• Mystiskaögon

femtonåring med 23årig kille!!??

Min tjej på femton har precis träffat sitt livs kärlek. Han är 23 år gammal, har fast jobb, egen lägenhet samt bil.
    Många av mina väninnor samt min egen mor (kan ni fatta?!) tycker detta är konstigt och har ventilerat många negativa åsikter.
    Jag tycker det bara är naturligt, min tjej ser bra ut (ser vuxen ut) är väldigt mogen för sin ålder mm och jag unnar henne en lite äldre kille. Han har ju samtidigt en massa goda livserfarenheter att dela med sig utav, han vet hur det är att vara tonåring.
    Nu när hon är på fest vet jag till 100% vad hon dricker eftersom det är han som köpt ut. Det enda jag bett dom om är att vara noga med kondomen.

Vad tycker ni? är det crazy??
    Dom har pratat om att flytta ihop, jag tycker inte det är konstigt.

• Svar på tråden femtonåring med 23årig kille!!??
  • lövet2

Att de är i hop är en sak. Fullt lagligt, och åldersskillnaden är inte alltför stor. Men du snackar om att han köper ut till henne, och att de ska flytta i hop fast de nyss träffats!

Yes, I want him to live!
  • Menhir

Hmm, alla är vi olika, jag hade inte varit lika cool. Min 17åriga dotter är nu tillsammans med en 21årig kille och det är ok för mig men det händer ändå en hel del mellan 15 o 17 (och jo, min dotter tas ofta för att var över 20 både pga utseende och beteende).

Ärligt - vad har en 23åring med egen lgh o jobb för utbyte av en 15årig tjej som bor hos mamma o pappa? Det ger inga mogna vibbar...

8 års åldersskillnad är ingenting att snacka om när man är äldre men i tonårsåldern gör 8år väldigt mycket - såvida inte killen är väldigt barnslig.

Så jag hade varit tveksam men samtidigt är ingen kärlek så stark som tonårskärlek. Svårt läge - för vad kan man som mamma göra egentligen när kärleken slår till? Jag hade nog ändå velat träffa den unge mannen rätt ordentligt innan de fått flytta ihop.

• Snooze

Jsg flyttade hem till min dåvarande pojkvän när jag var 16 och han 24. Det funkade hur bra som helst och inget jag alls ångrar idag. Vi var tillsammans i 2,5 år och flyttade ihop efter 4 månader (okej, inte ihop, jag flyttade hem till honom ) Visst var det många som höjde på ögonbrynen, dels pga åldersskillnaden, dels pga av att vi bodde ihop men det var deras problem, inte vårat.
    Tycker du att killen är okej och du litar på din dotter så låt dom leva som dom vill. Och vill dom flytta ihop....ja, varför inte. Håller det inte så förmodar jag att hon är välkommen tillbaka hem?

• Hannah76

JAg tycker nog att 8 år kan vara mycket i den åldern..
    Och du verkar ha lite "snea" värderingar som tycker att det är helt ok att din 15-åring dricker alkohol.

• HarriettA

du känner henne bäst och avgör om det är sunt eller inte. Men att du accepterar att han köper ut är inte ok. 15åringar ska inte dricka och föräldrar ska signalera att det inte är ok.

• MsLili

När jag träffade min man så var jag 16år och han 24år. 8års skillnad. Först var både hans o mina föräldrar emot pga ålderskillnaden. Vi smög med det i början sen brydde vi oss inte o sa vi älskar varandra punkt slut, acceptera det!! Och de gjorde dom. Han behandlade mig med respekt och jag va också en mogen 16åring. Idag 5år senare är vi fortfarande och har en son tillsamans på 1år. Du får skapa tillit till din dotter och prata med henne, det viktigaste som förälder är att hon är trygg. Och är hon det och älskar den killen så ge dem en chans :)

• Koloraturell

Du är en stark och sympatisk mamma som låter dem hållas trots ålderskillnaden, som egentligen inte alls är så stor. Många 15-åringar är mogna för sin ålder och jag ser inget fel i deras förhållande så länge han är en ansvarsfull typ. (och givetvis din dotter också)

Däremot, varför har du en så tillåtande attityd till alkohol?? Hur du än säger och gör så kommer hon att dricka ändå, ja, men nu dricker hon ju garanterat mer eftersom hennes kille har förmåner. Ta ett snack med henne i enrum om att hon ska vara restriktiv med drickandet.

Tycker du ska strunta i dina väninnor och köra på - är din dotter lycklig är du lycklig!

• HarriettA

jag träffade en 26årig kille när jag var 16. 10års ålderskillnad spelade ingen roll. Vi flyttade ihop också Nu råkade han vara helt knäpp och jag bar på mkt som jag inte talade med någon om. Nu i efterhand tänker jag på det som en väldigt god erfarnhet att ha med sig, men jag önskar också att mina föräldrar hade lagt sig i lite mer och haft lite mer insyn. Men du och din dotter kanske har en bättre kontakt och som jag skrev förrut så känner du henne bäst.

• Hannah76
    vampyria2 skrev 2009-11-25 22:04:01 följande:
    luktar FB
    Om ganska många trådar helt plötsligt hahah
Svar på tråden femtonåring med 23årig kille!!??