Panter Tant skrev 2011-03-26 10:55:31 följande:
Enligt TS skulle ett "helsvenskt" dagis vara foer enbart "etniskt svenska" barn.
Det skulle ju som sagt var vara olagligt saa fraagestaellningen aer ju helt hypotetisk.
Men aendaa - vem skulle bestaemma vad som utgoer en "etnisk svensk", och enligt vilka kriterier?.Fraagar man 10 personer faar man nog 10 olika definitioner. Tillbaka till rasbiologin kanske? Maeta proportionerna paa huvudet och ta blodprov? Tvinga barnen att baera judestjaernor och arabiska halvmaanar? Den officiella fadern aer kanske inte den verklige fadern, saa DNA prov kanske behoevs?
Kanske dags foer helsvenska bussar och parkbaenkar ocksaa? Kanske ska vi foerbjuda "icke-helsvenskar" att ha hund?
Ja det är liksom knepigt. Min pappa är adopterad t.ex. Men från ett svenskt par, alltså inom Sverige. Vi vet alltså att hans biologiska föräldrar är födda i Sverige, men vi kan inte veta mer än så, var deras förfäder kom ifrån och så. Är jag helsvensk då eller? Hur många 100 år tillbaka måste man kunna spåra alla släktingar ursprung för att kalla sig helsvensk? Här talar vi ju ca 100 år tillbaka. Med brutal fördomsfullhet misstänker jag att många som vill ha det "helsvenska" dagiset är arbetarklass och att de inte har koll på sina släktingar mer än max 100 år bakåt.
Men om man kortar perspektivet betydligt och säger att att det räcker med att barnets föräldrar, eller renatv alla barnets mor och farföräldrar är födda i Sverige, ja då kommer det genast trilla in folk inom ramarna som har ett annat hemspråk, hudfärg, och kanske fortfarande besöker ett "hemland". Sätter man kriterierna till att språket i hemmet ska vara svenska, så kan man mycket väl få första generationens invandrare i gruppen.
Vill man djupdyka i frågeställningen kan man ju säga att fram till 1809 var Finland en del av Sverige. Hur gör vi med finnarna? Vad sägs om folk som bott i Finland men haft svenskt påbrå? Eller folk som kommit över gränsen från Finland till Sverige innan riksklyvningen, då var de ju strängt taget inte invandrare? Ännu något längre tillbaka hörde ju stora delar av estland, delar av polen osv till svenska riket. Hur gör vi med dem? Hur gör vi med svenskättlingar där? Jaja, det hela faller på sin egen orimlighet.