• Väntarochlängtar

Resa till Egypten med barn ?

Vilka har varit i Egypten med sin familj ?

Vart ska man åka?

Vart ska man inte åka?

Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?

Varningar för...?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?
  • garib

fraga darnere pa apoteket om magmedicin,vanliga vaccinationer ska barnen ha plus hepatit.gulsot ar ingen hit att fa.

• pussgurkan86

vi var i egypten förra månaden i Hurghada och vi hade all inclusive, det rekommenderas. vi åt sallad och glass och vi blev inte lösa i magen. vi tog med tabletter ifrån apoteket ifall vi skulle bli dåliga.

vi snorklade men det var jätte svårt så det rekommenderar jag inte till barnfamiljer.

minst 4 veckor innan bör man vaccinera sig.

• pussgurkan86

obs. ett tips, är barnen små kan man vaccineras dom på bvc gratis för hepatit B, annars kostar sprutan 400 kr.

• NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 17:45:07 följande:
    obs. ett tips, är barnen små kan man vaccineras dom på bvc gratis för hepatit B, annars kostar sprutan 400 kr.
    Fast det är väl hepatit A som är det man i första hand ska vaccinera mot. Då heter sprutan Havrix. Men tar man Twinrix som är lite dyrare så får man både A och B.
  • pussgurkan86
    NoMercy skrev 2009-12-25 18:44:39 följande:
    Fast det är väl hepatit A som är det man i första hand ska vaccinera mot. Då heter sprutan Havrix. Men tar man Twinrix som är lite dyrare så får man både A och B.
    min lilla fick både a och b eftersom vi ska besöka hennes pappas hemland. i egypten så är hepatit a viktigast eftersom det smittar via maten men råkar man ut för en olycka och behöver blod så är det bra att man är vaccinerad mot b också. jag är kanske nojig men jag vill att min tjej ska vara ordentligt skyddad.
  • pussgurkan86

men om man får hepatit b gratis så behöver man bara betala för hepatit a, det var så jag tänkte.

• NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 21:19:33 följande:
    men om man får hepatit b gratis så behöver man bara betala för hepatit a, det var så jag tänkte.
    Ja då förstår jag iof hur du menar. Men behövde ni bara betala mellanskillanden mellan Havrix och Twinrix eller fick hon två sprutor?
  • pussgurkan86
    NoMercy skrev 2009-12-25 21:42:27 följande:
    Ja då förstår jag iof hur du menar. Men behövde ni bara betala mellanskillanden mellan Havrix och Twinrix eller fick hon två sprutor?
    hon fick hepatit b när hon var 3 eller 6 månader, kommer inte ihåg riktigt men hon fick det på bvc sen innan vi åkte till egypten så fick hon bara mot hepatit a och det är den sprutan vi fick betala, kostade 400 kr.
  • NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 21:48:56 följande:
    hon fick hepatit b när hon var 3 eller 6 månader, kommer inte ihåg riktigt men hon fick det på bvc sen innan vi åkte till egypten så fick hon bara mot hepatit a och det är den sprutan vi fick betala, kostade 400 kr.
    Ok, min dotter fick Twinrix när hon samtidigt fick sin 5 årsvaccination: Vi fick betala hela summan själva.
    Men Twinrix kostar typ 50 kr mer så det är ju ingen stor summa.
Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?