• Väntarochlängtar

Resa till Egypten med barn ?

Vilka har varit i Egypten med sin familj ?

Vart ska man åka?

Vart ska man inte åka?

Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?

Varningar för...?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?
  • garib

om man vill chansa med sitt barn halsa sa. men jag onskar ingen att fa gulsot.

• Väntarochlängtar
    garib skrev 2009-12-25 23:14:12 följande:
    Det är väl klart att man inte vill.......
  • NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-25 23:11:31 följande:
    Så.. då kan man inte ta en sista minuten till Egypten då om ens barn inte är vaccinerade??
    Det finns ju vaccinationsrådgivning alt sjukvårdsrådgivningen, ring och fråga där vad dom säger.
  • Väntarochlängtar
    NoMercy skrev 2009-12-25 23:20:43 följande:
    Det finns ju vaccinationsrådgivning alt sjukvårdsrådgivningen, ring och fråga där vad dom säger.
    Får göra detta... Provade med 1177.se ( rådgivning på nätet) men de öppnar inte igen förrän den 5/1..
  • YayasMami

Men vaccinering skyddar inte fullt ut heller ska man veta. Jag tog malariaprofylax och enligt läkaren var jag totalt skyddad mot malaria då vi var i Ghana (vet att det egentligen inte har något med egypten att göra men tänkte informera lite ändå). En vecka efter ditkomst och ETT myggbett senare låg jag medvetslös och kräktes blod. Tror ni inte det var malaria då som jag var fullgott skyddad mot... Så jag litar inte ett ord på vaccinationscentralerna numer... Väldigt oseriösa! Eftersom de sagt att jag absolut inte skulle få malaria så kom jag inte iväg till sjukhus förrän tre dagar senare (jag trodde jag hade influensa). Jag hade tur som inte dog, så tänk på att även om ni vaccinerat er eller tagit medicin så kan ni insjukna ändå. Försäkring är viktig och att uppsöka sjukhus direkt om man känner sig dålig. För övrigt tror jag att malaria finns i egypten också, skydda er mot myggor noga ;) Det är INTE roligt att ha malaria...

• korfu08

Vi var till Egypten i november med vår snart fyra åriga dotter, vi bodde utan Allinclusive och åt jättegod mat ute och vi hade tagit ett magvaccin fyra veckor innan som heter Dukural och vi blev inte magsjuka alls. Och det var jättebilligt att gå på restaurang och äta och vår dotter gillade att bada i havet och vi tog en utflykt med buss till pyramiderna och det gick jättebra med barn med.

Vi tog Twinrix och det är ett bra skydd då man är vaccinerad mot hepatit B i 20 år eller så, så man behöver inte tänka på det då.

Vi hade en kanonvecka i Egypten, fast skulle nog bo i Sharm El Sheik om jag åkte tillbaks nån gång. Hurgada är mest sol och bad och då räcker en vecka.

• Mimmi69
    korfu08 skrev 2009-12-27 19:16:48 följande:
    Vi var till Egypten i november med vår snart fyra åriga dotter, vi bodde utan Allinclusive och åt jättegod mat ute och vi hade tagit ett magvaccin fyra veckor innan som heter Dukural och vi blev inte magsjuka alls. Och det var jättebilligt att gå på restaurang och äta och vår dotter gillade att bada i havet och vi tog en utflykt med buss till pyramiderna och det gick jättebra med barn med. Vi tog Twinrix och det är ett bra skydd då man är vaccinerad mot hepatit B i 20 år eller så, så man behöver inte tänka på det då. Vi hade en kanonvecka i Egypten, fast skulle nog bo i Sharm El Sheik om jag åkte tillbaks nån gång. Hurgada är mest sol och bad och då räcker en vecka.
    Jag åker till Hurghada nästa vecka med min 4,5-åring. Jag hade inte tänkt att åka och se pyramider eftersom resan är så lång, men det fungerade för er? Vi åker bara en vecka så det känns lite häftigt att vara borta ett dygn och sitta så mycket i buss. Jag måste ju säga att jag själv är sugen på att åka till Kairo. Kanske att man kan prata med hotellet om de har hand om barnpassingen också - vi ska ju bo på ett all inclusive så det borde ju ingå

Någon som har erfarenhet av Aquamarine i Hurghada?
  • Elli47
    Mimmi69 skrev 2010-01-05 20:13:15 följande:
    Jag åker till Hurghada nästa vecka med min 4,5-åring. Jag hade inte tänkt att åka och se pyramider eftersom resan är så lång, men det fungerade för er? Vi åker bara en vecka så det känns lite häftigt att vara borta ett dygn och sitta så mycket i buss. Jag måste ju säga att jag själv är sugen på att åka till Kairo. Kanske att man kan prata med hotellet om de har hand om barnpassingen också - vi ska ju bo på ett all inclusive så det borde ju ingå Någon som har erfarenhet av Aquamarine i Hurghada?
    Nu var ju våra barn större förstås, de är 7 och 10 år. Men vi hade nog kunnat göra den där resan även om de varit mindre. Man åker på natten och sover alltså större delen av resan till Kairo. Bussen vi åkte med var bra och hade toalett också. Jag måste säga att pyramiderna faktiskt överträffade alla mina förväntningar, de var precis så fantastiska och lite därtill som jag trott! Helt otroligt!
  • Väntarochlängtar
    Mimmi69 skrev 2010-01-05 20:13:15 följande:
    Jag åker till Hurghada nästa vecka med min 4,5-åring. Jag hade inte tänkt att åka och se pyramider eftersom resan är så lång, men det fungerade för er? Vi åker bara en vecka så det känns lite häftigt att vara borta ett dygn och sitta så mycket i buss. Jag måste ju säga att jag själv är sugen på att åka till Kairo. Kanske att man kan prata med hotellet om de har hand om barnpassingen också - vi ska ju bo på ett all inclusive så det borde ju ingå Någon som har erfarenhet av Aquamarine i Hurghada?
    Åker du fr Gbg?
  • Väntarochlängtar
    garib skrev 2009-12-25 23:14:12 följande:
    Enligt Infektion på Östra sjukhuset så räcker det med Haverix ( Hepatit A ) , det är det som de rekommenderar personer som ska till Egypten på deras vaccinationsmottagning.
    Hepatit B behöver man ( fast Twinrix är ju aldrig fel!) om man ska resa som "backpacker" då man inte vet riktigt vart närmaste sjukhus är, om man har oskyddad sex eller tatuerar sig utomlands..
  • NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2010-01-06 01:12:41 följande:
    Enligt Infektion på Östra sjukhuset så räcker det med Haverix ( Hepatit A ) , det är det som de rekommenderar personer som ska till Egypten på deras vaccinationsmottagning.Hepatit B behöver man ( fast Twinrix är ju aldrig fel!) om man ska resa som "backpacker" då man inte vet riktigt vart närmaste sjukhus är, om man har oskyddad sex eller tatuerar sig utomlands..
    Jag tror det skiljer 50 kr på Havrix och Twinrix så för oss var valet ganska enkelt. Nu har barnen skydd i minst 20 år och dom hinner säkert ut och backpacka innan dess. Alt börja jobba inom vården.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Mimmi69
    Väntarochlängtar skrev 2010-01-06 01:10:05 följande:
    Åker du fr Gbg?
    Åker från Arlanda 14:e. Bara en vecka kvar nu!!!
  • Väntarochlängtar
    NoMercy skrev 2010-01-06 15:18:00 följande:
    Jag tror det skiljer 50 kr på Havrix och Twinrix så för oss var valet ganska enkelt. Nu har barnen skydd i minst 20 år och dom hinner säkert ut och backpacka innan dess. Alt börja jobba inom vården.
    Ja i vårt fall var det inte priset som det handlade om utan tiden innan som var tvungen att vaccinera sig. Med Twinrix är det 4 veckor innan resa, och man måste ta 2 doser.
    Med Haverix kan du i stort sett vaccinera dig dagen innan du ska åka om jag har förstått det rätt.
  • evaoregon
    YayasMami skrev 2009-12-26 02:51:41 följande:
    För övrigt tror jag att malaria finns i egypten också, skydda er mot myggor noga ;) Det är INTE roligt att ha malaria...
    Nej, inga fall av malaria i Egypten sedan 1998.

"Malaria in Egypt: very limited risk in the El Faiyum governorate (50 miles southwest of Cairo); no cases reported since 1998. Prophylaxis is not recommended."

Länk

http://www.mdtravelhealth.com/destinations/africa/egypt.php

• evaoregon
    NoMercy skrev 2010-01-06 15:18:00 följande:
    Det är helt klart bra att ha skydd mot både hepatit A och hepatit B.  Båda de vaccinationerna ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn här i USA. 
Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?