• Vårflickan84

Stambyte, vet inte vad jag ska göra...

Behöver hjälp med en grej.

Har hittat en ganska billig bostadsrätt (lägenhet) som behöver totalrenoveras. Det verkar kul, vi har velat hitta ett sånt objekt som man kan fixa till som vi vill.
    Men..
    hela byggnaden måste stambytas... har hört att det ska vara ett helvete. pratade med mäklaren som sa att det inte kommer ske förrän om minst två år.
    Vad ska jag göra?
    Måste ändå renovera badrummet...men då renoverar vi nu och sen måste riva allt igen?
    hur funkar det?

• Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...
  • Vårflickan84

oh hjälp vad svårt.
    vet ärligt talat inte vad jag ska göra. det enda poitiva med den egentligen är läget samt att den faktiskt är billig (senaste bud 485000 för en trea).
    det är inte bara badrummet som ska renoveras...utan allt. då menar jag ALLT. väggar, golv, kök, badrum... hur mycket tror ni det komemr landa på? är det värt det?

• Fru U

Ang badrumsrenovering och stambyte

För att föreningen ska kunna stå för renoveringen av själva badrummet (dvs tätskikt och kakel) så måste man oftast hålla en extrastämma där det underhållsansvaret tillfälligt läggs över på föreningen istället för på den som bor i/äger lägenheten.

Inte alla föreningar väljer denna väg. De kan rent lagligt (om ni har normalstadgar) gå in och riva ner hela badrummet, byta stammarna och bygga upp väggarna och sedan lämna badrummet som det ser ut då (dvs man får själv fixa med tätskikt, kakel o sånt)

Ett stambyte kan ta olika lång tid. Hos oss beräknar man sex veckor från början till slut i ett höghus men jag vet att det hos andra föreningar handlat om upp till tre månader

• Vårflickan84

hörrni!
    har fått lägenheten om jag vill! men vet inte vad jag ska göra...la budet på 485 000kr.
    månadshyra på ca 3600kr.
    vad göra?? spontana åsikter?
    som sagt...en totalrenovering på kanske 150 000-180 000 kr...

• Kjell2
    Vårflickan84 skrev 2009-11-25 15:37:28 följande:
    hörrni!har fått lägenheten om jag vill! men vet inte vad jag ska göra...la budet på 485 000kr.månadshyra på ca 3600kr. vad göra?? spontana åsikter?som sagt...en totalrenovering på kanske 150 000-180 000 kr...
    Vad är alternativen? Vad för annat boende kan ni få för 600 000 kr? Hur bor ni nu? Måste ni flytta direkt?

/Kjell
  • Fru U

Vad brukar lägenheter kosta där? Måste ni ta mer lån? Har ni råd med mer lån?

Vi kan tyvärr inte säga vad du ska göra

• Judy
    Vårflickan84 skrev 2009-11-25 15:37:28 följande:
    hörrni! har fått lägenheten om jag vill! men vet inte vad jag ska göra...la budet på 485 000kr. månadshyra på ca 3600kr. vad göra?? spontana åsikter? som sagt...en totalrenovering på kanske 150 000-180 000 kr...
    Alltså det är ju svårt att veta vad en totalrenoverad trea är värd när du inte skrivit var den ligger.. Om den skulle vara värd mer än vad ni tänker lägga ut på renovering och vad ni köper den för så skulle jag köpa den.
  • thebettygirl

kan du fixa badrummet själv så är det väl inga problem, men måste du anlita någon, ja, då springer kostnaden snabbt iväg. Men det är egentligen helt upp till dig. Vad tycker DU är ok? Vad kostar liknande lägenheter i samma område men i bar skick? Skulle du få ut den kostnaden som du måste lägga ner på renoveringar om 2,5-3 år om du skulle ta lägenheten eller är det mer troligt att du skulle gå back? Finns det några "fusk" metoder att välja istället för rejäl renovering? Vad tycker du är acceptabel nivå att leva på under de två år som troligtvis är kvar till stambytet? Tänk på att det kan dra ut på tiden, har själv bott i bostadsrätt där man inte hållit den tidsplan som satts vad det gäller gemensam underhåll av fastigheten. Och hur känns det att veta att man under de närmaste åren kommer att bo mitt inne i en totalrenovering? Kort sagt, det är nog egentligen ingen annan som kan säga vad som är rätt för er att göra och vad som är fel.

• Vårflickan84

Fru U skrev 2009-11-25 15:42:05 följande:

Vad brukar lägenheter kosta där? Måste ni ta mer lån? Har ni råd med mer lån?Vi kan tyvärr inte säga vad du ska göra
    lägenhetr i den storleken brukar kosta ungefär 550-900 000 om de e helt okej (typ ett kök som e renoverat men inte resten o.s.v.).
    alla områden i närheten behöver stambytas eftersom de flesta är från 70-talet och äldre. så detta kommer man inte undvika.

jag bor för övrigt i en hyresrätt nu.
  • Vårflickan84
    Kjell2 skrev 2009-11-25 15:41:18 följande:
    Vad är alternativen? Vad för annat boende kan ni få för 600 000 kr? Hur bor ni nu? Måste ni flytta direkt?/Kjell
    vi bor i hyresrätt och det är ingen panik egentligen...men känner bara att vi slösar bort alla pengar på hyran.
  • M C

Om allt ska göras och ni ska göra det själv är det bara att låta bli badrummet nu.
    Allt beror på hur händiga ni är, en renovering kan ta upp till två år om man ska göra allt själv. Då spelar ett stambyte mindre roll, lite vitt på väggarna så står man ut den tiden.
    Kolla vad man får för en renoverad trea i området och jämför!

• Vårflickan84

M C skrev 2009-11-25 15:55:19 följande:

Om allt ska göras och ni ska göra det själv är det bara att låta bli badrummet nu.Allt beror på hur händiga ni är, en renovering kan ta upp till två år om man ska göra allt själv. Då spelar ett stambyte mindre roll, lite vitt på väggarna så står man ut den tiden.Kolla vad man får för en renoverad trea i området och jämför!
    ja iofs... man kan ju fixa resten av rummen och lämna badrummet.
    bara inte stammarna påverkar köket också? har läst att det kan hända.

läste i föreningens årsstämma precis att stambyten ska börjas 2013...så ungefär om tre år! då kanske man kan renovera lite ändå...
Svar på tråden Stambyte, vet inte vad jag ska göra...