• Burberry

Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?

Nu är jag irriterad! Jag har min häst (en fjording) utlånad till en kompis. På deras bondgård har deras nära släkting också sina hobbyridhästar (varmblod). I morse fick min kompis (som haft hästar halva sitt liv) utskällning av denna släkting som är utbildad djurskötare. Orsaken var att hon satt ut min häst utan täcke. Visserligen blåser det lite, och regnar, men denna häst har aldrig använt täcke utomhus, inte ens under kallaste vintern. En häst som går ute utan täcke bildar ju tjockare päls, och i hagen finns ju lä och regnskydd.

Varför anser vissa, oftast ridskoletjerer, att alla hästar ska ha täcke ute från höst till vår, annars så är det djurplågeri? Tillhör du dem, förklara gärna, för jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Att en klippt häst behöver täcke är en annan sak, men att en vanlig hobbyhäst som aldrig är inne i en manege skulle behöva det, det är verkligen löjligt.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?
  • redneck girl

jag tillhör inte den kategorin som tycker att alla hästar bör ha täcke.våra två går oftast utan.

• LuMa

Det är som några hästar här i byn, dom har stått med dubbla täcken på sej en månad redan varav det ena har halsskydd också.
    Man undrar hur dom tänker göra sen när det blir kallt på riktigt och inte plus 10 grader som det är ännu endel dagar? Får hästarna stå inne då kanske hela dagen..
    Det är också bara helt vanliga hobbyhästar..

• Schnaaken

HUR skulle hästarna överleva utan täcken? Tur att vi människor kom och räddade dom ifrån deras undergång... 

Nädå, hade själv täckad häst under den period jag tävlingstränade, men det var mest för att hästen inte skulle få så tjock päls att det tog timmar innan den torkade, samt att hålla musklerna lite varmare. De gick på utedrift så det kändes som en klok sak. Hästar som hobbyrids däremot har jag aldrig haft täcke på.
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag anser inte att alla hästar behöver gå täckade även om samtliga mina gör det okt-april.
    Det borde dock vara enklare för alla att få in sin häst/ponny torr och hyfsat ren inför natten oavsett användningsområde.

• Floriano Lutrell

Generellt sett kan man väl säga att kallblod klarar sig bättre utan täcke då de sätter mer vinterpäls än varmblod. Ser absolut inget fel i att låta en häst som har en _bra_ hage med lä och regnskydd gå utan täcke.

• Lillstrumpa79

Jag har 3 hästar. Den stora har täcke dels för att han sätter vansinnespäls utan & dels för att han älskar att dränka in hela sig i lera. Han eldar gärna upp sig på ridturer oxå & blir helt enkelt för svettig. Sonens ponny har ett tunt regntäcke som hon har när vädret är riktigt uselt & den lilla skruttan går utan & verkar nöjd med det.

• Undret Gilan

Det hela beror ju på vad du gör med hästen, tränar du flera dagar i veckan hårt i ett ridhus så är det inte bra för hästen med världens vinterpäls. Sen är alla hästar olika vissa sätter mycket vinterpäls andra inte vissa fryser lätt andra svettas som gnuer. Man får väll helt enkelt se till vilken häst man har och hur den används. Min knabstrupper hade alltid täcke inne som ute även i maj om det regnade och blåste kallt medans min fjording aldrig hade det.

~~¤*Förlovad*¤~~
  • mallanis

Klipper man hästen för att man rider den mycket eller att man inte vill att de ska sätta mycket päls förstår jag....

...men jag vet inte känns som en statuspryl med alla täcken i hagen, jag blir så less på alla hästar som tvingas på massa täcken! Släpp hästarna fria! De har det bra utan täcke!

• Stoltamamman

Min häst är väldigt tunnpälsad och har täcke om det är riktigt ruskväder men annars går hon alltid utan. Jag har under alla mina år som hästtjej (27 år) förfärats över dom stackars hästar som i höst- och vårvärme är alldeles genomsvett under täcket för att deras ägare sätter på täcke efter almanackan istället för efter väderleken...

• mannehund

Nej, alla hästar behöver inte täcke om de har ett bra vind/regnskydd i hagen.
    Våra har täcken även om de inte är klippta av den enkla anledningen att de torkar inte över natten när de går ute utan täcke i det här förbaskade skitvädret. Att stå våta, även om det inte är ända in på skinnet, tar värme och energi, och följdaktligen tar vi täcken på ute. Jag lägger hellre regntäcke på ute och de kan sova torra på natten, än tar in genomvåta hätar som istället måste sova med svett/fleecetäcke för att bli torra.

Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?