• pinguuu

Språkstörningstråden fortsätter

Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

Hör av Er!!

Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

www.dhb.se/

www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • vill bli mamma 2009
    jordgubbe0812 skrev 2012-11-20 10:21:22 följande:

Ja, du låter uppgiven och ibland får man vara det.
    Har ni någon diagnos som förklarar sambandet mellan avvikelserna eller är de tillsynes oberoende av varandra?
    Jag har för mig att jag någon gång läst att barn som är blinda (vilket din son visserligen inte är) har senare språkutveckling för att det blir mindre saker de spontant ser som de vill kommentera. Kan det bero på något sådant?

Vi håller på med en bred utredning via habiliteringen. Språkstörningen hänger troligen inte ihop med synen. Jag tror att domen kommer att bli cp-skada eller något liknande.
    Positivt när det gäller språket är att sonen har en stor förståelse.
  • pigglet
    vill bli mamma 2009 skrev 2012-11-20 22:43:50 följande:
    Vi håller på med en bred utredning via habiliteringen. Språkstörningen hänger troligen inte ihop med synen. Jag tror att domen kommer att bli cp-skada eller något liknande.
    Positivt när det gäller språket är att sonen har en stor förståelse.

Min son har en cp-skada. Det var väl mest på talet det märktes i början, han hade precis som din son ca 10 "ord" (kanske mer som läten egentligen, ganska oartikulerat), men de ord han sa byttes ut så de blev aldrig fler liksom.
    Han har gått hos logoped sedan han var 2,5 år och pratar som en pratkvarn nu, helt på samma nivå som alla andra. Fortfarande ganska oartikulerat och framför allt släpigt, men han gör sig förstådd riktigt bra. Är det någon som inte förstår så gör han bara om meningen. Han fyller 6 år i januari. Inget problem med förståelsen. Han har alltså ingen språkstörning, utan problemen hänger helt ihop med munmotoriken (och andning osv också).
    Eftersom han inte har en språkstörning brukar jag inte "häga här", men vill du prata så får du gärna inboxa.
    Kram!  
  • pinguuu

När det gäller material på teckenspråk är inte utbudet stort likså när man diskuterar tecken som stöd och tecknad svenska....

Har lite funderingar på att göra material, men VAD tycker ni saknas??

Ni som anväder er av tecken som stöd, finns det tillröckligt med material att köpa ute idag, likaså gäller det med teckenspråket.

TIPS mottages tacksamt.

Tacksam om det finns någon som vill återkoppla och svara, då jag har haft svårt att hitta material. Kanske rentav att det redan finns och VAR  hittar man det i såfall??

• alima

Vad för material är du ute efter? Det finns mycket att låna. Hatten förlag har mycket att köpa.

• Thessia

Ny i gruppen I dag fick vi reda på att minsta sonen har diagnosen grav expressiv språkstörning

(¯`°?.¸♥ Elias 2oo7o628 ♥¸.?°´¯) (¯`°?.¸♥ Rasmus 2oo91o27 ♥¸.?°´¯)★www.elemra.blogg.se
  • Smilla75
    Thessia skrev 2013-02-25 15:04:55 följande:
    Ny i gruppen I dag fick vi reda på att minsta sonen har diagnosen grav expressiv språkstörning
    Min son född 2008 har verbal dyspraxi (måttlig/medel). Vi misstänker samma för lillebror född 2010. Hur ska ni träna? vi går hos logoped 3-4 dagar i veckan.
  • BeccaS

Hej! Är mamma till två pojkar på 5,5 och 4,5 år varav minstingen har diagnoserats med grav språkstörning i januari efter ett x antal vändor till logoped utan några större framgångar. Nu är vi inne på en behandlingsform då vi ska gå på besök 4 ggr i veckan i fyra veckor och sedan paus i fyra veckor, och så ska vi hålla på nu framöver. Har sökt till språkförskola tills i höst men vet inte ännu om han har fått plats. Jag har även gått TAKK kurs i höstas vilket var både kul och givande men som sagt det går otroligt sakta frammåt och det vore kul att få bolla lite tankar och erfarenhet med andra i samma sits. Ev så kan en ADHD diagnos bli aktuell till hösten också.

Mamma till William 070702 och Vincent 080902
  • summerhunter

Den som söker den finner! Hade precis tänkt att starta en egen tråd!

Har en 6 årig kille som precis fått diagnosen Generell språkstörning.

Så har massor av frågor, men främst hur kan vi hjälpa honom att övervinna nackdelarna av sitt handikapp?

Han har ingen annan diagnos, även om vi har misstankar om adhd.

• summerhunter

Och just det, vilka är ni?

Vad har era barn för bekymmer? Lätt i skolan? Läs o skrivsvårigjeter? Svårt med matte? Hur fungerar det med fritidsaktiviteter och kompisar? Och kompisars föräldrar..?

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter