• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • Argo

Gaby 01 skrev 2009-11-26 21:25:21 följande:

Men vad har vägen till högre utbildning att göra med dagis??? Har den inte med situationen hemma, stödet hemifrån, den egna viljan och motivation. Kan dagis sänka ens framtid? Förklara gärna hur du tänker?
    Hon(?) har säkert svarat för sig själv, men faktum är ju att vi i mångt och mycket blir som de vi umgås med. Luscious vill ju bo i ett område där hon ser att fler barn klarar sig bättre just för att hennes barn ska få bästa möjliga draghjälp uppåt. Vad är det som är så fel och konstigt med det?

Det finns områden i Stockholm där den lokala skolan har en ungefärlig 50% hit-ratio på hur många som klara av att gå vidare med godkända betyg till gymnasiet. Det finns andra områden där 97-98% klarar av nian med godkända betyg.

Varför skulle man INTE vilja att ens barn växte upp, fick sina kompisar, intressen och värderingar i ett område där det går så pass bra för de andra barnen?

Och då ingår ju dagiset i konceptet - eller hade ni tänk att det ska vara maximal mulitikultur på dagis och sedan iväg till ett område där 98% klarar grundskolan?
  • Sarah84

Bor i ett samhälle där de är väldigt invandrartätt, alltså likaså på alla dagis här. På dotterns dagis är mer än hälften utländska barn. Absolut inget emot de.
    Dock går de FÖR långt om det skall förbjudas viss mat, som tex fläskött

• Jmia
    nollåtta skrev 2009-11-28 16:59:01 följande:
    Inte kunnat påvisa? En snabb googling på två minuter gav mig träffar på både finska, estniska och spanska förskolor.
    Gnagarn skrev 2009-11-28 16:56:27 följande:
    Min kusin gick på ett finskt dagis förut så jag VET att det har funnits! Och jag betvivlar att jag råkan känna till det enda som finns eller har funnits i Sverige!
    Jaså? Jag har inte googlat själv utan bara läst tråden och så ser det ut. De flesta nämner finska dagis men kan inte påvisa att de vägrar ta in andra etniciteter, eller berätta hur det sållas bland de finska aspiranterna ;)
    Det har mest dragits paralleller till de religiösa friskolorna. Så jag är inte helt övertygad.
    ♪♫
  • Gnagarn
    Jmia skrev 2009-11-28 17:05:24 följande:
    Jaså? Jag har inte googlat själv utan bara läst tråden och så ser det ut. De flesta nämner finska dagis men kan inte påvisa att de vägrar ta in andra etniciteter, eller berätta hur det sållas bland de finska aspiranterna ;)Det har mest dragits paralleller till de religiösa friskolorna. Så jag är inte helt övertygad.
    Vad är du inte helt övertygad om?
  • Jmia
    Gnagarn skrev 2009-11-28 17:12:29 följande:
    Vad är du inte helt övertygad om?
    Att det faktiskt finns dagis för endast etniska finnar, och enligt vilka kriterier. Så jag anser inte att det är ett särskilt bra argument för att vilja ha dagis för etniskt svenska barn.
    Men det är jag det. Du får förstås tycka som du vill. Härligt va?
    ♪♫
  • Argo
    Dilong skrev 2009-11-28 12:30:32 följande:
    Kan du ta fram källor på det där? Jag tvivlar starkt på att DO menar att vi inte ska använda adventljusstakar på arbetsplatser.
    Som skrivet: artikeln är borta från nätet. GP 6/12-2006(?).

Det enda som finns kvar är olika referat på hemsidor. Mestadels av den mer natinalistiska typen. Men det som står där litar jag på är korrekt återgivet, särskilt som jag sett orden, citatetn och folks kommentarer om saken flera gånger om från olika håll och alla verkar vara överens om att det är Wadsteins mening att vi inte ska ha framme sådana symboler som kan stöta andra, på exemeplvis arbetsplatser.

Förslagsvis går du till biblioteket och letar i tidningsarkivet om du vill veta vad som stod mer än det jag länkat in.
  • Gnagarn
    Jmia skrev 2009-11-28 17:15:56 följande:
    Att det faktiskt finns dagis för endast etniska finnar, och enligt vilka kriterier. Så jag anser inte att det är ett särskilt bra argument för att vilja ha dagis för etniskt svenska barn. Men det är jag det. Du får förstås tycka som du vill. Härligt va?
    Hur det är just idag den 28/11-09 har jag inte en sportsmössa om. MEN, jag vet att det funnits dagis som var helfinskt där min kusin gick och där det krävdes att familjen hade finska som modersmål. Dvs t ex en Tysk familj kunde inte sätta in sina barn där om de ville.

Du kan få telefonnumret till min kusin om du vill (hon bor numera i Finland men pratar såklart flytande svenska, om än med de karakterisktiska "S" och "R"en som så många får är de har finska som modersmål trots att de växt upp här.
  • Argo
    Dilong skrev 2009-11-28 12:33:57 följande:
    Skolan ska inte ha några religiösa inslag. Vill någon gå till kyrkan, mosken eller SD:s årsmöte, så får de göra det på sin fritid.
    Kyrkolokalen ÄR ok att använda vid skolavslutningar om man fokuserar på traditioner istället för religion. Så säger i alla fall skolstyrelsen.
  • Argo

Fru U skrev 2009-11-28 13:21:51 följande:

Vem kämpar för att ta död på den?
    Du tar ju i ordentligt för att hitta motiveringar för att lucia ska bort. Exempelvis.
  • Jmia
    Gnagarn skrev 2009-11-28 17:23:09 följande:
    Hur det är just idag den 28/11-09 har jag inte en sportsmössa om. MEN, jag vet att det funnits dagis som var helfinskt där min kusin gick och där det krävdes att familjen hade finska som modersmål. Dvs t ex en Tysk familj kunde inte sätta in sina barn där om de ville. Du kan få telefonnumret till min kusin om du vill (hon bor numera i Finland men pratar såklart flytande svenska, om än med de karakterisktiska "S" och "R"en som så många får är de har finska som modersmål trots att de växt upp här.
    Nej tack. Det går nog bra att diskutera saken ändå

Men det var ju intressant. Om man skulle använda samma modell på det svenska dagiset då skulle det alltså inte handla om några etniskt svenska barn nödvändigtvis.

Bara att se upp för rappande ligister även fortsättningsvis alltså
    ♪♫
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?