• pinguuu

Språkstörningstråden fortsätter

Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

Hör av Er!!

Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

www.dhb.se/

www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • Mercurialis
    k girl skrev 2013-04-08 09:43:39 följande:
    Vad ledsen jag blir när jag läser om hur barn med språksvårigheter behandlas! Vi har haft en enorm tur med förskola - vi väntade iofs med att skola in honom tills han fick den platsen - men det funkar vad jag vet jättebra. De andra barnen förstår och tolkar honom. Men vi har också problem med att andra "daddar" honom. T ex vikarier, eller folk som inte träffar honom ofta, till och med farmor och mormor. "Vill han ha blåbärssylt eller hallonsylt?" - fråga honom! Somliga pratar med honom som om han vore 1,5.

På förskolan går det bra eftersom han är klart äldst på sin avdelning. Det är barnen som han träffar på fritiden och som inte har "lärt sig" att förstå honom. Det gör mig frustrerad när föräldrar ignorerar denna typ av kommentarer från sina barn.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • k girl
    Mercurialis skrev 2013-04-08 09:57:39 följande:
    På förskolan går det bra eftersom han är klart äldst på sin avdelning. Det är barnen som han träffar på fritiden och som inte har "lärt sig" att förstå honom. Det gör mig frustrerad när föräldrar ignorerar denna typ av kommentarer från sina barn.
    Ah, då förstår jag. Sonen träffar inte så många barn som han inte känner från förskolan. Jag förstår att det är frustrerande - hur brukar du handskas med det? 
  • Mercurialis
    k girl skrev 2013-04-08 10:08:29 följande:
    Ah, då förstår jag. Sonen träffar inte så många barn som han inte känner från förskolan. Jag förstår att det är frustrerande - hur brukar du handskas med det? 
    Det är ett ganska nytt problem så ännu så länge känner jag mig lite omskakad och ledsen. Men jag känner att om det fortsätter så måste jag prata med föräldrarna och också komma på ett sätt att ta upp det med barnen i de situationer när det händer, utan att skuldbelägga. Det handlar ju om okunskap.

Storebror och hans bästa kompis är jättefina med lillebror. Storebror är fenomenal på att tolka de gånger när maken och jag går bet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • k girl
    Mercurialis skrev 2013-04-08 10:15:33 följande:
    Det är ett ganska nytt problem så ännu så länge känner jag mig lite omskakad och ledsen. Men jag känner att om det fortsätter så måste jag prata med föräldrarna och också komma på ett sätt att ta upp det med barnen i de situationer när det händer, utan att skuldbelägga. Det handlar ju om okunskap.

Storebror och hans bästa kompis är jättefina med lillebror. Storebror är fenomenal på att tolka de gånger när maken och jag går bet.

Så himla svårt är det. Sonens kusin brukar inte uttrycka sig så, men han kan klaga på sonens uttryckssätt och rätta honom. Men min syster förklarar ju för honom de gånger det händer. Jag tycker att det är så knepigt också, att börja säga "Hugo pratar inte så bra" eller något liknande så att han hör det - han är ju tillräckligt medveten om att han inte pratar som andra. Han är ju så duktig, även om han inte är på samma nivå som de flesta andra 3,5-åringar är.  
  • Mercurialis
    k girl skrev 2013-04-08 10:35:24 följande:
    Så himla svårt är det. Sonens kusin brukar inte uttrycka sig så, men han kan klaga på sonens uttryckssätt och rätta honom. Men min syster förklarar ju för honom de gånger det händer. Jag tycker att det är så knepigt också, att börja säga "Hugo pratar inte så bra" eller något liknande så att han hör det - han är ju tillräckligt medveten om att han inte pratar som andra. Han är ju så duktig, även om han inte är på samma nivå som de flesta andra 3,5-åringar är.  
    Jag har svårt att avgöra om O är medveten om att hans talspråk inte är på samma nivå som hos de jämnåriga. Däremot börjar han visa frustration när jag och maken inte förstår honom.
  • Lelli

Jag är både mamma och logoped, och när jag läser den här tråden tänker jag att det är så himla bra att ni frågar och samlar information. För allt det där lilla man gör i vardagen kan göra jättestor skillnad! (Som det där som du skrev K girl, att man kan "ge tillbaka" det som barnen säger men med rätt uttal/meningsbyggnad. Det är toppen!) Och så blir jag lite ledsen över att det kan vara så svårt att få tider hos logoped i vissa delar av landet, och att man får gå helt ensam med sin oro som mamma. För min erfarenhet säger att visa barn kan vara väldigt sena men sedan utvecklas de hur bra som helst och kommer ikapp sina jämnåriga, medan andra barn fortsätter att utvecklas långsammare och får dras med sina språkliga svårigheter - men alla barn utvecklas och med rätt stöd kan det gå hur bra som helst för allihop! Jag har börjat samla länkar och tips vad gäller språkutveckling på www.snicksnacksnoken.se - och allt är utprovat på mina egna barn.

• k girl

Jag har kikat lite på sidan. Vilken bra länksamling, och vad fina böckerna ser ut att vara! Jag blir sugen på att köpa både till min ettåring och till treåringen.  

Snappade upp någonstans på sidan att det är lättare för barn att härma ljud än ord (typ djurläten). Hur kommer det sig egentligen? Det var utmärkande för sonen, han härmade inte vanliga ord förrän han var nyfyllda tre (det kom något enstaka ord då och då bara), men djurläten har han varit otroligt snabb på att plocka upp. Tror att fyra-fem ord av de cirka sju-åtta han hade på 1,5-årskontrollen var onomatopoetiska.

• MCooper

Hej!

Jag har "tjuvläst" denna tråd ett tag och misstänker att jag kommer "behöva" bli aktiv i denna snart. Min äldsta (nu 2 år och 4 månader) kommer snart att gå in på 2,5års-kontrollen med knappt några ord, så jag antar att en remiss till ett första besök med en logoped är att vänta.

Vi upplever att han har förståelsen, men han säger inget mer än oj och på förfrågan djurläten. Han har läten för Ja och Nej så kommunikationen oss emellan fungerar med noga utvalda frågor. Jag upplever att andra (vuxna och barn) tycker att det är "jobbigt" att han inte pratar och de verkar tro att han därmed ej förstår heller.

Han härmar inte och verkar inte "ha lust" att prata. Jag tolkar honom väldigt bra så i samvaron med mig så "behöver" han nog inte prata. Jag upplever det som att han vill kommunicera och lära sig ord (han pekar exempelvis på alla saker i böcker och vill att jag skall säga vad det heter).

Ville väl med detta inte mer än att säga "hej!".. kanske några tips att ta med på vägen?

Jag försöker att bekräfta det han "säger" - Ex, han pekar på en mugg och på vattenkranen - då säger jag "du vill ha vatten" eller liknande. 

• jordgubbe0812

Jag vet också ganska lite om dyslexi.
    Jag vet att några av de tidiga varningssignalerna för dyslexi är innan man ens börjat läsa och skriva är:
    -arv
    -språkstörning
    -svårighet att känna igen sitt namn
    -svårighet med rim
    -svårigheter att höra att ord börjar på samma ljud

• jordgubbe0812
    k girl skrev 2013-04-07 17:56:40 följande:
    Använder ni TAKK, teckenstöd? Jag förmodar det, men det är till huvudsak tecknen som min son fungerar med de andra barnen på förskolan. En av hans fröknar har jobbat på dövskola så hon tecknar en hel del med främst honom, men också de andra barnen. 

Vad trist att ni inte fått vidare hjälp av logopeden. Sonen går var tredje månad, en behandlingsomgång á 3 x 2 timmar. Det känns lite, men vi får övningar som vi ska göra hemma och vi tycker att han gör framsteg där. Varje behandlingsomgång har föranlett en ganska intensiv utvecklingsfas hos honom.

Övningar:

Min son är ju hälften så gammal som din, men en del kan nog ändå fungera. I början övade vi nog mest på att börja bygga meningar. Vi gjorde egna varianter av övningarna som beskrivs på BLOM, Barnlogopedimottagningen i Borås som har en himla fin sida: www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm 

Han har övat mycket på kategoriseringar och färger. Han gillar böcker, så vi har några ordböcker (Busiga Bebbens ordbok, Babars ordbok) som man kan titta i, benämna med tal och tecken, och peka ut "Vilka saker kan man äta?", "Vilka saker kan man leka med?", "Vilka saker kan man åka med", "Vilka är grönsaker?", "Vilka är frukt?" osv). Det gör vi med leksaker också.

Spel överlag. Ser vi något spel som man kan öva ordförråd eller kategorisering med köper vi det. Ballongspelet är populärt här och övar färgord. Babblarna i Konsonantdalen (www.hattenforlag.se/index.asp?mainId=104&prod...) tycker han är roligt och då övar han härmning/ljudning. Alltså, han har haft enorma problem med att komma igång med härmning, så det har vi fått träna på. Det hjälpte Fingerresan (som också Teckenhatten har) till med en hel del!

Munmotorik: göra grimaser, blåsa såpbubblor, göra bubblor med sugrör, måla med sugrör. Det finns ett kortspel hos Teckenhatten där också, "Kan du göra och låta så här?", som han gillar. 

Vad mer... En del appar. Nallemix 1 & 2, de övar kategorisering, men överlag sådant jag hittar som han kan språkträna med.

Jag har en del papper vi har fått från logopeden, med övnings- och bokförslag bland annat. Jag skulle kunna fota av och skicka till dig, men då behöver jag en mejladress.

Hej.
    Får man fråga varför du övar just på kategorisering? När man letar efter språkövningar hittar jag ofta sådant och jag har inte riktigt förstått vad som är bra med det.
    Är det bara ett sätt att strukturera inlärningen eller har många barn svårt att inse att katt och hund är djur.

Jag har just suttit med kalle kunskap och önskar att det funnits något liknande med mer fokus på språket (och inte alfabetet) men lika uppmuntrande. Någon som har något bra tips.  Ska spana in Nallemix.

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter