Varför anser ni att alla hästar måste ha täcke utomhus?
Nu är jag irriterad! Jag har min häst (en fjording) utlånad till en kompis. På deras bondgård har deras nära släkting också sina hobbyridhästar (varmblod). I morse fick min kompis (som haft hästar halva sitt liv) utskällning av denna släkting som är utbildad djurskötare. Orsaken var att hon satt ut min häst utan täcke. Visserligen blåser det lite, och regnar, men denna häst har aldrig använt täcke utomhus, inte ens under kallaste vintern. En häst som går ute utan täcke bildar ju tjockare päls, och i hagen finns ju lä och regnskydd.
Varför anser vissa, oftast ridskoletjerer, att alla hästar ska ha täcke ute från höst till vår, annars så är det djurplågeri? Tillhör du dem, förklara gärna, för jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Att en klippt häst behöver täcke är en annan sak, men att en vanlig hobbyhäst som aldrig är inne i en manege skulle behöva det, det är verkligen löjligt.
Mycket ska man höra.. Djurplågeri att rida på sommaren, det var nu det värsta.. Din sista mening säger nog allt tror jag.