bestämt mig om jag ska donera igen senare i livet. Känner för tillfället att det "räcker" med en gång i livet. Men man vet aldrig.....

Blue och Linda, hur resonerar ni? Kommer ni att donera fler gånger?

• Linda Al
    Esska skrev 2009-12-03 09:52:35 följande:
    Hallå hallå! Ja, lite väl öde har det varit här i tråden....Själv har jag gått tillbaka till vardagslivet, utan sprutor och ultraljud. Har inte bestämt mig om jag ska donera igen senare i livet. Känner för tillfället att det "räcker" med en gång i livet. Men man vet aldrig.....Blue och Linda, hur resonerar ni? Kommer ni att donera fler gånger?
    Jag vill donera igen, helst nu. Jag vet ju att produktionen för mig fungerar bra just nu, så då kan jag lika gärna passa på.
    Men det vore tyvärr inte så populärt på jobbet att vara borta en massa dagar så snart igen, så jag tänkte ta det nu i sommar istället, och lägga semestern lite efter när det kan planeras in. Jag fick lite dåligt samvete gentemot kollegorna sist, och det slipper jag få i så fall.
    Jag är helt säker på att jag vill donera så många gånger som man får, speciellt nu när jag vet hur jag känner för det (även EFTER donationen), rent känslomässigt.

Däremot har jag en bekant som ligger mig varmt om hjärtat, som kanske kommer att vara i behov av donation i framtiden, om denne väljer att skaffa barn. Därför känner jag nog att jag vill "spara" min sista donation åt henne.

Men man ska bara gå på hur man känner själv, och en gång är ju tillräckligt! Speciellt som "din" mottagare blev gravid!

Undrar förresten om, och när, man kan ringa för uppföljning? Man vill ju gärna veta om graviditeten fortfarande går bra. Fast då kanske man kan vänta 9 månader till förstås. Dessutom hade ju det paret som inte testade positivt, ytterligare ett försök kvar. Undrar när det sker, och hur det går.
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-02 17:46:35 följande:
    Hallå, någon här??Ännu en donator här.
    Hej! Ska du donera, eller har du donerat?
  • RedTopaz
    Linda Al skrev 2009-12-03 11:35:55 följande:
    Hej! Ska du donera, eller har du donerat?
    Jag ska donera, men kan inte nämna tiden, de vill ju inte att man gör det..

Hur många gånger får man donera??

Kul att hitta fler!! De flesta av mina vänner kan inte tänka sig att göra det jag gör.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11