• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • stjärnmamman

Ja idag finns det ju faktiskt skolor där det finns 1 - max 5 barn som är svenskar eller nordiska resten är något annat. som turkar syrianer eller dylikt

är detta bra ??

• stjärnmamman
    stjärnmamman skrev 2011-03-22 11:57:03 följande:
    Ja idag finns det ju faktiskt skolor där det finns 1 - max 5 barn som är svenskar eller nordiska resten är något annat. som turkar syrianer eller dylikt

är detta bra ??
    1-5 elever/ klass menar jag
  • Tyler Durden
    KristenTjej84 skrev 2011-03-22 11:51:00 följande:
    Nej, jag skulle vilja att mina barn får ta del av andra kulturer. Gud skapade en regnbåge på jorden, varför skulle människor från olika kulturer inte få växa upp sida vid sida och lära känna varandra och få vänner från olika länder bara för att de ser olika ut och har olika ursprung?
    Förstår inte poängen riktigt?!  På vilket sätt är det skadligt att människor från olika kulturer växer upp tillsammans och lär sig att respektera varandra?
    Varför finns det folk som vill ha sina barn på skl "helsvenska dagis"? vad är deras mål? hur tänker dom?

Jag gick i en skola där nästan alla var finnar, med undantag av romer så fanns det inga invandrare där, och jag kan lova att det inte gynnade barnen det minsta! det fanns en stor del rasism där!  om man inte lär känna andra människor från olika kulturer, då finns det risk att rasism får fäste i det hela!
    så var det i alla fall i min skola. Och jag kan nu i efterhand påpeka, att de värsta rasisterna i min skola, numera har nästan alla förändrats, och många av dom har invandrar kompisar, och en stor del av dem har till och med blivit ihop med folk med invandrar bakrund o skaffat barn med dom!
    Tror det beror på att dom nu efter att ha börjat på gymnasiet, lärt känna människor från olika kulturer och lärt att de inte alls behöver vara så hemska och himla annorlunda från oss, bara för att de har annorlunda hudfärg.

Jag tycker det ser jättevackert ut, när barn från olika kulturer samlas tillsammans på samlingar, leker och har roligt tillsammans på olika förskolor.
    Skulle aldrig skicka mina barn på helsvenska skolor, aldrig!!! jag vill att dom ska lära känna människor från andra kulturer och lära sig att alla är lika mycket värda. Något dom riskerar att inte lära sig om dom hamnar i en skola där alla ser likadana ut och dom skiljs åt från andra kulturer. Jag bara antar att de som vill ha helsvenska förskolor, menar att de vill ha barn där som inte har rötter från något annat land än Sverige..
    men jag kanske har fel?

Så du skulle kunna placera ditt barn på ett regnbågsdagis, om det var möjligt för hetro att välja det?
  • Panter Tant

Foerutom att det skulle vara olagligt pga diskriminering att neka naagon intraede till ett "helsvenkt" dagis, skulle det ju vara intressant att se vem som skulle saetta kriterierna foer "helsvensk", och hur. (I Tyskland paa 30-40 talet var man ju bra paa liknande kriterier, kanske kan laerdom dras daerifraan.)

Jag tycker att det borde finnas tillgaang foer alla i Sverige till dagis och skolor daer personalen pratar bra svenska, samt att aeven staellen daer personalen inte pratar perfekt svenska borde faa finnas, foer de foeraeldrar som inte bryr sig, eller foeredrar det.

Om det aer bra eller daaligt med skolor med 1-5 "svenskar" i en klass, och resten "icke-svenskar", aer omoejligt att svara paa. En "bra" skola aer vael en daer barnet trivs, har kompisar, har bra laerare, laer sig mycket, det finns bra utrustning och lokaler osv osv - och det har inget med barnens medborgarskap eller dylikt att goera. 

• Lavish
    Panter Tant skrev 2011-03-25 11:08:21 följande:
    Foerutom att det skulle vara olagligt pga diskriminering att neka naagon intraede till ett "helsvenkt" dagis, skulle det ju vara intressant att se vem som skulle saetta kriterierna foer "helsvensk", och hur. (I Tyskland paa 30-40 talet var man ju bra paa liknande kriterier, kanske kan laerdom dras daerifraan.)

Jag tycker att det borde finnas tillgaang foer alla i Sverige till dagis och skolor daer personalen pratar bra svenska, samt att aeven staellen daer personalen inte pratar perfekt svenska borde faa finnas, foer de foeraeldrar som inte bryr sig, eller foeredrar det.

Om det aer bra eller daaligt med skolor med 1-5 "svenskar" i en klass, och resten "icke-svenskar", aer omoejligt att svara paa. En "bra" skola aer vael en daer barnet trivs, har kompisar, har bra laerare, laer sig mycket, det finns bra utrustning och lokaler osv osv - och det har inget med barnens medborgarskap eller dylikt att goera. 
    Ja det var min omedelbara tanke också. Hur definierar man helsvensk? 

Problemet är väl att en sådan förskola skulle vara öppet exkluderande. Rent spontant misstänker jag att de som söker till pingstkyrkans förskola, estnisk förskola eller muslimsk förskola, själva anser sig höra dit så att säga. Det är väl tveksamt om de skulle stoppa någon i dörren som inte var tillräckligt mycket estnisk eller inte tillräckligt pingstvän för att få vara "med".

Och då kan ju ändå vemsomhelst definiera sig som helsvensk och söka in.  
  • hervor
    Lavish skrev 2011-03-25 11:10:46 följande:
    Ja det var min omedelbara tanke också. Hur definierar man helsvensk? 

Problemet är väl att en sådan förskola skulle vara öppet exkluderande. Rent spontant misstänker jag att de som söker till pingstkyrkans förskola, estnisk förskola eller muslimsk förskola, själva anser sig höra dit så att säga. Det är väl tveksamt om de skulle stoppa någon i dörren som inte var tillräckligt mycket estnisk eller inte tillräckligt pingstvän för att få vara "med".

Och då kan ju ändå vemsomhelst definiera sig som helsvensk och söka in.  
    Man får inte heller diskriminera något barn pga t ex ursprung eller religion - däremot får förskolan eller skolan ha en viss profil. T ex kristen eller muslimsk. Bara de följer den svenska läroplanen.

Så man kan starta en "svensk" förskola med svensk kultur och svenska traditioner (fast det finns ju redan på många förskolor). Man vilka barn som helst får gå där.

Att vissa dagis och skolor i praktiken är nästan "helsvenska", eller tvärtom - har få eller inga etniskt svenska barn - beror ju inte på att de är exkluderande. Det har bara blivit så, pga b la olika bostadsområden, flytt, segregering etc.

• Lavish
    hervor skrev 2011-03-25 18:37:44 följande:
    Man får inte heller diskriminera något barn pga t ex ursprung eller religion - däremot får förskolan eller skolan ha en viss profil. T ex kristen eller muslimsk. Bara de följer den svenska läroplanen.

Så man kan starta en "svensk" förskola med svensk kultur och svenska traditioner (fast det finns ju redan på många förskolor). Man vilka barn som helst får gå där.

Att vissa dagis och skolor i praktiken är nästan "helsvenska", eller tvärtom - har få eller inga etniskt svenska barn - beror ju inte på att de är exkluderande. Det har bara blivit så, pga b la olika bostadsområden, flytt, segregering etc.
    Ja, så det är alltså tveksamt vad man kan uppnå med att definiera en förskola som helsvensk. En ursäkt för att servera blodpudding och sjunga nationalsången vid samlingen kanske.
  • hervor
    Lavish skrev 2011-03-25 18:40:57 följande:
    Ja, så det är alltså tveksamt vad man kan uppnå med att definiera en förskola som helsvensk. En ursäkt för att servera blodpudding och sjunga nationalsången vid samlingen kanske.
    Typ.

Du kan servera fläskkött och sjunga svenska sånger, det är helt OK. Men du får fortfarande inte diskriminera något barn som vill gå där på de premisserna. 
  • Panter Tant

Enligt TS skulle ett "helsvenskt" dagis vara foer enbart "etniskt svenska" barn.

Det skulle ju som sagt var vara olagligt saa fraagestaellningen aer ju helt hypotetisk.

Men aendaa - vem skulle bestaemma vad som utgoer en "etnisk svensk", och enligt vilka kriterier?.Fraagar man 10 personer faar man nog 10 olika definitioner. Tillbaka till rasbiologin kanske? Maeta proportionerna paa huvudet och ta blodprov? Tvinga barnen att baera judestjaernor och arabiska halvmaanar? Den officiella fadern aer kanske inte den verklige fadern, saa DNA prov kanske behoevs?

Kanske dags foer helsvenska bussar och parkbaenkar ocksaa? Kanske ska vi foerbjuda "icke-helsvenskar" att ha hund? 

• Lavish
    Panter Tant skrev 2011-03-26 10:55:31 följande:
    Enligt TS skulle ett "helsvenskt" dagis vara foer enbart "etniskt svenska" barn.

Det skulle ju som sagt var vara olagligt saa fraagestaellningen aer ju helt hypotetisk.

Men aendaa - vem skulle bestaemma vad som utgoer en "etnisk svensk", och enligt vilka kriterier?.Fraagar man 10 personer faar man nog 10 olika definitioner. Tillbaka till rasbiologin kanske? Maeta proportionerna paa huvudet och ta blodprov? Tvinga barnen att baera judestjaernor och arabiska halvmaanar? Den officiella fadern aer kanske inte den verklige fadern, saa DNA prov kanske behoevs?

Kanske dags foer helsvenska bussar och parkbaenkar ocksaa? Kanske ska vi foerbjuda "icke-helsvenskar" att ha hund? 
    Ja det är liksom knepigt. Min pappa är adopterad t.ex. Men från ett svenskt par, alltså inom Sverige. Vi vet alltså att hans biologiska föräldrar är födda i Sverige, men vi kan inte veta mer än så, var deras förfäder kom ifrån och så. Är jag helsvensk då eller? Hur många 100 år tillbaka måste man kunna spåra alla släktingar ursprung för att kalla sig helsvensk? Här talar vi ju ca 100 år tillbaka. Med brutal fördomsfullhet misstänker jag att många som vill ha det "helsvenska" dagiset är arbetarklass och att de inte har koll på sina släktingar mer än max 100 år bakåt.

Men om man kortar perspektivet betydligt och säger att att det räcker med att barnets föräldrar, eller renatv alla barnets mor och farföräldrar är födda i Sverige, ja då kommer det genast trilla in folk inom ramarna som har ett annat hemspråk, hudfärg, och kanske fortfarande besöker ett "hemland". Sätter man kriterierna till att språket i hemmet ska vara svenska, så kan man mycket väl få första generationens invandrare i gruppen.

Vill man djupdyka i frågeställningen kan man ju säga att fram till 1809 var Finland en del av Sverige. Hur gör vi med finnarna? Vad sägs om folk som bott i Finland men haft svenskt påbrå? Eller folk som kommit över gränsen från Finland till Sverige innan riksklyvningen, då var de ju strängt taget inte invandrare? Ännu något längre tillbaka hörde ju stora delar av estland, delar av polen osv till svenska riket. Hur gör vi med dem? Hur gör vi med svenskättlingar där? Jaja, det hela faller på sin egen orimlighet.
  • KristenTjej84
    Tyler Durden skrev 2011-03-24 16:58:09 följande:
    Så du skulle kunna placera ditt barn på ett regnbågsdagis, om det var möjligt för hetro att välja det?
    Ja varför inte:) så länge de andra föräldrarna visste att jag var straight:D sen vet jag inte om de ville ha mina barn där, pratandes om Jesus.

• Jane Roe

Alltså, det tyckte jag lät helsjukt.
    Vart ska man dra gränserna liksom ? Vilka skulle fördelarna vara ?
    Kan själv bara komma på nackdelar så... 

¤- Kärlek är Perser -¤
  • tricken

Självklart ska det finnas Svenska Förskolor, lika väl som det finns förskolor för bara invandrare. Dom som nekar att det finns skillnader i beteende och moral blundar. Och har man "flytt" eller kommit hit för att jobba är det väl bara att acceptera att folk här vill fortsätta ha ett bra land. Uppenbarligen så funkar det ju inte helt okej i många länder vi tar emot folk ifrån, och ändå så vill folk ta med sig och integrera sina metoder och ideologier hit till Sverige.

Varför ska folk alltid spela rasist kortet, så jävla larvigt, och fegt. För dom vet att hälften av alla svenskar är väluppfostrade och tittar ner i marken  så fort dom hör ordet, och har då vunnit halva argumentationen redan. Ointelligent och Självförnedrande tycker jag.

Detta är Sveriga, om du  flyttat hit för att du vill bo här varför vill du då förändra?

Och om man vill blanda upp allt folk för att lättare styra dom (eller indirekt stöder fenomenet) så får man väl göra  så, men folk som  är  emot detta måste oxå få ha ett fritt val.

Kanske är glömt nuförtiden men sverige är ett fritt land även för "riktiga" Svenskar.

Inget halal skit för mina barn  inte!!!!!!!!!!!

• tricken
    tricken skrev 2013-10-18 16:54:25 följande:
    Självklart ska det finnas Svenska Förskolor, lika väl som det finns förskolor för bara invandrare. Dom som nekar att det finns skillnader i beteende och moral blundar. Och har man "flytt" eller kommit hit för att jobba är det väl bara att acceptera att folk här vill fortsätta ha ett bra land. Uppenbarligen så funkar det ju inte helt okej i många länder vi tar emot folk ifrån, och ändå så vill folk ta med sig och integrera sina metoder och ideologier hit till Sverige.

Varför ska folk alltid spela rasist kortet, så jävla larvigt, och fegt. För dom vet att hälften av alla svenskar är väluppfostrade och tittar ner i marken  så fort dom hör ordet, och har då vunnit halva argumentationen redan. Ointelligent och Självförnedrande tycker jag.

Detta är Sveriga, om du  flyttat hit för att du vill bo här varför vill du då förändra?

Och om man vill blanda upp allt folk för att lättare styra dom (eller indirekt stöder fenomenet) så får man väl göra  så, men folk som  är  emot detta måste oxå få ha ett fritt val.

Kanske är glömt nuförtiden men sverige är ett fritt land även för "riktiga" Svenskar.

Inget halal skit för mina barn  inte!!!!!!!!!!!
     med riktiga svenskar menar jag 4 generationer och anspelar varken på hudfärg eller hårfärg, utan på moraliska grunder och integration!
  • flunis

Med tanke på att det finns fullt med 100 % icke svenska dagis så absolut borde det finnas en motsvarighet för dom som önskar det.

Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?