• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • Argo

Fru U skrev 2009-11-26 18:20:38 följande:

Förvisso kan jag hålla med om att det luciafirande vi har idag inte har något med det religiösa att göra längre men det innebär också att traditionen har förändrats flera gånger redan och varför kämpa så hårt för att bevara den variant som finns nu?(jag tänker på att lucia alltid är en tjej)
    Varför kämpa så hårt för att ta död på den?
  • Argo
    Jmia skrev 2009-11-26 20:49:37 följande:
    Sen är det ju sjääääälvklart att man inte vill ge avkall på sina egna traditioner och sedvänjor ...
    Vilket ju också gäller omvänt. Svenskarna vill fortfarande i mångt och mycket fira skolavslutning i kyrkan, fira lucia osv ...

Inget konstigt med det.
  • Dilong
    Argo skrev 2009-11-28 10:18:20 följande:
    OK, jag ska ta källor från andra håll (lite mer o-PK, men ändå återgivna citat) så kanske bilden klarnar: "Diskrimineringsombudsmannen förklarar att "anhopningen av kristna symboler" och budskap i den svenska kulturen kan verka besvärande för vissa grupper nu under julen, och manar svenskarna till "eftertänksamhet" så att inga invandrare ska känna sig "kränkta". Wadstein är tydligen kritisk till att adventsljusstakar ska finnas på exempelvis arbetsplatser eller andra platser där de syns för mycket. ? Men man måste fråga sig om alla verkligen vill ha de där ljusstakarna. Ska man till exempel tvinga en aktiv muslim eller troende jude att ha dem?, frågar sig Wadstein. ? Dessutom måste man vara konsekvent. Om man inte vill tillåta andras religiösa yttringar, till exempel att bära huvudduk eller turban, så kan man inte heller tillåta egna religiösa yttringar som adventsljusstaken, säger Margareta Wadstein till Göteborgs-Posten." Vadan dina personangrepp och förolämpningar?
    Kan du ta fram källor på det där? Jag tvivlar starkt på att DO menar att vi inte ska använda adventljusstakar på arbetsplatser.
  • Dilong
    Argo skrev 2009-11-28 11:09:02 följande:
    Vilket ju också gäller omvänt. Svenskarna vill fortfarande i mångt och mycket fira skolavslutning i kyrkan, fira lucia osv ... Inget konstigt med det.
    Skolan ska inte ha några religiösa inslag. Vill någon gå till kyrkan, mosken eller SD:s årsmöte, så får de göra det på sin fritid.
  • Fru U

Vem kämpar för att ta död på den?

Ett firande runt den 13 har vi som sagt haft länge men inte i den form vi har nu. Vilket bevisar att seder och traditioner ändras med tidernas svängningar.

Så varför hålla på att lucia ska gestaltas av en ljushårig tjej som är snygg? Lucia är (förutom möjligtvis på dagis) en popularitetstävling och jag anser inte sådant hör hemma i skolvärlden.

Om man nu vill köra den s.k kristna varianten så tycker jag att man ska göra det mer korrekt. Dvs lucia ska vara mörkhårig och inte blek som snö i hyn och utan tomtenissar, stjärngossar och pepparkaksgubbar.

Argo skrev 2009-11-28 10:57:06 följande:
    Fru U skrev 2009-11-26 18:20:38 följande:
    Varför kämpa så hårt för att ta död på den?
  • Jmia
    Argo skrev 2009-11-28 11:09:02 följande:
    Vilket ju också gäller omvänt. Svenskarna vill fortfarande i mångt och mycket fira skolavslutning i kyrkan, fira lucia osv ... Inget konstigt med det.
    Såvitt jag vet firar man fortfarande Lucia och jag kan inte föreställa mig i mina vildaste fantasier att det kommer upphöra.

Vad det gäller kyrkliga skolavslutningar är det en gammal kvarleva från innan kyrkans skilsmässa från staten, det sker mest på mindre orter nu för tiden.
    Dessutom är det oftast ateisterna som gapar om hur kyrkoavslutningarna ska bort från varenda skola.
    Men det är klart, måste man välja så är det förstås alltid smidigare att ställa sig på den sidan som är emot muslimer och gärna samtidigt skylla allt elände på dem. *suck*
    ♪♫
  • Gnagarn

Ännu en tråd som spårat ur gällandes ämnen som tangerar invandring vs svenskkultur. Varför måste båda sidor överdriva och ta till ytterligheter hela tiden så att själva sakfrågan kommer ur spel?

TS frågan om vi skall ha helsvenska dagis var till en början intressant då det idag finns dagis för vissa andra nationaliteter. Ska vi då låta folk starta/driva helsvenska dagis eller ej?

Men som vanligt har folk med sig hink och spade in i trådarna.....

• Jmia
    Gnagarn skrev 2009-11-28 16:49:17 följande:
    då det idag finns dagis för vissa andra nationaliteter.
    Och ändå har ingen kunnat påvisa det. Bara hörsägen alltså. Blandat med varann nöt som inte kan skilja på etniska dagisverksamheter och religiösa friskolor. Hmmm.
    ♪♫
  • Gnagarn
    Jmia skrev 2009-11-28 16:54:41 följande:
    Och ändå har ingen kunnat påvisa det. Bara hörsägen alltså. Blandat med varann nöt som inte kan skilja på etniska dagisverksamheter och religiösa friskolor. Hmmm.
    Min kusin gick på ett finskt dagis förut så jag VET att det har funnits! Och jag betvivlar att jag råkan känna till det enda som finns eller har funnits i Sverige!
  • nollåtta
    Jmia skrev 2009-11-28 16:54:41 följande:
    Inte kunnat påvisa? En snabb googling på två minuter gav mig träffar på både finska, estniska och spanska förskolor.
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?