• Burberry

Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?

Nu är jag irriterad! Jag har min häst (en fjording) utlånad till en kompis. På deras bondgård har deras nära släkting också sina hobbyridhästar (varmblod). I morse fick min kompis (som haft hästar halva sitt liv) utskällning av denna släkting som är utbildad djurskötare. Orsaken var att hon satt ut min häst utan täcke. Visserligen blåser det lite, och regnar, men denna häst har aldrig använt täcke utomhus, inte ens under kallaste vintern. En häst som går ute utan täcke bildar ju tjockare päls, och i hagen finns ju lä och regnskydd.

Varför anser vissa, oftast ridskoletjerer, att alla hästar ska ha täcke ute från höst till vår, annars så är det djurplågeri? Tillhör du dem, förklara gärna, för jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Att en klippt häst behöver täcke är en annan sak, men att en vanlig hobbyhäst som aldrig är inne i en manege skulle behöva det, det är verkligen löjligt.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?
  • Nina26

Jag har täcke på min häst då jag tävlar vintertid och klipper henne , hon har även en känslig rygg.

Sommartid anv jag endast flugtäcke om ens det :)

• mammaflickan

Jag hade aldrig täcke på min häst, han blev som en björn om vintern istället. Därför ska jag bara gissa nu, o kanske att det är för de blir ju inte lika skitiga om de är påklädda när de rullar i leran?

• Barbiegirl

förstår inte sådana personer ja heller,när jag hade häst, ett korsningssto nordsvensk/fjording så blev jag också mer påtvingad att jag skulle ha täcke på henne ute av min stallägare. Men min häst var väääldigt snabb på att lägga på sig vinterpälsen så fort det blev lite kyligare ute.. Å hade aldrig haft täcke på sig så innan..

• cajsasmamma

Jag har täcken på nästan alla mina hästar för att

- några är tävlingshästar och klipps 2ggr/år
    - några tränas svettiga 4-5dgr / vecka och då tycker jag att det är smidigare att lägga på svett-täcke och ett regn/vintertäcke på hästen och den få gå ut i hagen direkt. Det är bättre enligt mig än att hästen blir stående i boxen. Motion ut i hagen är bra för blodcirkulationen i bena.
    - sen har jag nån gamling är lite bortskämd (hbl)
    - sen har resten täcke för jag att jag är lat och orka inte vänta på att mina lermonster torkar innan jag borstar dom för natten.

Men har även några unghästar och ponnys utan täcke.

• cress

Jag har inte täcken på mina hästar..
    dom få gångerna är när jag ridit dom och de bilvit svettiga.. Men nu nalkas vintervilan..

Det är islandshästludd bollar;)

• drömmaromsmått

Ha ha hjälp jag har det motsatta problemet, min pappas nya kvinna anser att vi vanvårdar våra hästar eftersom de står täckade dygnet runt.

Har en gammal häst med dåliga leder samt en häst med en gammal skada i baken som fungerar bättre om han får ha skydd mot vädret, annars föredrar jag att ha dem utan täcke, de hästar vi haft innan har aldrig haft täcke på sig.

• Burberry
    drömmaromsmått skrev 2009-12-10 19:16:55 följande:
    Ha ha hjälp jag har det motsatta problemet, min pappas nya kvinna anser att vi vanvårdar våra hästar eftersom de står täckade dygnet runt.Har en gammal häst med dåliga leder samt en häst med en gammal skada i baken som fungerar bättre om han får ha skydd mot vädret, annars föredrar jag att ha dem utan täcke, de hästar vi haft innan har aldrig haft täcke på sig.
    Ja, det är inte lätt att få alla nöjda
  • Isnogood

Mina hästar går på lösdrift o har ytterst sällan täcke på sig, men det händer.
    Dels om vi planerat in någon lägre ridtur dagen efter (kortare ridturer är inte lika tråkigt att ställa in...) o det finns risk för regn under natten, de har ofodrade regntäcken.
    Sedan om de är svettiga när vi kommer hem efter ridning, släpper hellre ut dem med tunnt regntäcke så de får komma ut i alla fall än att de ska stå inne i någon/ några timmar.
    Har hänt någon gång att de även fått täcke på sig när det varit riktigt kallt...typ -10 eller kallare...kanske inte så mycket för att dom var frusna...utan för att jag blev mer frusen när jag ser dem...o inte kan sova när jag vet att de står där ute i kylan...
    "blödig"

• amomentlikethis

Nu har jag inte häst längre men när jag hade så hade alla mina hästar olika behov av täcke.

Min shettis hade aldrig täcke på sig och hästen jag ägde samtidigt fick ha täcke på sig de allra värsta dagarna för det blev för kallt för henne.

hästen efter det var en väldigt frusen häst av sig, så han hade täcke även på sommaren ibland när det var regnväder. dock bara ett tunt ofodrad regntäcke som skyddade lite. på vintern fick han ha thermotäcke och vintertäcke med hals.
    Han var som sagt frusen men en lycklig och varm häst med sina täcken!

hästen efter det hade inget behov av täcken mer än vid riktigt dåligt väder. här blåser det jättemycket vilket gör att man fryser mer.
    hon fick inte täcke på sig förrens runt slutet på november då det regnade mycket. för min bekvämlighets skull, red varje dag och det regnade likaså så ville ha täcke så hon var torr när man kom till stallet.

har träffat på många hästar i mina dar och alla är olika och har olika behov.
    gör det som är bäst för din häst och skit i alla andras åsikter och du känner inom dig att det du gör är rätt.

• Sarah84

Många tror ju att bara för att vi fryser, fryser hästarna.. hmm..
    Jag klipper mna hästar alltså har de alltid täcke ute på vintern. & mingamla häst han blir 27 nu till våren han har ofta täckte även då han nte är klippt, just för att han inte ska bli kall.
    Annars sätter de ju päls efter väder.
    Dock så borstar vi ju bort endel av de fett de behöver ute för att hålla värmen.
    Men oftast blir de ju inte så kallt i Sverige numer, om man inte bor väldigt långt upp då kanske =)

• LillTussa

Så länge de har skydd mot vädret behövs inga täcken såvida de har byggt päls för det. (vissa hästar bygger ju urdålig päls..) Alla hästar är ju olika och man har ju olika skäl till att sätta täcken på dem.
    Men en fullt frisk fjording som är van väder ser jag ingen anledning att täcka på om man inte rakar eller den ska stå konvalecent i pyttesjukhage och inte har möjlighet att röra på sig. Att folk orkar lägga sig i sånt? Vore föranlett med en utskällning om den inte blivit verkad på länge, inte fått hö eller vatten.. Men täcken? Oh herregud...

• LeLove

Täcken är endast till för människans egen bekvämlighet OM inte hästen är rakad/gammal och stel i leder/nyimporterad från varmt land. Hästar fryser inte på samma sätt som människor och ju mindre täcken man haft på från början - desto mer päls =) Jobbar i hästbutik och får ganska många roliga "begär" från kunderna, tex att dom tror att deras häst behöver ett 400grams fodrat heltäckande med hals "för att den fryser annars", vanliga frågor man ställer då: är den klippt? är den gammal? vad används den till? rekommenderat och sålt ofodrade regntäcken till slut enbart för att "dom ska slippa borsta" vilket oftast är syftet med täcker från början...

• tamate

Eftersom diskussionen går här så måste jag slänga in en fråga, vi har 2 shettisar som vi fick hem i somras, dom är från södra sverige och har nu kommit till norrland. vi vill ha våra hästar ute så mycket som möjligt då jag anser att hästar mår bra av att vara ute men imed dom kommer från södra delen av sverige är jag lite osäker när vintern kommer på riktigt här om vi ska ha täcka på dom värsta dagarna eller inte. Det är ju inge ovanligt med dagar och nätter där det smäller till med 25 minus här och vet vi att det blir nätter med mycket minusgrader åker dom ju in på kvällen såklart men på dagarna då? Jag kollar dom varje dag om dom fryser och ännu har jag inte sett några täcken till att dom är kall utan dom håller sig varma och fina och har blivit ena riktiga köttbullar för dom har fått världens vinterpälsb åda två. enda jag upptäckt är att dom nog inte är så van vid is för spec den ena verkar skeptisk med att gå runt i hagen då det är vissa delar i hagen som frusit till is nu d vi haft rejält med snö och sedan tö och sedan frös det på men dom lunkar på ute i hagen och ofta går dom inte ens in i huset fastän vi utfodrar do och vattnar dom där för doms ska lära sig att vara där inne när det inte är så kul väder så går dom bara dit och äter och sedan gå dom upp på favoritstället i hagen och sover.
    Nu var min man ner till skåne och handlade och då handlade han på sig 2 varmtäcken och nu funderar jag, sk vi ta på dom täckena så dom får ett extraskydd eller ska vi köra på? Alla andra häromkring har ju sina hästar ute året runt och det är bara tävlingshästarna som ibland använder täcken men jag blir lite orolig när dom här ju är lite ovan vid extremare kyla.

• LillTussa

Så länge de har tillgång till skydd så klarar dem sig. Vi har också häst i norrland och de dagar där det blir blött omväxlande kallt med blötsnö och blåst brukar jag slänga på täcke så de inte ska bli blöta rätt igenom och frysa av den anledningen, men det känner man ju när man burrar in händerna i pälsen om de är blöta ända in till huden.. Men shettisar är tåliga hästar och tål det mesta. De har ju päls så in i norden..
    Så länge de får gå ute och bygga päls till klimatet så ska det inte vara några större problem. Brukar även slänga till extra hö extra kalla dagar då jag lärt mig att så länge de har hö så fryser hästar sällan, fick höra av en som hade sina ute på lösdrift året om. (ju mer kyla, mer hö eftersom det går åt mer energi att hålla värmen)
    Så gör då vi..

• tamate
    LillTussa skrev 2009-12-13 02:21:27 följande:
    Så länge de har tillgång till skydd så klarar dem sig. Vi har också häst i norrland och de dagar där det blir blött omväxlande kallt med blötsnö och blåst brukar jag slänga på täcke så de inte ska bli blöta rätt igenom och frysa av den anledningen, men det känner man ju när man burrar in händerna i pälsen om de är blöta ända in till huden.. Men shettisar är tåliga hästar och tål det mesta. De har ju päls så in i norden.. Så länge de får gå ute och bygga päls till klimatet så ska det inte vara några större problem. Brukar även slänga till extra hö extra kalla dagar då jag lärt mig att så länge de har hö så fryser hästar sällan, fick höra av en som hade sina ute på lösdrift året om. (ju mer kyla, mer hö eftersom det går åt mer energi att hålla värmen) Så gör då vi..
    gör också så, när det regnat mycket och blir kallt så testar jag att känna om dom är blöt till huden och så står jag länge och känner lite överallt om jag känner dom spänner sig eller darrar så jag vet om dom fryser men inget hittills och senaste dagarna har ju varit jobbiga med sitt ombytande. vi kastar också till dom ordentligt med hö på kalla dagar för dom ska kunna ha varmt om benen inne i huset men det är inte så ofta dom väljer att stanna kvar och då anser jag ju att det är deras eget val för om det är riktigt kallt så ser jaga tt doms tår och sover där inne så dom är ju inte dum =)
    till sommaren ska vi gjuta en platta i huset så det inte blir så smålerigt som det är nu och då hoppas jag den blir ännu bättre för dom, vi hade ju inte planerat att bli med hästar i år så vi försöker lösa allt så gott det går =)
  • Lillstrumpa79

Mina har individuellt anpassat- stora är frusen & hatar oväder så han är ordentligt täckad ute, mellan har tunnfodrat regntäcke blöta dagar då hon skakar som ett asplöv & blir lite stel när hon blir genomvåt & kall, lilla bergatrollet vägrar ha täcke & sätter en sån nallepäls att hon sällan blir genomvåt Kände mig en smula usel mot liten idag - kolla galleriets första bild...

• drömmaromsmått

helt OT egentligen men igår fick jag höra en till sak som min pappas nya anser att vi gör som plågar våra hästar, vi rider dem på sommaren!
    Fy fan vad hemska vi är för det vet väl alla att på sommaren är det för varmt för hästarna att arbeta och då ska man inte rida dem, jösses mössa nej hon har rätt vi plågar dem så fruktansvärt eftersom de går med täcke under vintern och rider dem på sommaren, fort någon ring djurskyddsinspektör och stoppa oss!

Hjulet snurrar men hamstern är död.. typ.

• Burberry
    drömmaromsmått skrev 2009-12-22 10:09:07 följande:
    helt OT egentligen men igår fick jag höra en till sak som min pappas nya anser att vi gör som plågar våra hästar, vi rider dem på sommaren!Fy fan vad hemska vi är för det vet väl alla att på sommaren är det för varmt för hästarna att arbeta och då ska man inte rida dem, jösses mössa nej hon har rätt vi plågar dem så fruktansvärt eftersom de går med täcke under vintern och rider dem på sommaren, fort någon ring djurskyddsinspektör och stoppa oss!Hjulet snurrar men hamstern är död.. typ.
    {#lang_emotions_surprised} Mycket ska man höra.. Djurplågeri att rida på sommaren, det var nu det värsta.. Din sista mening säger nog allt tror jag.
Svar på tråden Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?