MCooper skrev 2013-04-08 20:35:01 följande:
Hej!
Jag har "tjuvläst" denna tråd ett tag och misstänker att jag kommer "behöva" bli aktiv i denna snart. Min äldsta (nu 2 år och 4 månader) kommer snart att gå in på 2,5års-kontrollen med knappt några ord, så jag antar att en remiss till ett första besök med en logoped är att vänta.
Vi upplever att han har förståelsen, men han säger inget mer än oj och på förfrågan djurläten. Han har läten för Ja och Nej så kommunikationen oss emellan fungerar med noga utvalda frågor. Jag upplever att andra (vuxna och barn) tycker att det är "jobbigt" att han inte pratar och de verkar tro att han därmed ej förstår heller.
Han härmar inte och verkar inte "ha lust" att prata. Jag tolkar honom väldigt bra så i samvaron med mig så "behöver" han nog inte prata. Jag upplever det som att han vill kommunicera och lära sig ord (han pekar exempelvis på alla saker i böcker och vill att jag skall säga vad det heter).
Ville väl med detta inte mer än att säga "hej!".. kanske några tips att ta med på vägen?
Jag försöker att bekräfta det han "säger" - Ex, han pekar på en mugg och på vattenkranen - då säger jag "du vill ha vatten" eller liknande.
Det låter lite som min son, fast han hade något fler ord. Han nickade till ja och skakade på huvudet till nej. Han var i samma ålder när vi bad om en logopedremiss och han var ganska prick 2,5 när vi var på det första besöket. I vårt landsting görs ingen 2,5-årskontroll, bara en treårskontroll, så det innebar en del tjat.
Några tips... Hm, när vi hade varit på den första bedömningen ramlade jag över begreppet kommunicerande samspel:
http://www.appelklyftig.com/samspel/ Som så mycket annat har jag inte kört hela konceptet rakt av, men några saker tog jag med mig. Eftersom H svarade ja och nej blev det så lätt att jag ställde ja- och nejfrågor. En konversation mellan oss kunde se ut så här:
- Idag ska du åka till farmor och farfar och vara där, ska det bli roligt?
H: *nickar*
- Ska ni köra bil, och kanske leka ute?
H: *nickar*
- Tycker du att det är roligt?
osv.
Den morgonen tänkte jag annorlunda:
- Idag ska du åka till farmor och farfar. Vad ska ni göra då?
*H funderar en stund*
*H gör ett swooschande läte och gestikulerar runt runt*
- Ska ni springa runt runt?
*H jätteglad och nickar*
På en stund hade jag lärt mig att han skulle springa fort och farfar skulle springa jättejättefort.

Efter det tog jag till vana att ställa öppna frågor och ge honom möjlighet att svara på sitt sätt. Han har blivit bättre och bättre på att berätta.
Och en annan grej: kom igång med teckenstöd så fort som möjligt. Det är super! På sidan som länkas till här ovan (
snicksnacksnoken.se) fanns det en hel del länkar till sidor där du kan lära dig mer om det.